  • 91. Data: 2014-01-23 15:10:21
    Temat: Re: Przetarg na samochody egzaminacyjne :)
    Od: Tomasz Stiller <k...@l...eu.org>

    On Thu, 23 Jan 2014 15:08:23 +0100, Artur Maśląg wrote:

    > Mylisz się - lekceważeniem jest to co napisałeś wcześniej o innych
    > (zresztą wielokrotnie), a nie miś pluszowy.
    >
    > Reszty powtarzać już nie będę po raz kolejny, odpowiadać na zadane
    > pytanie też nie musisz.

    Szkoda, że w ten sposób tylko potwierdzasz to o czym napisałem wyżej.

    Tomek

  • 92. Data: 2014-01-23 16:16:18
    Od: dddddddd <f...@e...com>

    W dniu 2014-01-23 14:00, Tomasz Stiller pisze:

    > Widać obracasz się w kręgu innych ludzi niż ja. Rozpytując znajomych bez
    > prawa jazdy, co wg. nich było by ważne na kursie żaden z nich nie
    > powiedział/a że nauka na samochodzie na jakim się zdaje. Zapytani wprost
    > często pytają, czy to ma znaczenie? Więc zdaje się, że sprawa nie jest
    > tak oczywista jak to się grupowym specjalistą wydaje.

    to chyba jednak ty masz dziwne kręgi :) z resztą to od razu widać - nie
    mam w kręgach swoich znajomych ludzi tak idealnych jak ty (na szczęście)

    > Tyle, że większość oblewa nie dlatego, że nie panuje nad samochodem (na
    > placu), tylko dlatego że nie znają albo nie rozumieją PoRD. Przy czym jak
    > ktoś przez 30h nie nauczył się obsługiwać sprzęgła, to nie powinien iść
    > na egzamin, tylko jeszcze poćwiczyć - a od tego są wewnętrzne egzaminy w
    > szkołach.

    nie znam statystyk ale IMO dużo oblewa na placu (chociaż może teraz
    nie, bo manewry przenieśli na miasto?)

    > To dotyczy większości kierowców, którzy dłuższy czas jeżdżą jednym
    > samochodem i bardzo się do niego przyzwyczaili. Przy czym dłuższy czas,
    > to nie 30 godzin, tylko lata. Ci ludzie zazwyczaj nie mają problemów z
    > PoRD, tylko po prostu odruchowo kontrolują stary samochód. To, że
    > niechętnie przesiadają się do innego auta wcale nie znaczy, że nie będą
    > potrafili nim jeździć. Po małej adaptacji spokojnie poprowadzą taki
    > samochód.

    a w trakcie egzaminu masz mnóstwo czasu na adaptację...

    > Ja ze względu na pracę jaką wykonuję jeżdżę na co dzień sześcioma różnymi
    > samochodami. Busem RWD z manualem, osobówkami FWD z automatem i manualem.
    > Osobówką z RWD i zautomatyzowaną skrzynią. Jest w czym wybierać. Przy
    > takiej różnorodności nie jestem w stanie się przyzwyczaić do
    > jakiegokolwiek samochodu i przez to mogę wsiąść w dowolny jeden i jechać
    > nim bez stresu.

    ja tam akurat nie znam ludzi którzy niechętnie wsiadają do innego auta
    (no, może znam, ale oni w ogóle niechętnie jeżdżą...)

    Łukasz

  • 93. Data: 2014-01-23 16:31:12
    Od: dddddddd <f...@e...com>

    W dniu 2014-01-22 23:00, Budzik pisze:
    > Użytkownik dddddddd f...@e...com ...

