  • 11. Data: 2021-08-18 11:32:30
    Temat: Re: Program monitora (albo Basic) do 6800
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 18.08.2021 10:42, J.F wrote:

    > Ale ponoc podobne na poziomie nozek - wstaw 6502 :-)

    Nie. One MIAŁY być kompatybilne pinowo. A dokładniej kompatybilna pinowo
    z 6800 miała być wersja 6501, rozwijana równolegle przez MOS. Układ
    nigdy jednak szybko wycofano z produkcji, bo Motorola wytoczyła proces.
    Obecnie ciężko go dostać i do tanich nie należy.

    Procesor 6502 jest z grubsza podobny do 6800, ale występuje kilka różnic
    wymagających przerabiania projektu płytki. Tak właśnie powstał mój
    komputerek na 6800 - zacząłem od podobnego projektu na 6502 i po jakimś
    czasie uświadomiłem sobie, że tylko nieznacznie modyfikując PCB będe
    mógł zrobić płytkę procesorową dla 6802.

    W ramach ciekawostki można także dodać, że płytka do Apple-1 została
    zaprojektowana przez Wozniaka w sposób uniwersalny, pozwalający na jej
    odpalenie z 6800 (wystarczy zostawić kilka otwartych zworek, wlutować
    układ generatora dwufazowego sygnału zegarowego, a także włożyć jeden
    dodatkowy układ scalony w podstawkę). Prawdopodobnie współzałożyciel
    Apple do końca nie był pewien jaki procesor zostanie użyty, albo chciał
    pozostawić te decyzję użytkownikom (pierwotnie komputer miał być
    sprzedawany w formie kitów). Ostatecznie jednak wszystkie egzemplarze
    lutowane w garażu miały procesor 6502, a sterujący nim monitor został
    napisany pod ten procesor.
    Dopiero w ostatnich latach paru pasjonatów zaczęło budować repliki
    oparte na tej alternatywnej architekturze.

  • 12. Data: 2021-08-19 16:05:13
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Ok, na chwilę obecną mam już działający monitor z funkcją deasemblera
    oraz ładowanie kodu z plików S19 po porcie szeregowym. Teraz jeszcze
    tylko przydałby się jakiś działający interpreter Basica. ;)

  • 13. Data: 2021-08-19 17:38:28
    Od: <Ghost>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    >Kolejne pytanie związane z tematyką retro. :)
    [ciach fajne tematy]

    Szacun kurde :-)

  • 14. Data: 2021-08-19 17:39:01
    Od: <Ghost>

    Użytkownik "J.F" napisał w wiadomości grup
    e.net...

    On Tue, 17 Aug 2021 22:19:16 +0200, Atlantis wrote:

    >Zrob na czyms wpolczesnym :-)

    Raczej nie o to chodzi.

  • 15. Data: 2021-08-21 20:18:20
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 19.08.2021 17:38, Ghost wrote:

    > Szacun kurde :-)

    Dzięki. ;)
    Mały update. Udało mi się uruchomić TSC MicroBasic. Działą po
    załadowaniu do RAM-u. Niestety okazuje się, że program został napisany w
    ten sposób, że nie da się go odpalić z EPROM-u (zawiera smomodyfikujący
    kod). Z jakiegoś powodu nie chce też działać po przekopiowaniu z EPROM-u
    do RAM-u.

  • 16. Data: 2021-08-28 19:14:58
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Kolejne pytanie w tym temacie.
    Mianowicie czy ktoś z was wie/pamięta jak w asemblerze zapisywało się
    kompletny stan systemu na stosie? Chodzi mi o zapisanie wszystkich
    rejestrów, wliczając w to rejestr flag.

    Kontekst:
    Przenoszę właśnie swój kod obsługi ekranu CRT (za pomocą układu TMS9918)
    z innego projektu, opartego na 6502. Na chwilę obecną kod działa
    prawidłowo, gdy załaduję go z pliku S19 i uruchomię z RAM-u. Podstawową
    rolę w tym kodzie pełni procedura VDPPUTC, która po wywołaniu wrzuca na
    ekran znak ASCII, którego kod znajduje się w rejestrze A. Jednocześnie
    pilnuje lokalizacji kursora, realizuje przewijanie ekranu itp.

