  • 1. Data: 2021-08-16 17:56:41
    Temat: Program monitora (albo Basic) do 6800
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Kolejne pytanie związane z tematyką retro. :)
    Jakiś czas temu zacząłem budować modułowy komputer na 6502: płyta z CPU
    i pamięciami + dodatkowe płytki z różnymi peryferiami. Projekt jest już
    właściwie na ukończeniu - udało mi się uruchomić większość układów i
    przeportować na to EhBasica, który pełni funkcję "systemu operacyjnego".

    W międzyczasie z ciekawości zbudowałem alternatywną płytę CPU,
    wykorzystującą procesor MC6802. Ze stroną sprzętową nie było problemu -
    udało mi się napisać procedury do obsługi najważniejszych peryferiów.
    Bardziej problematyczne okazało się znalezienie do tego "systemu
    operacyjnego". Z tego co widzę nie ma niczego porównywalnego do EhBasica.

    Trafiłem na MicroBasica z 1976 roku, ale po przeglądnięciu kodu
    źródłowego widzę, że został on napisany do pracy na jakimś innym
    systemie z monitorem zapisanym w ROM-ie. W jego kodzie znajdują się
    ustawione na sztywno adresy jakichś procedur oraz (prawdopodobnie)
    zmiennych. Pomimo eksperymentów nie udało mi się go zmodyfikować w ten
    sposób, aby dział jako samodzielny program, startujący z ROM-u po
    uruchomieniu komputera.

    Zmieniam więc podejście i szukam czegoś prostszego. Czy ktoś mógłby
    polecić jakiś prosty program Monitora, dający się łatwo dostosować do
    pracy na dowolnym komputerze opartym na 6800, po ustawieniu adresów
    (początek RAM-u, stos, lokalizacja w EPROM-ie) oraz podstawowych
    procedur odpowiedzialnych za komunikcję (inicjalizacja UART, pobranie
    znku, wysłanie znaku)?

  • 2. Data: 2021-08-17 10:35:39
    Temat: Re: Program monitora (albo Basic) do 6800
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 16 Aug 2021 17:56:41 +0200, Atlantis wrote:
> [...]
    > Bardziej problematyczne okazało się znalezienie do tego "systemu
    > operacyjnego". Z tego co widzę nie ma niczego porównywalnego do EhBasica.

    Czas zapomniec o starociach :-)

    Ciekawe czy OS9 jest jeszcze dostepny
    https://pl.wikipedia.org/wiki/OS-9

    A moze Altair 680 ?
    https://en.wikipedia.org/wiki/Motorola_6800#Use_in_p
    ersonal_computers

    Ale ... moze posadz Forth :-)

> [...]
    > zmiennych. Pomimo eksperymentów nie udało mi się go zmodyfikować w ten
    > sposób, aby dział jako samodzielny program, startujący z ROM-u po

    Wiele tych procedur w ROM pewnie nie uzywal.

    J.

  • 3. Data: 2021-08-17 19:02:03
    Od: ptoki <s...@g...com>

    poniedziałek, 16 sierpnia 2021 o 10:56:43 UTC-5 Atlantis napisał(a):
> [...]
    > (początek RAM-u, stos, lokalizacja w EPROM-ie) oraz podstawowych
    > procedur odpowiedzialnych za komunikcję (inicjalizacja UART, pobranie

    Nie znam takowego poza tym co moglbys wygrzebac z starych komodorkowych
    romow/cartrige.
    Ja bym chyba wolal sobie taka platforme nieco unowoczesnic i spiąć z PC aby robic
    dewelopment.
    Jak sobie bys ogarnal cos na miare actionreplay-a sterowanego z PC to mialbys
    wygodniej i szybciej. Szczegolnie ze mozesz sobie i zegar odpinac i masz kontrole nad
    dostepem do pamieci itp.
    Ale to inne podejscie i moze ci nie pasowac.

    Co do systemu operacyjnego to akurat nie jest az takie trudne jak patrzysz na
    funkcjonalnosc basica. Byle dobrze sobie dobrac ramy jak bedziesz kodowac (basic vs
    ciscovy ios vs cos ala rest api)
    Daj znac co ci sie wykluło.

  • 4. Data: 2021-08-17 22:19:16
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 17.08.2021 10:35, J.F wrote:

    > Czas zapomniec o starociach :-)

    Projekt hobbystyczny, bez jakiegokolwiek praktycznego przeznaczenia. ;)

    > Ciekawe czy OS9 jest jeszcze dostepny
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/OS-9

    Zbyt nowoczesne. ;) MC6802 nie uruchomi kodu napisanego pod MC6809.