    > Podam inny przykład.
    > Robiłem ostatnio instalacje LPG.
    > Bardzo łatwo porównać ceny, wiele opinii w necie.
    > Wybrałem praktycznie najdrozszy zakład, wiedziony dobrymi opiniami o ich
    > działaniu.
    > Róznica 2000zł w wiekszosci zakładów vs 2500 tam gdzie robiłem.
    > Da się?

    ja w mojej branży też jestem drogi, ale wykonuję też usługi skierowane
    do pewnej grupy docelowej gdzie liczy się prawie tylko cena (mimo że na
    zdrowy rozsądek powinna mieć dużo mniejsze znaczenie) - po prostu ta
    część rynku jest przesycona firmami (tak jak OSK) i nie da się za bardzo
    podwyższyć ceny (dlatego ja wykonuję niewiele usług tego typu, ale
    właściciel OSK nie będzie raczej w tym czasie bułek do sklepów rozwoził.
    Nie to żebym bronił właścicieli OSK, po prostu idealny świat w którym
    żyje Tomasz nie istnieje, a prostym rozwiązaniem obniżającym ceny kursów
    byłaby możliwość zdawania na dowolnym samochodzie.
    Spośród moich znajomych chyba nikt nie wybrałby OSK z innym autem niż te
    na egzaminie. Rzecz jest prosta - ze dwa lata temu robiłem sobie B+E,
    jazda z przyczepką nigdy nie sprawiała mi problemów, ale do parkowania
    na egzaminie mam dwa podejścia - po co mam ryzykować że coś się nie uda,
    jak można na kursie mieć to samo auto i przyczepę i nauczyć się tego
    manewru na pamięć (nawet nauczyć się że jak w lusterku widzisz jakiś
    punkt przyczepki to znaczy że zaraz przegniesz i już nie uda się jej
    wyprostować)... Pewnie przez to jestem gorszym kierowcą, choć jak bym
    nazywał się Stiller to musiałbym napisać że jeżdżę idealnie i inni to
    barany, bo ja zdałem wszystkie kategorie (A, B, B+E) - czyli łącznie 3
    egzaminy za pierwszym razem.
    Znam ludzi którym jazda nie sprawia problemów i jeden z nich robi teraz
    trasy lokalnie i międzynarodowe autobusem, a samym egzaminem tak się
    zestresował że zdawał kilka razy - ale nie każdy jest Tomkiem Stillerem
    który nie ma z niczym problemów i wszystko jest czarne albo białe

    Łukasz

  • 94. Data: 2014-01-23 17:35:28
    Od: Tomasz Stiller <k...@l...eu.org>

    On Thu, 23 Jan 2014 16:16:18 +0100, dddddddd wrote:
    > nie znam statystyk ale IMO dużo oblewa na placu (chociaż może teraz
    > nie, bo manewry przenieśli na miasto?)

    Ja też nie znam statystyk, opieram się danych zbieranych wśród znajomych.
    Dla przykładu w mojej grupie około ~60 osób na egzaminie, kilka oblało na
    teorii, kilka na placu, a zdecydowania większość jednak na mieście.

    Przy czym ja zdawałem jeszcze na starych testach, więc teraz ta proporcja
    prawie na pewno się zmieniła w stronę nowych testów. Oczywiście to tylko
    potwierdza to o czym pisałem wcześniej, ludzie oblewają egzamin głównie
    dlatego, że nie rozumieją PoRD i przez to nie potrafią się zachować na
    drodze - a to można bardzo prosto poprawić, lepiej szkoląc. Jeśli ktoś
    nie panuje nad samochodem po 30h kursu praktycznego, to nie powinien
    trafić na egzamin - taki jest moje zdanie.

    > a w trakcie egzaminu masz mnóstwo czasu na adaptację...

    W czasie egzaminu nie potrzebujesz się adoptować, bo nie przyzwyczaiłeś
    się jeszcze na tyle mocno do prowadzonego na kursie samochodu. Myślę, że
    wiesz, że aby dobrze wyczuć samochód potrzeba nieco więcej niż 30h jazdy.

    > ja tam akurat nie znam ludzi którzy niechętnie wsiadają do innego auta
    > (no, może znam, ale oni w ogóle niechętnie jeżdżą...)