    Procedura działa poprawnie z RAM-u. Problem zaczął się, gdy chciałem
    przenieść ją do EPROM-u i wywołać z wnętrza monitora, aby znaki wysyłane
    przez RS232 (główny interfejs użytkownika) były jednocześnie wysyłane na
    ekran.

    Niestety, po dodaniu tego kawałka kodu monitor przestaje działać
    stabilnie - wysyła echo na RS232, znaki pojawiają się też na ekranie,
    ale nie ma żadnej reakcji na komendy. Po jakimś czasie wpada zresztą w
    nieskończoną pętlę...

    Pierwsza teoria o jakiej pomyślałem to myśl, że coś wewnątrz VDPPUTC
    nadpisuje któryś z rejestrów lub którąś z flag, potrzebnych w dalszej
    części kodu. Próbuję zrzucać na stos rejestr B oraz zapisywać X do
    osobnej lokalizacji w pamięci (nie widzę opcji wysłania go na stos) ale
    nigdzie nie widzę opcji zrobienia tego z rejestrem flag.

  • 17. Data: 2021-08-28 19:22:36
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-08-28 o 19:14 +0200, Atlantis napisał:
    > Mianowicie czy ktoś z was wie/pamięta jak w asemblerze zapisywało się
    > kompletny stan systemu na stosie? Chodzi mi o zapisanie wszystkich
    > rejestrów, wliczając w to rejestr flag.

    PUSHA / POPA

    Ale to od 80186 dopiero. Jeśli ma działać na 8086 to PUSH AX, PUSH BX,
    PUSH CX, itd.

    http://amb.osdn.io/phpamb.php?fname=lib/8086set.amb

    Mateusz

  • 18. Data: 2021-08-29 16:40:30
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 28.08.2021 19:22, Mateusz Viste wrote:

    > Ale to od 80186 dopiero. Jeśli ma działać na 8086 to PUSH AX, PUSH BX,
    > PUSH CX, itd.

    Miałem na myśli rodzinę CPU, której dotyczy cały ten wątek, czyli 6800.
    :) Wygląda na to, że nie ma możliwości zapisania i przywrócenia stanu
    rejestru flag, więc kod musi być pisany w ten sposób, aby nie miło to
    znaczenia.

    W każdym razie znalazłem przyczynę - nie zwróciłem uwagi, że jedna z
    procedur była wywoływana jeszcze w jednym miejscu, co powodowało
    nadpisanie rejestru A. Tak więc gdy kontrola została zwrócona do głównej
    pętli, znajdowały się w nim bzdury. Teraz już wszystko działa. Komputer
    posiada działający ekran (telewizor z wejściem kompozytowym) oraz
    klawiaturę AT od starego peceta. ;)

  • 19. Data: 2021-08-30 09:14:53
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-08-29 o 16:40 +0200, Atlantis napisał:

    > Miałem na myśli rodzinę CPU, której dotyczy cały ten wątek, czyli
    > 6800. :)

    A to przepraszam, nie śledziłem - migło mi "retro, jak wrzucić
    wszystkie flagi na stos" i wyskoczyłem... Kajam się i kłaniam uniżenie.

    Mateusz

  • 20. Data: 2021-08-30 09:25:34
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 29 Aug 2021 16:40:30 +0200, Atlantis wrote:

> [...]
    > :) Wygląda na to, że nie ma możliwości zapisania i przywrócenia stanu
    > rejestru flag, więc kod musi być pisany w ten sposób, aby nie miło to

    Niemal na pewno jest - chyba by sie nie dalo bez tego ... no moze,
    jakby wbudowac w przerwania, a inaczej - niepotrzebne.

    Instrukcje TAP i TPA

    J.