eGospodarka.plGrupypl.misc.telefonia.gsm › Prosba o interpretacje ustawy prawo telekomunikacyjne: brak odpowiedzi w30dni a ew. obowiazek spełnienia GIGANT żądania klienta

  • 11. Data: 2009-05-26 13:48:16
    Temat: Re: Prosba o interpretacje ustawy prawo telekomunikacyjne: brak odpowiedzi w30dni a ew. obowiazekspełnienia GIGANT żądania klienta
    Od: MarekM <m...@w...interia.i-popraw-tld.polska>

    k...@o...pl pisze:

    > reklamacja złożona w salonie przybita pieczątka i datownik
    > stempelek nadania jest z 28-go dnia. Priorytet, czyli
    > powinno było dojść z 80% pewnością w 29 dzień a 20% w 30-ty
    > widać wyraźnie że operator miał zamiar odpowiedzieć na czas
    > ale poczta go zawiodła. Pierwsza próba doręczenia 32 go dnia.
    > Jakie to wywołuje skutki dla szans w postępowaniu sądowym?

    Żadnych. Operator faktycznie rozpatrzył reklamację w terminie 30 dni
    (zgodnie z prawem telekomunikacyjnym), czego dowodem jest wysłanie
    pisemnej odpowiedzi przed upływem tego terminu.

    Marek

  • 12. Data: 2009-05-26 13:58:04
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Tue, 26 May 2009 14:23:45 +0200, k...@o...pl napisał(a):

    > Co wtedy, jeśli wg regulaminu, klientowi należało się np. 5zł
    > odszkodowania, a żądał 500.000 zł (roszczenie odszkodowawcze)?

    Nic, nie dostanie ani grosza więcej niż przewidziane tą samą ustawą Prawo
    Telekomunikacyjne. Zakładając, że dostanie cokolwiek.

    Minimalne szanse ma w procesie cywilnym, ale tam będzie musiał dowieść
    celowe działanie operatora, co w zasadzie jest niemożliwe.

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel
    Maciej Witucki, prezes.

  • 13. Data: 2009-05-26 14:09:47
    Od: TGor <g...@w...peel>

    Mane wrote:

    > Jest cos takiego za wyslanie za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

    Nie kompromituj się.

    TG

  • 14. Data: 2009-05-26 14:13:05
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    MarekM pisze:

    > Tylko małe uściślenie: czy znasz datę, kiedy reklamacja do operatora
    > wpłynęła? Jeśli złożyłeś w salonie - znasz. Jeśli wysłałeś listem
    > poleconym - znasz, o ile zażądałeś zwrotnego potwierdzenia odbioru. W
    > innym przypadku musisz zdać się na operatora - to on może stwierdzić,
    > kiedy dokładnie pismo dotarło i nie masz jak udowodnić, że było inaczej.

    Można na poczcie złożyć reklamację niedostarczenia listu poleconego i
    poczta w odpowiedzi odpisze kiedy list został dostarczonych. To taka
    wersja zwrotnego potwierdzenia odbioru "dla ubogich" :)

    --
    Liwiusz

  • 15. Data: 2009-05-26 14:14:21
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Tue, 26 May 2009 15:45:57 +0200, MarekM napisał(a):

    > Nie w tym przypadku. Uznanie bądź nie reklamacji to nie "oświadczenie
    > woli", a działanie w ramach prawa telekomunikacyjnego, które reguluje
    > czas, w jakim faktycznie ma nastąpić rozpatrzenie reklamacji (a nie
    > termin, w jakim operator ma Ci o tym oświadczyć).

    A czym zatem jest "rozpatrzenie" reklamacji? A jeśli sobie "rozpatrzy"
    ale nic nie wyśle?
    Rozpatrzenie reklamacji to nic innego jak złożenie oświadczenia woli o
    rozstrzygnięciu konkretnej sprawy będącej przedmiotem reklamacji.

    > Sam się nad tym kiedyś głowiłem i mam nawet opinię departamentu prawnego
    > UKE w tej sprawie, którą tutaj (dla potomności) zacytuję.

    Bardzo ładne, ale...

> [...]
    > na reklamację. Jest to termin, w którym Operator ma rozpatrzyć
    > reklamację, a zostaje on zachowany, jeżeli przed upływem 30 dni
    > odpowiedź na reklamację zostanie złożona w urzędzie pocztowym.

    > Zgodnie z
    > treścią art. 106 ust. 2 ustawy Prawo telekomunikacyjne, jeżeli
    > reklamacja usługi telekomunikacyjnej nie zostanie rozpatrzona w terminie
    > 30 dni od daty jej złożenia, uważa się, że ta reklamacja została
    > uwzględniona. Przepis ust. 2 zawiera domniemanie faktyczne uwzględnienia
    > reklamacji, jeżeli od jej złożenia upłynęło 30 dni a reklamacja nie
    (...)
    > jakim rozpatrzona reklamacja została złożona w urzędzie pocztowym.
    > Natomiast wątpliwości dotyczące terminowego wysyłania odpowiedzi na
    > reklamację nie powinny występować przy uznaniu reklamacji, gdyż nawet po
    > przekroczeniu przez Operatora 30 dniowego terminu na rozpatrzenie
    > reklamacji uznaje się, że była ona zasadna.

    Ślicznie-pięknie, ale brakuje mi tu jednego, dość zasadniczego elementu:
    wyjaśnienia na jakiej podstawie UKE właśnie w taki sposób chce liczyć
    terminy. PT nie wprowadza swojej definicji terminów, nie ma podstaw, aby
    sięgać do kpa, nie ma podstaw, by sięgać do kpc, zostaje więc po prostu
    kc.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 16. Data: 2009-05-26 14:20:35
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Olgierd pisze:

> [...]
    > Rozpatrzenie reklamacji to nic innego jak złożenie oświadczenia woli o
    > rozstrzygnięciu konkretnej sprawy będącej przedmiotem reklamacji.