    Kobiety zazwyczaj mają opory. Faceci nawet jak mają, to chyba nie
    koniecznie się przyznają - chyba, że taki wie, że jeździ jak dupa.
    Takiego też znam jednego.

    Tomek

  • 95. Data: 2014-01-23 17:40:41
    Od: Tomasz Stiller <k...@l...eu.org>

    On Thu, 23 Jan 2014 16:31:12 +0100, dddddddd wrote:

> [...]
    > zestresował że zdawał kilka razy - ale nie każdy jest Tomkiem Stillerem
    > który nie ma z niczym problemów i wszystko jest czarne albo białe

    Ja napisałem gdzieś, że jestem idealny? Zdaje się, że to, że zdałem
    egzamin za pierwszym razem chyba nie jest z tym tożsame? Poza tym jak
    widać, nie jestem jakimś specjalnym wyjątkiem, skoro inni też dają za
    pierwszym razem.

    Myślisz, że ja się nie stresowałem? Też się stresowałem. Tylko z takim
    stresem należy sobie umieć poradzić. Chyba, że kolega miał znikomą wiarę
    w swoje umiejętności i dlatego tak bardzo się stresował, to zupełnie inna
    sprawa.

    Tomek

  • 96. Data: 2014-01-23 18:09:04
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Ergie" <e...@s...pl> napisał w wiadomości grup

    > WORD co _dwa_ lata kupuje auta na wolnym rynku -> szkoły co dwa lata
    > kupują auta
    > WORD co _dwa_ lata ogłasza przetarg na wynajem -> szkoły co dwa lata
    > kupują auta
    >
    > Nie, nie widzę różnicy jeśli chodzi o szkoły.

    Bo ŻADEN z tych wariantów nie jest dobry, są równie złe.
    Ale w pierwszym jest duża szansa, że wybierze takie auto jakie już ma/miał,
    a nie będzie się kierował najniższą ceną/największym oszustwem.

  • 97. Data: 2014-01-23 18:10:21
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Tomasz Stiller" <k...@l...eu.org> napisał w wiadomości grup

    > Widać obracasz się w kręgu innych ludzi niż ja. Rozpytując znajomych bez
    > prawa jazdy, co wg. nich było by ważne na kursie żaden z nich nie
    > powiedział/a że nauka na samochodzie na jakim się zdaje.

    Bo to jest tak oczywiste, że nie trzeba tego wymieniać.
    To tak jakbyś kazał wymieniać, że ważna w szkole jest obecność ławek i
    krzeseł.

  • 98. Data: 2014-01-23 18:11:44
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Tomasz Stiller" <k...@l...eu.org> napisał w wiadomości grup

    > No to napisz nam Arturze, co Twoim zdaniem jest tak stresujące podczas
    > egzaminu przy zmianie samochodu?

    Inaczej działające sprzęgło chociażby.
    Wystarczy żeby oblać test na górce - tak się zdarzyło mojemu synowi, który
    ZDECYDOWANIE ruszać pod górkę potrafił, dał radę nawet moją Lancią
    Integrale, gdzie sprzęgło było ekstremalnie krótkie.

  • 99. Data: 2014-01-23 18:17:09
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    W dniu 2014-01-23 16:31, dddddddd pisze:
    > W dniu 2014-01-22 23:00, Budzik pisze:
    (...)

> [...]
    > podwyższyć ceny (dlatego ja wykonuję niewiele usług tego typu, ale
    > właściciel OSK nie będzie raczej w tym czasie bułek do sklepów rozwoził.

    Taka jest obecnie sytuacja i nie zanosi się, by miało się to jakoś
    zmienić.

    > Nie to żebym bronił właścicieli OSK, po prostu idealny świat w którym
    > żyje Tomasz nie istnieje,

    :)

    > a prostym rozwiązaniem obniżającym ceny kursów
    > byłaby możliwość zdawania na dowolnym samochodzie.

