  • 11. Data: 2003-06-18 13:26:28
    Temat: Re: Problemy z DNS w NASK-u
    Od: Robert Święcki <j...@u...pw.edu.pl>

    Robert Rędziak wrote:

    > Nie wiem, czy zauważyłeś, ale Twój przedpisca zapytał o rekordy
    > NS.

    tak, zapytanie z sieci dla której 194.29.128.2 jest rekursywne

    [jagger@ares jagger]$ host -t ns student.pw.edu.pl
    student.pw.edu.pl NS sam.samorzad.pw.edu.pl

    dla view nierekursywnego

    $ host -t ns student.pw.edu.pl 194.29.128.2
    student.pw.edu.pl NS record currently not present at
    europa.coi.pw.edu.pl

    serwer nie odpowiada wprost na wpytanie ale uzywa wspomnianego
    referral answer, bo..

    $ host -t ns student.pw.edu.pl
    student.pw.edu.pl NS sam.samorzad.pw.edu.pl

    nie znalazłem niestety w bindzie9 czwegoś co pozwalałoby być
    rekursywnym dla NS a nierekursywnym dla A, a szkoda.. (chyba, że coś
    przeoczyłem;)

    --
    Pozdrowienia, Robert!

    When it comes to the time, are we partners in crime?
    When it comes to the time, we'll be ready to die [IM]

  • 12. Data: 2003-06-18 13:29:19
    Od: Robert Święcki <j...@u...pw.edu.pl>

    [jagger@ares jagger]$ host -t ns student.pw.edu.pl 194.29.128.2
[...]

    nie znalazłem niestety w bindzie9 czegoś, co pozwalałoby być
    rekursywnym dla wpisów posiadanych wpisów NS, przy ogólnej
    nierekursywności serwera dla danych klas ip... a szkoda, bo później
    są takie pytania.... dlaczego serwer nie odpowiada na zapytania o
    ns-y?

  • 13. Data: 2003-06-18 15:04:27
    Od: Miroslaw Luc <m...@n...pl>

    Marcin Sochacki <w...@s...bg.univ.gda.pl> wrote:

    : Faktycznie, dzi?ki za info -- problem wygl?da na bug w host.
    Nie jest to bug hosta. Patrz <bcpcj6$a9n$1@pippin.warman.nask.pl>.

    -Mirek

  • 14. Data: 2003-06-18 15:04:51
    Od: Miroslaw Luc <m...@n...pl>

    p...@d...zind.ikem.pwr.wroc.pl wrote:

    : Dobrze, ale przecie? bilbo.nask.org.pl jest DNS-em dla pl. i _MUSI_
    : odpowiedzieae na powy?sze pytanie, tzn '-t ns onet.pl', bo jak inaczej inet
    I odpowiada - patrz <bcpcj6$a9n$1@pippin.warman.nask.pl>.

    : Tylko ja nie rozumiem tego poni?ej:

    : ;; got answer, 179 bytes:
    : ;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 4865
    : ;; flags: qr rd; QUERY: 1, ANSWER: 0, AUTHORITY: 4, ADDITIONAL: 4
    : ^^^^^^^^^^
    : ????????????????????????
    [...]
    : onet.pl NS record currently not present at bilbo.nask.org.pl
    : ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^
    Rekordy NS znajduja sie w sekcji authority, nie answer. Ta druga jest
    pusta, stad to "0" i stwierdzenie hosta, ze nie ma odpowiedzi. Wyglada to
    jak brak odpowiedzi, ale tak nie jest - to po prostu referral.

    : Czy to znaczy, ?e bilbo nie jest autorytetem dla pl. ???
    Jest.

    : Jak to jest skonfigurowane.
    Hm, wcale nie zakombinowana konfiguracja BINDv9 + wylaczenie rekursywnosci.

    -Mirek

  • 15. Data: 2003-06-18 15:36:47
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    Miroslaw Luc <m...@n...pl> wrote:
    > Oto moj template odsylany w odpowiedzi na podobne "zapytania":
    > Wykonalismy upgrade oprogramowania BIND v8 -> v9. Obecnie delegacje sa
    > umieszczane w sekcji authority pakietu DNS, nie zas w sekcji answer, jak
    > to bylo wczesniej. Z tego powodu odpowiedz _wyglada_ jak brak odpowiedzi.
    > Zachowanie takie jest nakazane przez dokumenty opisujace DNS.

