  • 11. Data: 2018-09-11 14:45:51
    Temat: Re: Przetwornica AC/AC
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > U?ytkownik napisa? w wiadomo?ci grup

    > Tak jest, ale wieksze trafo mam wrazenie ze ma maly opor rzeczywisty.
    >
    > W praktyce to chyba nie ten opor ogranicza moc.

    No, chwilowa to raczej opor. Bylo kiedyc takie ruskie urzadzenie
    do ladowania akumulatorow i wspomagania zaplonu. Transformator
    niezbyt duzy, ale przez chwile mogl dac spory prad.

    Moc ciagla to raczej jest ograniczona przez grzanie uzwojen.

    > Takie powiedzmy choc z 50VA ...

    5VA to zwykle okolo 50% sprawnosci, czyli praca blisko mocy maksymalnej.
    50VA to duzo wieksza sprawnosc, czyli ogranicza grzanie.

    --
    Waldek Hebisch

  • 12. Data: 2018-09-11 15:00:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik antispam napisał w wiadomości grup
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > U?ytkownik napisa? w wiadomo?ci grup

    >No, chwilowa to raczej opor. Bylo kiedyc takie ruskie urzadzenie

    Tam jeszcze jest impedancja od indukcyjnosci rozproszonej, i chyba
    wieksza ..

    >do ladowania akumulatorow i wspomagania zaplonu. Transformator
    >niezbyt duzy, ale przez chwile mogl dac spory prad.
    >Moc ciagla to raczej jest ograniczona przez grzanie uzwojen.

    Dokladnie. A ta z kolei zalezna od przekroju okna.
    A co ciekawe - toroidy tego okna jakby wykorzystuja tylko w drobnym
    stopniu ...

    >5VA to zwykle okolo 50% sprawnosci, czyli praca blisko mocy
    >maksymalnej.
    >50VA to duzo wieksza sprawnosc, czyli ogranicza grzanie.

    Ale mnie o taka krotkotrwałą moc maksymalną chodzi.
    Bedzie odpowiadała tej wynikłej z rezystancji uzwojen, czy jednak
    mniejsza.

    J.

  • 13. Data: 2018-09-11 17:21:17
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > U?ytkownik antispam napisa? w wiadomo?ci grup

    > Tam jeszcze jest impedancja od indukcyjnosci rozproszonej, i chyba
    > wieksza ..

    Wlasnie mierzylem stary transformator, TS40/61. Opor pierwotnego
    to 70 omow, indukcyjnosc przy zwartym wtornym 64mH. Czyli
    skladowa indukcyjna impedancji jest rzedu 20 omow, czyli mniej
    niz opor pierwotnego (a dojdzie jeszcze przetransformowany opor
    wtornego).

    --
    Waldek Hebisch

  • 14. Data: 2018-09-12 20:55:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Wlasnie mierzylem stary transformator, TS40/61. Opor pierwotnego

    Gdzies mi wcielo pudlo z moimi ..

    >to 70 omow, indukcyjnosc przy zwartym wtornym 64mH. Czyli

    sporo

    >skladowa indukcyjna impedancji jest rzedu 20 omow, czyli mniej
    >niz opor pierwotnego (a dojdzie jeszcze przetransformowany opor
    >wtornego).

    No wlasnie, wtorne bedzie drugie tyle, a moze nawet ciut wiecej,
    czyli jakies 150 om po pierwotnej stronie ...
    jesli dobrze licze, to mozna by liczyc na jakies 160W mocy w przypadku
    optymalnego dopasowania.
    Nie tak znow wiele.

    A prad nominalny 0.18A ... 2.3W straty mocy w pierwotnym i drugie tyle
    we wtornym ... w miare przyzwoita sprawnosc 90%.

    Hm, czyli opor maly, skoro 90%, a jednoczesnie duzy, skoro tylko 4x
    mozna przeciazyc ... a moze niepotrzebnie sie dziwie i tak ma byc ...

    A moze jeszcze inaczej policzyc - prad pierwotny przy zwarciu wtornego
    powinien wyjsc ~1.5A, chyba calkiem niezle jak na trafo o nominalnym
    pradzie 0.18A ..

    J.