    Nie wiem czy takie rozwiązanie doprowadziłoby do obniżenia cen kursów
    - prędzej by doprowadziło do poprawienia jakości szkoleń, liczby
    godzin itd. No, ale to by wymagało jednak zmian w zakresie prawnym
    i jednak metodologii szkolenia i zdawania egzaminów. W różnych
    krajach jest różnie, ale generalnie ludzie się uczą tyle ile potrzebują
    (w niektórych krajach są np. obowiązkowe godziny w różnych warunkach),
    ale sam egzamin jest w zasadzie formalnością. Z jedną uwagą - jest
    sporo ograniczeń w zakresie liczby podejść do egzaminu. Co
    zabawniejsze (i normalne) samochód do szkolenia można sobie
    wybrać, albo robić to na "własnym" (egzamin też się na takim zazwyczaj
    zdaje). Utrudnienia się pojawiają po niezdanych egzaminach (z przypadku
    to zazwyczaj nie wynika), ponieważ zdrowi psychicznie ludzie są w
    stanie ocenić swoje możliwości w zakresie prowadzenia pojazdu i w
    związku z tym coś jest nie tak, skoro tyle razy do egzaminu podchodzą
    (a co będzie przy normalniej jeździe?). Długo by opowiadać
    - prawo jazdy jest w zasadzie dla wszystkich i stawianie przeszkód
    w jego otrzymaniu to nieporozumienie.

> [...]
    > punkt przyczepki to znaczy że zaraz przegniesz i już nie uda się jej
    > wyprostować)... Pewnie przez to jestem gorszym kierowcą,

    Gorszym od kogo? Jakoś w innych krajach ludzie rozumieją, że zdawanie
    egzaminu na swoim, bądź wybranym samochodzie (nie wspomnę o szkoleniu)
    to coś wręcz naturalnego. Ogranicza stres, pozwala skupić się na samym
    egzaminie, a nie na zupełnie zbędnych elementach technicznych.

    > choć jak bym
    > nazywał się Stiller to musiałbym napisać że jeżdżę idealnie i inni to
    > barany, bo ja zdałem wszystkie kategorie (A, B, B+E) - czyli łącznie 3
    > egzaminy za pierwszym razem.

    Jest lepszy od Kubicy - ten przecież wyleciał z trasy w rajdzie Janner,
    ponieważ szukał włącznika od świateł - był po innej stronie niż w
    cytrynie, którą wcześniej jeździł. Kubica powinien się lepiej skupić ;)
    A co dopiero taki świeży adept kursu, dla którego inne działanie
    sprzęgła czy położenia dźwigni kierunkowskazów może doprowadzić
    do przekroczenia granicy odporności każdego normalnego człowieka.

    > Znam ludzi którym jazda nie sprawia problemów i jeden z nich robi teraz
    > trasy lokalnie i międzynarodowe autobusem, a samym egzaminem tak się
    > zestresował że zdawał kilka razy

    Każdy egzamin jest związany ze stresem - brak jest podstaw by ludzi
    dodatkowo stresować kwestiami średnio związanymi z celem egzaminu.
    No chyba, że celem jest nie weryfikacja umiejętności, a potrzeba
    "odwalenia" jakiegoś tam sporego procenta egzaminowanych.

    > - ale nie każdy jest Tomkiem Stillerem
    > który nie ma z niczym problemów i wszystko jest czarne albo białe

    To chyba dobrze - dzięki temu jest szansa, że sytuacja się będzie
    obiektywnie poprawiała, choć być może niektórzy więcej za kursy zapłacą.

  • 100. Data: 2014-01-23 18:37:09
    Od: Tomasz Stiller <k...@l...eu.org>

    On Thu, 23 Jan 2014 18:11:44 +0100, Cavallino wrote:

> [...]
    > który ZDECYDOWANIE ruszać pod górkę potrafił, dał radę nawet moją Lancią
    > Integrale, gdzie sprzęgło było ekstremalnie krótkie.

    Tylko, że inaczej działające sprzęgło to się może trafić w innym
    egzemplarzu tego modelu samochodu. Mi się tak trafiło np.

    Tomek