  • 91. Data: 2018-07-17 07:52:35
    Temat: Re: Przedwojenne automaty telefoniczne
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    news:slrnpkq5l8.qmr.jaros@falcon.lasek.waw.pl...

    > Jest teoria, która to tłumaczy, też się ku niej skłaniam. Na pierwszych
    > odbiornikach tranzystorowych, przeważnie japońskich (pamiętam je jeszcze
    > z dzieciństwa), były dumne napisy w rodzaju "6 transistors", a nawet
    > "8 transistors". I tak jakoś to przeniknęło do mowy potocznej.

    Coś, jak "elektroluks", zamiast o sylabę krótszy polski "odkurzacz", czy
    rosyjski "pyljesos"
    BTW. W jednym z opowiadań o Wróbelku Elemelku jest podtytuł "Jak maleńki
    tranzystorek, Elemelka ostrzegł w porę". Chyba chodziło o grzyby trujące.
    Choć w świetle moich żalów, nie powinna też istnieć nazwa "telewizor",
    wprost wzięta z "Televisor".

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 92. Data: 2018-07-17 10:07:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

    > Coś, jak "elektroluks", zamiast o sylabę krótszy polski "odkurzacz", czy
    > rosyjski "pyljesos"

    Raczej nie tak. Prędzej jak "taryfa' w znaczeniu "taksówka" -- też były
    napisy "taryfa dzienna..., taryfa nocna...". Za to w angielskiej strefie
    językowej funkcjonuje rzeczownik pospolity "hoover" -- znaczy tyle samo,
    co "elektroluks". I tak samo powstał.

    > Choć w świetle moich żalów, nie powinna też istnieć nazwa "telewizor",
    > wprost wzięta z "Televisor".

    "Telewizor" czy "magnetofon" są słowami skonstruowanymi w myśl zasad
    języka polskiego. Co nie znaczy, że ktoś gdzieś nie mógł w ten sposób
    stworzyć nazw własnych.

    --
    Jarek

  • 93. Data: 2018-07-17 20:40:46
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Raczej nie tak. Prędzej jak "taryfa' w znaczeniu "taksówka" -- też były
    > napisy "taryfa dzienna..., taryfa nocna...". Za to w angielskiej strefie

    Tyle, że z naszej "taryfy" wręcz zionie cudzysłów, a z "tranzystora" nie
    bardzo, prędzej wieje chwastem językowym. Takie mam odczucie.

> [...]
    >
    > "Telewizor" czy "magnetofon" są słowami skonstruowanymi w myśl zasad
    > języka polskiego. Co nie znaczy, że ktoś gdzieś nie mógł w ten sposób

    W tych przypadkach nie ma "oryginalnego" zastępnika, w postaci "odkurzacz"
    wobec "elektroluks". Co pod "telewizor"? ...pod "magnetofon"?
    "Dalekopatrzałka? Magnetyczneurządzenietaśmowe? (jak już kalkować z
    niemieckiego bodajże "tonbandgeraet", czy jakoś tak (choć spotkałem się
    gdzieś z określeniem "magnetophon"). A elektroluks ma trafny i łatwy polski
    odpowiednik.
    PS. Na szczęście nie przyjął się "advisor", niosący inne znaczenie słowa
    "pager/pejdżer" (bueee... ohyda językowa...), lat temu sporawo, takie coś
    padało w reklamie jednej z sieci przywoławczych.

  • 94. Data: 2018-07-17 21:35:16
    Od: PiotRek <b...@g...pl>

    W dniu 2018-07-16 o 23:43, HF5BS pisze:
    > BTW, nie wiem czemu, drażniło mnie, mówienie na radio tranzystorowe
    > "tranzystor", to ja proszę o nazwanie radia lampowego a jakże, "lampa".

    O lampie w takim znaczeniu nie słyszałem, za to słyszałem o:

    - mikrofali (jako o kuchence mikrofalowej)
    - neonie (jako o neonówkach ułożonych w kształt napisu)
    - słuchawce (jako o mikrotelefonie)
    - komórce (jako o telefonie komórkowym)
    - kole (jako o rowerze, ale to po śląsku)
    i zapewne o wielu innych rzeczach, które chwilowo nie przychodzą mi do
    głowy.
    :-)

    --
    P.

  • 95. Data: 2018-07-17 22:15:51
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

    > Tyle, że z naszej "taryfy" wręcz zionie cudzysłów, a z "tranzystora" nie
    > bardzo, prędzej wieje chwastem językowym. Takie mam odczucie.

