  • 81. Data: 2018-07-15 12:13:39
    Temat: Re: Przedwojenne automaty telefoniczne
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 15 Jul 2018 11:28:45 +0200, Uncle Pete napisał(a):

    > Szczerze mówiąc już nie pamiętam, po której stronie były paski, w
    > obecnie produkowanych w Rosji są od strony katody. Ale w czasach ZSRR
    > najczęściej na obudowie był po prostu narysowany symbol diody.

    a tak swoja droga - pamietacie jakies radzieckie elementy w sklepach
    elektronicznych ?

    Ja nie bardzo, choc oporniki MŁT cyrylicą chyba mam gdzies w
    szufladzie.
    CEMI pokrywalo krajowe zapotrzebowanie, radzieckie byly kiepskie, a
    moze byly lepsze ale drogie ? Czy oni mieli takie zapotrzebowanie, ze
    jeszcze eksportowac im musielismy ?

    Przemysl chyba uzywal troche radzieckich TTL czy kosci do systemu
    8080.

    J.

  • 82. Data: 2018-07-15 14:31:34
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

> [...]

    Można powiedzieć, że współczesna Rosja całkiem odcięła się od ZSRR,
    z przeszłością nic ją nie łączy.

    > a tak swoja droga - pamietacie jakies radzieckie elementy w sklepach
    > elektronicznych ?
    >
    > Ja nie bardzo, choc oporniki MŁT cyrylicą chyba mam gdzies w
    > szufladzie.

    Ja chyba jeszcze mam. Pod sam koniec lat siedemdziesiątych miałem
    praktyki w zakładach OMIG. Na koniec dali nam po parę kilo oporników,
    chyba w formie deputatu (zresztą kilka lat później bardzo się przydały).
    Napisy miały cyrylicą. Wątpię, by je do fabryki importowali zza Buga.

    --
    Jarek

  • 83. Data: 2018-07-15 14:57:34
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Można powiedzieć, że współczesna Rosja całkiem odcięła się od ZSRR,
    > z przeszłością nic ją nie łączy.

    Niezupełnie )) Wiele półprzewodników jest nadal produkowanych, system
    nazw pozostał ten sam. Np. KD - kriemnijewyj diod, KT - kremnijewyj
    tranzistor itp. (wersja wojskowa - 2 zamiast K na początku), następnie
    kilka cyfr oznaczających grupę, na końcu ewentualnie litera oznaczająca
    modyfikację.

  • 84. Data: 2018-07-15 16:43:56
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Uncle Pete pisze:

> [...]
    > tranzistor itp. (wersja wojskowa - 2 zamiast K na początku), następnie
    > kilka cyfr oznaczających grupę, na końcu ewentualnie litera oznaczająca

    Już nie mówiąc o tym, że to, co Japończycy nazywają "diodą Esakiego",
    tutaj wciąż występuje jako dioda Tunelowa. Tunelow to był chyba
    radziecki uczony.

    --
    Jarek

  • 85. Data: 2018-07-15 18:35:52
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Już nie mówiąc o tym, że to, co Japończycy nazywają "diodą Esakiego",
    > tutaj wciąż występuje jako dioda Tunelowa. Tunelow to był chyba
    > radziecki uczony.

    A ja tam nie wiem, czy on raczej nie był z okolic Uralu raczej był?
    (zreszta, jakie to ma znaczenie?)
    Bo po taktejszych nacjach, to sporo zauważyłem różnych nazwisk, typu
    "-ałow, -ełow, -ołow" itd., (szczególny przypadek - Wołow, który, jak wiemy,
    wynalazł, a może odkrył dupę, dziś mówi się "Dupa Wołowa"), także
    typu -elow, rzadziej, spotykałem. Więc zapewne był to Tunełow, albo, dla
    łatwiejszej wymowy w świecie, Tunelow (pod którą to nazwą wyszedł w świat)
    :)
    Ja tam nie chcę się z nimi kłócić, to fajni ludzie i napiłbym się trochę
    wódki. BTW. Dlaczego w Rosji nie ma mrozów poniżej 114 stopni? Bo naród
    rosyjski wyginąłby...
    (kluczowa jest ta temperatura...)

