  • 1. Data: 2010-02-04 18:46:38
    Temat: Zlecenie - Odczyt parametrów pracy silnika (OBD2 via CAN) i przesyłanie ich na serwer (via GSM)
    Od: "DariuszK" <k...@i...pl>

    Witam,

    Zlecę wykonanie rozwiązania informatyczno elektronicznego do zamontowania w
    samochodzie w celu pobierania parametrów pracy silnika (ilość obrotów,
    szybkość, ilość paliwa, uruchomienie silnika, etc) i przesyłania ich na
    serwer w firmie.

    Najważniejsze aby rozwiązanie umożliwiało
    - łączenie przez OBD-2 i CAN z komputerem samochodu
    - pobieranie podstawowych parametrów pracy silnika
    - wysyłanie pobranych danych na serwer z (GPRS lub Windows Mobile)

    Opcjonalnie
    - zdalnie ustawiać parametry pracy np: czasy pobierania i wysyłania
    parametrów (np: co 10 sekund lub co 1 godzinę)
    - zapisywać dane w pamięci w przypadku gdy nie ma aktywnego połączenia z
    serwerem
    - wizualizować pobrane dane w formie np: odzwierciedlenia liczników lub
    wykresów badania poszczególnych funkcji np:
    aby właściciel firmy mógł kontrolować sposób jazdy kierowców przez
    sprawdzanie jak często silnik wchodzi na wysokie obroty co może powodować
    jego zacieranie , itp

    Klient nie chcę tworzyć rozwiązania informatycznego od podstaw, zależy mu
    aby ktoś miał już podobne rozwiązanie które można dostosować do jego
    oczekiwań i aby można było później w nie ingerować np: jeżeli właściciel
    zażyczy sobie aby pobierać inne dane specyficzne dla tego typu samochodu a
    autor nie będzie miał czasu na dalszą kontynuację projektu.

    Pozdrawiam i zapraszam zainteresowanych:
    Dariusz Kopciowski - SCG

    poczta: kopciowski [at] interia.pl
    tel.: +48 606-961-328

  • 2. Data: 2010-02-04 20:33:06
    Od: "Papo Smurf" <S...@z...sa>

    Órzytkownik "DariuszK" napisał:
> [...]
    > - pobieranie podstawowych parametrów pracy silnika
    > - wysyłanie pobranych danych na serwer z (GPRS lub Windows Mobile)

    a ile puacisz?:O)

  • 3. Data: 2010-02-05 07:39:15
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    1) CAN to warstwa fizyczna OBD-2
    2) OBD-2 nie daje informacji o prędkości samochodu i ilości paliwa

  • 4. Data: 2010-02-05 08:35:59
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 5 Feb 2010 08:39:15 +0100, William Bonawentura wrote:
    >1) CAN to warstwa fizyczna OBD-2

    Jesli sie nie myle, to w ODB-2 sa cos 4 warstwy fizyczne, CAN jest
    tylko jedna z nich.

    sam CAN to dopiero w nowszych pojazdach.

    >2) OBD-2 nie daje informacji o prędkości samochodu i ilości paliwa

    http://en.wikipedia.org/wiki/Table_of_OBD-II_Codes

    Jest i predkosc, i troche o paliwie.

    J.

  • 5. Data: 2010-02-05 12:58:39
    Od: "Sundayman" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > zażyczy sobie aby pobierać inne dane specyficzne dla tego typu samochodu a
    > autor nie będzie miał czasu na dalszą kontynuację projektu.

    ...czyli oczekuje, że autor przekaże mu źródła oprogramowania ? Kolega
    sobie wyobraża, że takie systemy tworzą ludzie
    "dla zabawy" i potem jak "im się znudzi" to porzucają projekt ? heh...

    Być może ktoś (jakaś firma) tego typu rozwiązanie ma, ale nie liczyłbym na
    podobne warunki jak opisane wyżej.
    A zrobić od podstaw - oczywiście można, tylko nie wiem, czy kolega ma
    pojęcie o kosztach ?
    U mnie w firmie, tak na oko, bez żadnej analizy - coś w okolicach 100.000.
    zł., lekko licząc, czas realizacji to kilka miesięcy.
    I to na zasadzie sprzedaży klientowi licencji - tj. klient otrzymuje
    urządzenia + oprogramowanie, ale oczywiście żadnych źródeł i bez prawa
    rozpowszechniania.

    Jakby co, to zapraszamy oczywiście :)

    pozdr.

  • 6. Data: 2010-02-05 14:23:13
    Od: "Sylwester Łazar" <i...@a...pl>

    Użytkownik Sundayman <s...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:hkh4m1$qi2$...@n...onet.pl...

    > ...czyli oczekuje, że autor przekaże mu źródła oprogramowania ? Kolega
    > sobie wyobraża, że takie systemy tworzą ludzie
    > "dla zabawy" i potem jak "im się znudzi" to porzucają projekt ? heh...