    Jako elektronik znający przyrządy półprzewodnikowe. Ja spotkałem wielu
    takich, co znali wyłącznie jedno znaczenie słowa tranzystor. A z taryfy
    nic takiego nie zionie. "Taryfę" wprowadzili do języka ludzie, którzy
    znali już wcześniej słowo "taksówka" -- oznaczało ono po prostu samochód
    osobowy, więc było zajęte.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Magnetophon

    > A elektroluks ma trafny i łatwy polski odpowiednik.

    Bo się go w końcu dorobił. Na początku gdy się pojawił desygnat,
    to go nie miał. Więc był po prostu "elektroluksem".

    Jarek

    --
    Kurzył Antek na urwisku.

  • 96. Data: 2018-07-17 22:19:19
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PiotRek napisał:

    > - kole (jako o rowerze, ale to po śląsku)

    Ale "kolarz" jest już ogólnopolski.

    > i zapewne o wielu innych rzeczach, które chwilowo nie przychodzą
    > mi do głowy.

    Mnie od razu do głowy przyszedł motor (taki rower z silnikiem).

    Jarek

    PS
    Ponadto tytułowy "automat". Ten bywa wieloznaczny, o czym przekonała
    się moja znajoma na samym początku lat dziewięćdziesiątych przy próbie
    handlowania z tzw. Ruskimi. Na bazarze pytała o "awtomat", spodziewjąc
    się, że będzie on marki "Wiatka", bardzo wtedy popularnej. Uczynny
    sprzedawca nie miał, ale znał kogoś, kto zna takiego co ma. Transakcja
    nie wyszła, gdyż miał on wprawdzie "awtomat", ale marki "Kałasznikow".

    --
    Kłócił się żbik z dzikiem całe przedpołudnie,
    czy się mówi 'motocykiel' czy 'motocykl' również,

  • 97. Data: 2018-07-18 01:29:42
    Od: PiotRek <b...@g...pl>

> [...]
    > sprzedawca nie miał, ale znał kogoś, kto zna takiego co ma. Transakcja
    > nie wyszła, gdyż miał on wprawdzie "awtomat", ale marki "Kałasznikow".

    :-)))

    "Automat" to w ogóle ma wiele znaczeń. Oprócz dwóch przez Ciebie
    wymienionych (pralka automatyczna i karabin maszynowy) mamy jeszcze
    automatyczną skrzynię biegów i aparat wrzutowy (ten ostatni - to tak
    żeby pozostać w temacie grupy, a nawet wątku).

    --
    P.

  • 98. Data: 2018-07-18 09:31:21
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "PiotRek" <b...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > - kole (jako o rowerze, ale to po śląsku)
    > i zapewne o wielu innych rzeczach, które chwilowo nie przychodzą mi do

    No w sumie tak... No, mam trochę kota na punkcie łatwego nazywania różnych
    rzeczy, wprowadzającego przez to w błąd...

  • 99. Data: 2018-07-18 09:40:20
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

> [...]
    > sprzedawca nie miał, ale znał kogoś, kto zna takiego co ma. Transakcja
    > nie wyszła, gdyż miał on wprawdzie "awtomat", ale marki "Kałasznikow".

    Taaa :)) Czego innego od Rosjan się w tamtych czasach spodziewać? :)
    A znajoma nie mogła ???????? ? ?????????????? ?????????? ??????? :)
    Zdaje mi się, że mogło by przejść zapytanie o "awtostirałku", tam w Rosji
    chyba lubią takie skrótowce...
    Chociaż... jak by tak dobrze zasunąć, to kałach by dobrze wyprał wszystkie
    brudy :)

  • 100. Data: 2018-07-18 09:46:19
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > https://en.wikipedia.org/wiki/Magnetophon

    Ano, to chyba to, choć nie jestem do końca pewien. Wyczerpuje jednak to, co
    chciałem o nim wiedzieć, szczegółów poszukam później.

    > Bo się go w końcu dorobił. Na początku gdy się pojawił desygnat,
    > to go nie miał. Więc był po prostu "elektroluksem".

> [...]

    I przeszedł jedyny basen rektora...

    No, może to mnie rozdrażniło, że ów "tranzystor" jest sporo dłuższy w
    użyciu, niż "radio"? Choć elektroluks mnie też zadziwiał, "w dobie
    posiadania" krótszego, pisemnie i fonetycznie, odpowiednika.
    Chociaż nie było by wtedy wierszyka o Elemelku...