    Olgierd, już tu była dyskusja na temat przy okazji niezgodności z
    umową. Też był taki jeden, co twierdził, że jak sprzedawca ma
    ustosunkować się do reklamacji, to znaczy że w tym czasie ma przyjść
    list polecony z odpowiedzą do klienta. Na szczęście ktoś podał linka do
    biuletynu, gdzie był podany odmienny wyrok sądu.

    Jeśli rozpatrzy, a nie wyśle, to znaczy że rozpatrzył pozytywnie.
    Rozpatrzone negatywnie ma wysyłać listem poleconym. Nie wysłał? Nie
    udowodni, że rozpatrzył w terminie.

    --
    Liwiusz

  • 17. Data: 2009-05-26 14:51:48
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    Waldek Godel wrote:

    > Nic, nie dostanie ani grosza więcej niż przewidziane tą samą ustawą Prawo
    > Telekomunikacyjne. Zakładając, że dostanie cokolwiek.

    Akurat Prawo telekomunikacyjne opisuje tylko jeden przypadek
    odszkodowania - za usługę powszechną. Cała reszta jest umowna.
    Umowność operator może zawrzeć w reglaminie, jednak gdy wykazane straty
    są wyższe, niż kwota odszkodowania, poszkodowany ma duże szanse przed sądem

    > Minimalne szanse ma w procesie cywilnym, ale tam będzie musiał dowieść
    > celowe działanie operatora, co w zasadzie jest niemożliwe.

    Nie teoretyzuj...

    M.

  • 18. Data: 2009-05-26 14:55:08
    Od: MarekM <m...@w...interia.i-popraw-tld.polska>

    Olgierd pisze:

    > A czym zatem jest "rozpatrzenie" reklamacji?

    Pochylenie się nad pismem klienta, pogłówkowanie, sięgnięcie do swoich
    regulaminów albo popatrzenie w fusy od kawy bądź wylosowanie odpowiedzi
    spośród standardowych i stwierdzenie: uznajemy/nie uznajemy. Nie wiem,
    czy któryś sąd przyzna Ci rację, że rozpatrzeniem reklamacji jest
    złożenie oświadczenia o wyniku tegoż rozpatrzenia.

    > A jeśli sobie "rozpatrzy" ale nic nie wyśle?

    To znaczy, że uznał. W tym celu wprowadzono właśnie odpowiedni paragraf
    do PT.

    > Rozpatrzenie reklamacji to nic innego jak złożenie oświadczenia woli o
    > rozstrzygnięciu konkretnej sprawy będącej przedmiotem reklamacji.

    To Twoja interpretacja - odmienna od stanowiska Departamentu Prawnego
    UKE, więc w razie kłopotów nawet w UKE wsparcia nie masz ;-)

> [...]
    > terminy. PT nie wprowadza swojej definicji terminów, nie ma podstaw, aby
    > sięgać do kpa, nie ma podstaw, by sięgać do kpc, zostaje więc po prostu

    Inna interpretacja prowadziłaby do absurdu. Wystarczyłoby, byś nie
    odbierał przesyłki na poczcie przez te 30 dni (mimo jej awizowania - nie
    masz takiego obowiązku) i już reklamacja nie byłaby rozpatrzona w
    terminie, gdyż nie mogłeś zapoznać się z jego treścią z racji
    nieposiadania go w ręku (a więc faktycznie reklamacja zostałaby uznana).
    Rozpatrzenie reklamacji to... jej rozpatrzenie - czyli to, co napisałem
    na początku tego posta (faktyczne stwierdzenie przez operatora, czy
    reklamacja jest słuszna, czy nie). Jedynym sposobem dla operatora, by
    udowodnić, że rozpatrzył w terminie, jest wysłanie odpowiedzi przed
    upływem tego terminu - batem jest Art. 106 pkt.2 PT. Natomiast wysłanie
    odpowiedzi pismem poleconym regulowane jest osobnym rozporządzeniem, w
    którym nie ma mowy o terminie wysłania tego pisma.

    Marek

  • 19. Data: 2009-05-26 15:05:37
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Tue, 26 May 2009 16:51:48 +0200, Maciej Bebenek (news.onet.pl)
    napisał(a):

    > Nie teoretyzuj...

    Pokaż praktykę - znasz przykłady zasądzenie odszkodwania wyższego niż
    kilkaset złotych w Banana Republic of Poland w TAKICH sytuacjach?
    W dużo powazniejszych sprawach były takie wyroki 2 albo 3 i tyle..

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel
    Maciej Witucki, prezes.

  • 20. Data: 2009-05-26 16:51:43
    Od: ToMasz <t...@g...pl>

    Waldek Godel pisze:

    > Pokaż praktykę - znasz przykłady zasądzenie odszkodwania wyższego niż
    > kilkaset złotych w Banana Republic of Poland w TAKICH sytuacjach?
    > W dużo powazniejszych sprawach były takie wyroki 2 albo 3 i tyle..

    Waldek ma racje. Dostajemy wszyscy SMSy od operatowów i nikt z tym nic
    nie zrobi. ja próbowałem walczyć, ale _JA_ (i każdy z osobna)
    odszodowania nie dostane bo musiałbym udowodnic _ILE_ zł w ten sposób
    trace. sam _operator_ może zostać ukarany, ale to inna bajka.
    Autor nie dostanie ani grosza wiecej, bo niejest w stanie udowodnić ze w
    zwiazku z zaistniałą sytuacją poniósł szkody, a winny temu jest operator...

    ToMasz