    Szanowni Koledzy!
    Niniejszym proponuję zakończyć temat piętnowania ludzi którzy oferują tutaj
    pracę.
    Zapewne pamiętacie Państwo wątek:
    "Pilnie poszukiwany Inżynier Elektronik"
    Jaka tam się rozpętała dyskusja z domysłami, kłótniami itp.
    Ja wtedy nie przyłączyłem się do tej polemiki.
    Wydawało mi się to bezcelowe.
    Zamiast domysłów, przeszedłem całą drogę rekrutacji, nieskomplikowanej
    zresztą.
    Rozmawiałem z Panem prezesem.
    Mimo iż nie nawiązaliśmy bliższej współpracy, muszę powiedzieć, że
    oferta pracy za 10 000 zł/miesiąc była tam realna.
    Nie ma więc sensu biadolić.
    Po zaznajomieniu się z problemami w tamtej firmie, nadal właściciel może
    potrzebować
    pracowników do tamtego zadania.
    Kto jest bystry, to znajdzie pracę.

    A propos kodu.
    Mam tu taki fragment do OBD2.
    Nie sądzę, aby to był problem przekazać go zamawiającemu,
    zwłaszcza, jeśli za niego zapłaci.
    Nie uważam tego za skarb.
    Nie tak dawno ktoś się mi zapytał, czy nie znam kupca na gotowe projekty,
    wyjęte z szuflady po 5000 Euro. Mam takich ze 100.
    Jaka jest ich wartość? Chyba naszego szacunku tylko...

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Łazar

    ;***************************************************
    *****************
    ;*PROJEKT : TESTER *
    ;*NAZWA : RECBLOCK *
    ;*WERSJA : 5.11.1 *
    ;*mikrokontroler: 18F248 *
    ;*CZAS : - *
    ;*ALGORYTM : Recblock.sdr *
    ;*OPIS : Procedura odbiera blok danych od sterownika. *
    ;*DATA : 2005/11/14 *
    ;*WEJSCIE : TR_6, TR_7 - czasy *
    ;*WYJSCIE : COUNTBK - numer aktualnie odbieranego bloku (będzie *
    ;* użyty dla bloku nadawanego w procedurze ACKNOW) *
    ;*STALE : - *
    ;*PROCEDURY: INCRXDMS, INCTXDMS, INCTXDMPC *
    ;*MAKRA : jfeql, mov16ff *
    ;*ZMIENIA : - *
    ;*UWAGI : *
    ;***************************************************
    *****************
    ;RECBLOCK.
    RECBLOCK
    CALL DELAY05MS ;odczekaj czas 10ms
    BTFSc bRECEIVED ;Czy otrzymaliśmy dane z STG?
    GOTO RECCBYTE ;TAK
    DECFSZ WAIT_C,F ;Czy minął określony czas?
    GOTO RECBLOCK ;NIE
    GOTO RECBERR ;TAK
    RECCBYTE
    MOVFF PTBUFRDM,FSR1L ;załaduj FSR1 wskaźnikiem bufora ODBIORU (od STG)
    MOVFF INDF1,COUNTBT ;zapisz odebrany bajt
    CALL INCMSGB ;zwiększ wskaźnik zapisywanej wiadomości
    CALL INCRXDMS ;zwiększ wskaźnik odbioru danych (od STG)
    MOVF TR_6,w ;załaduj do odmierzania czas tr_6
    CALL DELAY_5MS ;odczekaj czas TR_6*5ms
    MOVFF PTBUFTDM,FSR1L ;załaduj FSR1 wskaźnikiem bufora NADAWANIA (do STG)
    COMF COUNTBT,w ;wyślij negację ostatnio odebranego bajtu
    MOVWF INDF1 ;
    MOVFF TR_7,WAIT_C ;załaduj do odmierzania czas tr_7
    CALL INCTXDMS ;zwiększ wskaźnik bufora nadawania
    RECTREC
    CALL DELAY05MS ;odczekaj czas 10ms
    BTFSc bRECEIVED ;Czy otrzymaliśmy bajt z STG?
    GOTO RECCBL ;TAK
    DECFSZ WAIT_C,F ;Czy minął określony czas?
    GOTO RECTREC ;NIE
    GOTO RECBERR ;TAK
    RECCBL
    MOVFF PTBUFRDM,FSR1L ;załaduj FSR1 wskaźnikiem bufora ODBIORU (od STG)
    MOVFF INDF1,TEMPRC ;zapisz odebrany bajt
    ; CALL INCMSGB ;zwiększ wskaźnik zapisywanej wiadomości
    CALL INCRXDMS ;zwiększ wskaźnik odbioru danych (od STG)
    MOVFF TEMPRC,COUNTBK ;zapisz odebrany bajt jako licznik bloków
    DECF COUNTBT,F ;decrementuj licznik bajtów
    RECNXTS
    MOVF TR_6,w ;załaduj do odmierzania czas tr_6
    CALL DELAY_5MS ;odczekaj czas TR_6*5ms
    MOVFF PTBUFTDM,FSR1L ;załaduj FSR1 wskaźnikiem bufora NADAWANIA (do STG)
    COMF TEMPRC,w ;wyślij negację ostatnio odebranego bajtu
    MOVWF INDF1 ;
    MOVFF TR_7,WAIT_C ;załaduj do odmierzania czas tr_7
    MOVFF TEMPRC,PTEMPRC ;zapamiętaj ostatnio pobrany bajt
    CALL INCTXDMS ;zwiększ wskaźnik bufora nadawania
    RECNXTR
    CALL DELAY05MS ;odczekaj czas 10ms
    BTFSc bRECEIVED ;Czy otrzymaliśmy bajt z STG?
    GOTO RECNXBYTE ;TAK
    DECFSZ WAIT_C,F ;Czy minął określony czas?
    GOTO RECNXTR ;NIE
    GOTO RECBERR ;TAK
    RECNXBYTE
    MOVFF PTBUFRDM,FSR1L ;załaduj FSR1 wskaźnikiem bufora ODBIORU (od STG)
    MOVFF INDF1,TEMPRC ;zapisz odebrany bajt
    MOVFF TR_6,WAIT_C ;załaduj do odmierzania czas tr_6
    CALL INCMSGB ;zwiększ wskaźnik zapisywanej wiadomości
    CALL INCRXDMS ;zwiększ wskaźnik odbioru danych (od STG)
    DECFSZ COUNTBT,F ;Czy odebraliśmy cały blok?
    GOTO RECNXTS ;NIE
    jfeql RECBEND,TEMPRC,03h,w ;Czy otrzymaliśmy bajt zakończenia bloku?
    RECBERR
    BSF bERR ;ustaw informację o błędzie
    RECBEND
    RETURN