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 86. Data: 2018-07-15 20:58:58
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Już nie mówiąc o tym, że to, co Japończycy nazywają "diodą Esakiego",
    > tutaj wciąż występuje jako dioda Tunelowa. Tunelow to był chyba
    > radziecki uczony.

    A dioda Zenera po rosyjsku nazywa się stabilitron.

  • 87. Data: 2018-07-16 12:07:55
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Uncle Pete" <4...@g...com> napisał w wiadomości

    > A dioda Zenera po rosyjsku nazywa się stabilitron.

    Taka neonowa we w środku...
    Robiłem na niej stabilizację zasilania odbiornika w radiostacji RBM-1...
    Świetnie się spradziła.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Jarzeni%C3%B3wka_stabi
    lizacyjna I czasem
    spotykam to samo określenie na zarówno neonówkową, jak i krzemową ten
    tego...

  • 88. Data: 2018-07-16 14:30:07
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

> [...]
    lizacyjna I czasem
    > spotykam to samo określenie na zarówno neonówkową, jak i krzemową ten

    A jeszcze się mówiło "trioda półprzewodnikowa" (na tranzystor). U nas
    terminologia była dość swobodna -- stabilitron, stabiliwolt, stabilistor,
    stabilicośtamjeszcze. Nigdy do końca nie było wiadomo o co komu chodzi.

    --
    Jarek

  • 89. Data: 2018-07-16 23:43:25
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    lizacyjna I czasem

    > A jeszcze się mówiło "trioda półprzewodnikowa" (na tranzystor). U nas

    Nie inaczej. A chyba, jeśli już, to by pasowało bardziej do polowego, niż
    bipolarnego...?

    > terminologia była dość swobodna -- stabilitron, stabiliwolt, stabilistor,
    > stabilicośtamjeszcze. Nigdy do końca nie było wiadomo o co komu chodzi.

    I schemat musiał być. Byle wiedzieć, gdzie czerwoną kropkę dali, skoro w LED
    nóżka z talerzykiem, to nie musi byc katoda... I takie tam.
    Technologia-może. Morze jest szerokie i głębokie, do tego bywa niebieskie.
    BTW, nie wiem czemu, drażniło mnie, mówienie na radio tranzystorowe
    "tranzystor", to ja proszę o nazwanie radia lampowego a jakże, "lampa".

    Bonus oftop:
    Salcie do rebego
    - Rebe, chcę się rozwieść.
    - Jak się nazywa twój mąż?
    - Lampe.
    Rabin dał rozwód.
    Niedługo Salcie znów się pojawia u rabina.
    - Rebe, chcę wyjść za mąż.
    - Jak się nazywa twój wybranek?
    - Lampe.
    - Salcie, jak to możliwe?
    - Bo widzisz rebe, tamten był Lampe wiszące, a ten jest Lampe stojące...

    (to tak tytułem oftopicznego zahaczenia o obiekty, które ktoś nazwał
    "elektronówki", kojarzycie taką nazwę?)

  • 90. Data: 2018-07-17 00:05:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

    > BTW, nie wiem czemu, drażniło mnie, mówienie na radio tranzystorowe
    > "tranzystor", to ja proszę o nazwanie radia lampowego a jakże, "lampa".

    Jest teoria, która to tłumaczy, też się ku niej skłaniam. Na pierwszych
    odbiornikach tranzystorowych, przeważnie japońskich (pamiętam je jeszcze
    z dzieciństwa), były dumne napisy w rodzaju "6 transistors", a nawet
    "8 transistors". I tak jakoś to przeniknęło do mowy potocznej.

    --
    Jarek