    - to bylo wczesniej. Z tego powodu odpowiedz _wyglada_ jak brak odpowiedzi.
    + to bylo wczesniej. Z tego powodu odpowiedz w niektorych wersjach programow
    + _wyglada_ jak brak odpowiedzi.

    I rzeczywiście:

    $ dig @dns.nask.pl dns.nask.pl a
    ;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 6
    ;; flags: qr aa rd; QUERY: 1, ANSWER: 3, AUTHORITY: 4, ADDITIONAL: 2
    ;; ANSWER SECTION:
    dns.nask.pl. 1D IN CNAME bilbo.nask.org.pl.
    bilbo.nask.org.pl. 1D IN A 195.187.245.51
    bilbo.nask.org.pl. 1D IN A 148.81.16.51
    ;; AUTHORITY SECTION:
    nask.org.pl. 1D IN NS kirdan.warman.nask.pl.
    nask.org.pl. 1D IN NS dns.fuw.edu.pl.
    nask.org.pl. 1D IN NS bilbo.nask.org.pl.
    nask.org.pl. 1D IN NS eomer.nask.waw.pl.

    $ host dns.nask.pl dns.nask.pl
    dns.nask.pl is a nickname for bilbo.nask.org.pl
    bilbo.nask.org.pl has address 195.187.245.51
    bilbo.nask.org.pl has address 148.81.16.51

    Oraz:

    $ dig @dns.nask.pl sgh.waw.pl ns
    ;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 6
    ;; flags: qr rd; QUERY: 1, ANSWER: 0, AUTHORITY: 3, ADDITIONAL: 2
    ;; AUTHORITY SECTION:
    sgh.waw.pl. 1D IN NS tricord.system.pl.
    sgh.waw.pl. 1D IN NS eomer.nask.waw.pl.
    sgh.waw.pl. 1D IN NS hermes.sgh.waw.pl.
    (brak sekcji ANSWER)

    $ host -t ns sgh.waw.pl dns.nask.pl
    (pusto)

    A opcja '-d' do host pokazuje też sekcję AUTHORITY.

    p.

    http://nerdquiz.sgh.waw.pl/ -- polska wersja quizu dla nerdów ;)

  • 16. Data: 2003-06-18 15:36:51
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    Krzysztof Oledzki <o...@w...hoth.jmg.com.wytnijto.pl> wrote:
    > dodaj -r

    Nic nie pomoże, to inny problem.

    Opcja -r to wyłączenie rekursywności w zapytaniach klienta -- żeby
    serwer nie próbował rekursywnie sprawdzać, jeśli może.

  • 17. Data: 2003-06-18 15:36:55
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    FINCH <b...@e...zieba.info> wrote:
    > http://www.dns.pl/info.html

    To nie ma nic wspólnego.

  • 18. Data: 2003-06-18 16:58:13
    Od: Ziemek Borowski <z...@Z...Waw.PL>

    Miroslaw Luc na pl.internet.polip:

    to może byłoby fajnie o tym uprzedzić na www.dns.pl?

  • 19. Data: 2003-06-20 16:48:23
    Od: Miroslaw Luc <m...@n...pl>

    Ziemek Borowski <z...@z...waw.pl> wrote:
    : Miroslaw Luc na pl.internet.polip:

    :> Wykonalismy upgrade oprogramowania BIND v8 -> v9. Obecnie delegacje sa
    :> umieszczane w sekcji authority pakietu DNS, nie zas w sekcji answer, jak

    : to mo?e by?oby fajnie o tym uprzedziae na www.dns.pl?

    Ale tak wlasciwie to o co chodzi? Czy zmiana zaklocila obsluge PL? Nie.
    Po prostu trzeba umiec sprawdzac, umiec odpytywac DNS (w tym tez bilbo)
    i interpretowac wyniki.

    -Mirek

  • 20. Data: 2003-06-20 20:32:52
    Od: Ziemek Borowski <z...@Z...Waw.PL>

> [...]
    >
    > Ale tak wlasciwie to o co chodzi? Czy zmiana zaklocila obsluge PL? Nie.
    > Po prostu trzeba umiec sprawdzac, umiec odpytywac DNS (w tym tez bilbo)

    OK: z utratechnicznego punktu widzenia masz rację.
    Tylko, że ja pisałem nie o technice a o PR. ;-/.