  • 31. Data: 2016-10-06 23:47:30
    Temat: Re: Problemy z samochodem 4WD na przeglądzie technicznym
    Od: Scobowski <s...@t...pl>

    W dniu 05.10.2016 o 13:09, J.F. pisze:

    > Zaraz - ruszam na sniegu/blocie pod gore i mam dac gaz duzy, bo powoli
    > to nie da napedu na druga os ?

    Dla precyzji: niezależnie od tego, czy jest to haldex czy jakakolwiek
    inna wiskoza, wielopłytki czy cokolwiek:

    dopięcie drugiej osi w takim przypadku jest zawsze wynikiem róznicy
    prędkości obrotowej kół pomiedzy osiami.

    Stopień tego spięcia osi będzie wynikał zapewne z róznicy szybkości,
    między osiami jak i poszczególnymi kołami (szpera, torsen albo eds/ebd
    czy inne dohamowywanie "najszybszych" kół na "dodatkowej" osi).
    Wszystko zależy od sprytnego zaprogramowania sterowników.

    Całkiem niezależnie od warunków zadziała ci TYLKO układ z dwoma
    (centralny i tylny - audi V8 4.2 i modyfikowane mostem z V8 mniejsze
    audice, stare subaru) albo trzema (Mummer H1, H2 - na każdej osi i
    międzyosiowy) torsenami - tam nie ma "dodatkowej" osi. Założeniem jest
    napędzanie wszystkich kół, tak, jak powinno być!

    Jeśli masz wiskozy, wielopłytki albo cokolwiek innego - tam już
    elektronika decyduje, co ma się z czym kręcić. W takim wypadku sterownik
    po prostu jest oprogramowany na warunki badania z jedną osią bez oporu.

    Teraz jaśniejsze?

  • 32. Data: 2016-10-15 02:00:47
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Scobowski s...@t...pl ...

    > Gdzies na forach za mlodu czytałem, że w haldexowych audicach na hamowni
    > "jednoosiowej" _profilaktycznie_odłącza się porzewody sterujące
    > sprzęgłem z tyłu - "na wszelki wypadek, gdyby zgłupiało", bo samo nie
    > powinno zapiąć w takich warunkach.

    Ktos tu ostatnio pisał, ze na przeglądzie dla 4wd maja specjalny program,
    tylko trzeba im powiedziec, ze auto to 4wd.