  • 7. Data: 2010-02-05 14:41:44
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    William Bonawentura wrote:
    > 1) CAN to warstwa fizyczna OBD-2

    O ile mi wiadomo z bezczelnego podsluchiwania komunikatów latających po
    CANie w jednym z samochodów - nie tylko. CAN ma własne, znacznie
    ciekawsze życie jak na przykład przesyłanie komunikatow pozwalających na
    zdjęcie zabezpieczeń (autoryzacje kluczy) po pierdoły typu kąt
    wciśnięcia pedału gazu. Rozgryzienie jednak tego bez dokumentacji
    producenta jest trudne, a takowych oficjalnie nie widzę.

  • 8. Data: 2010-02-05 16:05:57
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

> [...]
    > wciśnięcia pedału gazu. Rozgryzienie jednak tego bez dokumentacji
    > producenta jest trudne, a takowych oficjalnie nie widzę.

    I dlatego wykonanie zlecenia będzie obarczone sporym ryzykiem działania
    "nie zawsze". Może się skończyć tak, jak w przypadku alarmów samochodowych
    (tych podsłuchujących CAN-a) - nie zawsze działają (rozbrojenie potrafi
    się "wyminąć" z otwarciem zamka), nie z każdym samochodem i co jakiś czas
    są "upgrade'y" :)

    e.

  • 9. Data: 2010-02-05 16:10:54
    Od: "Sundayman" <s...@p...onet.pl>

    > A propos kodu.
    > Mam tu taki fragment do OBD2.
    > Nie sądzę, aby to był problem przekazać go zamawiającemu,
    > zwłaszcza, jeśli za niego zapłaci.
    > Nie uważam tego za skarb.

    Zamieszone przez Ciebie tak na oko 30 linijek to skarb może rzeczywiście nie
    jest. Ale
    aplikacja będąca wynikiem iluś tam tygodni czy miesięcy pracy to już imho
    skarbem jest, jako że
    jej stworzenie wymaga wydania dość konkretnych pieniędzy. Chyba, że gdzieś
    programiści pracują za darmo ?
    Ja tam takich rzeczy zatem nie rozdaję, ale może jestem aspołeczny :)

    Nikt tu nie "piętnuje" oferujących cokolwiek, a zwłaszcza pracę. Tyle, że
    czasem trzeba wskazać realia.
    Ale jeśli np. znajdzie się chętny, który ma w szufladzie taki projekt, który
    zrobił z nudów, i go udostępni koledze
    DariuszK, to proszę bardzo przecież. Tyle, że to - moim zdaniem - mało
    prawdopodobne jest...

  • 10. Data: 2010-02-05 21:23:50
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 05/02/2010 12:58, Sundayman wrote:

    > I to na zasadzie sprzedaży klientowi licencji - tj. klient otrzymuje
    > urządzenia + oprogramowanie, ale oczywiście żadnych źródeł i bez prawa
    > rozpowszechniania.

    Iii... ja za leniwy na cos takiego jestem. Znaczy jak klient mocno chce,
    to produkcje zrobimy. I jak mocno nie chce, to kodu nie damy ;-)
    Prosciej mi zawsze jest oddac wszystko (kod/schemat/plytka/vhdl itp) dla
    klienta. Jedynie jesli podczas projektu powstanie jakies IP to z reugly
    zostawiamy sobie (klient licencje dostaje). W koncu zaplacil za design -
    to niech ma i sie cieszy ;-)

    --
    Jerry1111