  • 71. Data: 2018-07-13 07:37:28
    Temat: Re: Przedwojenne automaty telefoniczne
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Uncle Pete <4...@g...com> wrote:

    > Muszę mieć gdzieś pliki z tą encyklopedią, muzę poszperać w starych
    > płytkach z archiwami.

    Wiem, że wątek stary, ale jakoś tak nie za często zaglądam na pmt. Jakbyś
    poszperał, to chętnie bym (i pewnie nie tylko ja) poczytał :) Pytanie czy
    nie znając Rosyjskiego da się coś z tego wynieść...

    Żeby nie było, że za darmo, mogę się odwdzięczyć skanami Radioelektronika
    z 1980 i 1983 r. i Radioamatorem i Krótkofalowcem z 1946-1950, 1956,
    1961-1965 :)

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 72. Data: 2018-07-13 08:12:48
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 2018-07-13 07:37, Adam Wysocki wrote:

> [...]
    >
    > Żeby nie było, że za darmo, mogę się odwdzięczyć skanami Radioelektronika
    > z 1980 i 1983 r. i Radioamatorem i Krótkofalowcem z 1946-1950, 1956,

    Może być za darmo, tylko na razie nie mogę znaleźć, ale nie wszędzie
    jeszcze szukałem. Co do bariery językowej - schemat na pewno da się
    zrozumieć.

  • 73. Data: 2018-07-13 15:26:47
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Uncle Pete pisze:

    > Może być za darmo, tylko na razie nie mogę znaleźć, ale nie wszędzie
    > jeszcze szukałem. Co do bariery językowej - schemat na pewno da się
    > zrozumieć.

    W Związku Radzieckim diody na schematach rysowano w odwrotnym kierunku.
    Najprawdopodobniej dla zmylenia wroga.

    Jarek

    --
    I z tego słyną siostry klaryski, że najlepiej ze wszystkich uczą rosyjski.

  • 74. Data: 2018-07-13 17:39:56
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > W Związku Radzieckim diody na schematach rysowano w odwrotnym kierunku.
    > Najprawdopodobniej dla zmylenia wroga.

    Ty tak na poważnie?

    Akurat moją radioamatorską młodość spędziłem w ZSRR i tego nie stwierdzam.

  • 75. Data: 2018-07-13 18:43:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Uncle Pete pisze:

    > Ty tak na poważnie?
    >
    > Akurat moją radioamatorską młodość spędziłem w ZSRR i tego nie stwierdzam.

    Całkiem poważnie -- tak to zapamiętałem. Wiedzę wyniosłem z lektury książki
    Janusza Wojciechowskiego "Nowoczesne zabawki". Mój egzemplarz przepadł
    gdzieś w pomroce dziejów, ale łatwo znaleźć skan w internecie:
    https://docer.pl/doc/1c18n1

    Odszukałem stronę 17 z tabelą podpisaną "Symbole graficzne części radiowych,
    elektrycznych i elektronicznych", a tam jak wół nad symbolem diody stoi
    "ZSRR -- odwrotnie". W młodości człowiek bardziej ufa słowu drukowanemu,
    ale teraz naszła mnie pewna wątpliwość. Może wyjaśnienie, całkiem wbrew
    opisowi tabeli, nie dotyczy symbolu, a tylko czerwonej kropki na obudowie?

    --
    Jarek

  • 76. Data: 2018-07-13 19:37:42
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > Może wyjaśnienie, całkiem wbrew
    > opisowi tabeli, nie dotyczy symbolu, a tylko czerwonej kropki na obudowie?

    Coś jest na rzeczy:
    https://elportal.pl/pdf/k01/11_06.pdf

    MJ

  • 77. Data: 2018-07-14 23:17:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 13 Jul 2018 19:37:42 +0200, Michal Jankowski napisał(a):

    > Coś jest na rzeczy:
    > https://elportal.pl/pdf/k01/11_06.pdf

    Cos tam pisza o radzieckich diodach ?

    J.

  • 78. Data: 2018-07-14 23:38:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Cos tam pisza o radzieckich diodach ?

    Na samym początku piszą o oznaczaniu paskiem anody i o tym, że
    "wyjątkiem są diody b. ZSRR". Teraz to wiemy dokładnie dzięki
    internetom. Kiedyś mogłem przypuszczać (na podstawie tego, co
    wydrukowano), że w Związku Radzieckim inaczej rysują diody na
    schematach.

    --
    Jarek

  • 79. Data: 2018-07-15 11:18:17
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

> [...]
    > opisowi tabeli, nie dotyczy symbolu, a tylko czerwonej kropki na obudowie?

    Raczej chodzi rzeczywiście o oznaczenia na diodach. Ale trochę dziwny
    jest ten rysunek, plus i minus są zamienione miejscami, bo to anoda
    oznaczana jest plusem, a katoda - z minusem.

    https://forbot.pl/blog/kurs-elektroniki-diody-krzemo
    we-oraz-diody-swiecace-led-id4251

    Naprawdę diody na schematach radzieckich były rysowane tak samo jak w
    reszcie świata - sporo miałem do czynienia z radzieckimi schematami
    budując własne układy czy naprawiając radziecki sprzęt RTV. Ale, owszem,
    wiele części miało nietypowe dla odpowiedników zachodnich obudowy i
    oznaczenia.

  • 80. Data: 2018-07-15 11:28:45
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Na samym początku piszą o oznaczaniu paskiem anody i o tym, że
    > "wyjątkiem są diody b. ZSRR". Teraz to wiemy dokładnie dzięki
    > internetom.

    Szczerze mówiąc już nie pamiętam, po której stronie były paski, w
    obecnie produkowanych w Rosji są od strony katody. Ale w czasach ZSRR
    najczęściej na obudowie był po prostu narysowany symbol diody.