    > Wiele tych procedur w ROM pewnie nie uzywal.

    Finalnie udało mi się znaleźć i uruchomić monitor dla 6800. Konkretnie ten:
    http://g8bgm.com/onewebmedia/PROJECTS/SMITHBUGS1.ASM

    Po dostosowaniu dresów i napisaniu procedur I/O ruszył właściwie bez
    problemu.

    Może teraz faktycznie spróbuję zintegrować w EPROM-ie jeszcze jakiś
    prosty BASIC. :)

  • 5. Data: 2021-08-17 22:29:58
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 17.08.2021 19:02, ptoki wrote:

    > Nie znam takowego poza tym co moglbys wygrzebac z starych
    > komodorkowych romow/cartrige.

    Nie ta rodzina procesorów. :) W Commodore pracowały układy MOS6502, w
    moim komputerku siedzi Motorola MC6802. One nie są kompatybilne na
    poziomie kodu binarnego, architektury ani nawet asemblera, chociaż
    akurat asemblery mają dość podobne.

    > Ja bym chyba wolal sobie taka platforme nieco unowoczesnic i spiąć z
    > PC aby robic dewelopment.

    To dość oczywiste. Na dobrą sprawę nikt już nie rozwija oprogramowania
    dla komputerów retro na komputerach retro. Wszystko jest pisane na
    współczesnych pecetach i budowane za pomocą cross
    asemblerów/kompilatorów, a następnie testowane na emulatorach. Dopiero
    finalnie uruchamia się to na oryginalnym sprzęcie.
    W tej chwili komputer pracuje na terminalu szeregowym, ale finalnie
    dostanie klawiaturę AT i ekran (kompozytowe wyjście wideo), a RS232
    będzie służył jedynie do ładowania softu. Jak mi starczy samozaparcia,
    to spróbuję dodać jakąś prostą obsługę karty CF. :)

  • 6. Data: 2021-08-18 08:14:50
    Od: ptoki <s...@g...com>

  • 7. Data: 2021-08-18 08:16:15
    Od: ptoki <s...@g...com>

> [...]
    > będzie służył jedynie do ładowania softu. Jak mi starczy samozaparcia,
    > to spróbuję dodać jakąś prostą obsługę karty CF. :)

    Powodzenia!

    Swoja droga to ciekawe ze zeszlo jakies 30-40 lat aby hobbysta mogl samodzielnie
    zrobic to co kiedys robila cala forma albo zespol wysoko kwalifikowanych fachowcow.

  • 8. Data: 2021-08-18 09:34:55
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 18.08.2021 08:16, ptoki wrote:

    > Swoja droga to ciekawe ze zeszlo jakies 30-40 lat aby hobbysta mogl
    > samodzielnie zrobic to co kiedys robila cala forma albo zespol wysoko
    > kwalifikowanych fachowcow.

    Wręcz przeciwnie. Te pierwsze komputery były właśnie budowane przez
    pojedynczych pasjonatów, z części dostępnych na rynku. Bardzo często
    zresztą jedna osoba projektowała hardware i pisała software. Steve
    Wozniak sam zaprojektował Apple-1, napisał WozMon i interpreter Basica
    dla tego systemu.
    Większe zespoły zaczęły być potrzebne dopiero wtedy, gdy trzeba było
    budować komputery z customowymi układami scalonymi, a do tego wyrobić
    się z premierą przed najbliższym sezonem świątecznym. ;)

  • 9. Data: 2021-08-18 10:42:27
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 17 Aug 2021 22:29:58 +0200, Atlantis wrote:

> [...]
    > moim komputerku siedzi Motorola MC6802. One nie są kompatybilne na
    > poziomie kodu binarnego, architektury ani nawet asemblera, chociaż

    Ale ponoc podobne na poziomie nozek - wstaw 6502 :-)

    J.

  • 10. Data: 2021-08-18 10:43:28
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 17 Aug 2021 22:19:16 +0200, Atlantis wrote:
    > Projekt hobbystyczny, bez jakiegokolwiek praktycznego przeznaczenia. ;)

    Zrob na czyms wpolczesnym :-)

    > Zbyt nowoczesne. ;) MC6802 nie uruchomi kodu napisanego pod MC6809.

    Moze da sie przerobic :-)

    J.