  • 1. Data: 2018-09-04 10:30:25
    Temat: sciemniacz LED
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Tak a propos konca halogenow ... macie jakis pomysl na prosty
    sciemniacz dla LED ?

    Jest sobie zyrandol z halogenkami G9 na 230V,
    LED do tego maja po prostu szeregowy kondensator, wiec wymagane AC,
    i nawet niekoniecznie plynna regulacja, ale tak ze dwa poziomy
    jasnosci.

    Dlawik schowac w puszce ?

    A jakos sprytnie ... wyprostowac napiecie mostkiem, bedzie mialo
    skladową DC i AC,
    DC sie odfiltruje kondensatorem, starcza te w lampkach ... ale jak
    domknac obwod dla pradu w druga strone ?

    Czy prosto sie nie da, trzeba zrobic przetwornice ?

    J.

  • 2. Data: 2018-09-04 10:38:23
    Temat: Re: sciemniacz LED
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2018-09-04 o 10:30, J.F. pisze:
> [...]
    > LED do tego maja po prostu szeregowy kondensator, wiec wymagane AC,
    > i nawet niekoniecznie plynna regulacja, ale tak ze dwa poziomy jasnosci.

    Będzie zabawnie jeśli wpadnie w rezonans :-)

    P.P.

  • 3. Data: 2018-09-04 11:57:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Będzie zabawnie jeśli wpadnie w rezonans :-)

    To sie na szczescie od razu zobaczy :-)

    Hm, a moze to jest rozwiazanie ?
    Dwie lampki szeregowo i dlawik podnoszacy jasnosc :-)

    Zeby bylo ciekawiej - na allegro wysyp lampek z duza iloscia LED, mam
    wrazenie ze wszystkie szeregowo, i napiecie minimalne to tak gdzies ze
    150V...

    J.

  • 4. Data: 2018-09-04 12:06:55
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

> [...]
    > LED do tego maja po prostu szeregowy kondensator, wiec wymagane AC,
    > i nawet niekoniecznie plynna regulacja, ale tak ze dwa poziomy jasnosci.

    Kupić LEDy przystosowane do współpracy ze ściemniaczami, np.:
    https://www.osram-lamps.com/ecatalog/lamps/led-lamps
    /consumer-special-led-lamps/led-superstar-pin-g9-dim
    /index.jsp
    Kupić ściemniacz przystosowany do współpracy z LEDami (tz. taki co moc
    minimalną ma bliska kilku W a nie 40) a wolny czas przeznaczyć na
    rozwiązywanie ciekawszych problemów. ;)

    A jak już musisz kombinować to wyłącznik podwójny i w szereg do jednej
    sekcji równolegle kondensator.

    --
    AWa.

  • 5. Data: 2018-09-04 12:26:47
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Tak a propos konca halogenow ... macie jakis pomysl na prosty
    > sciemniacz dla LED ?

    Jedynym sensownym powodem używania ściemniacza żarówek jest zmiana
    temperatury barwowej światła. Cena za zrobienie sobie nastroju jest
    bardzo wysoka -- odejmujemy żarówie parę (skutecznych) woltów, od
    czego ginie cała chmara lumenów. Za to watów nie ubywa aż tyle, ile
    by z prawa Ohma -- włókno stygnąc zmniejsza swą rezystancję. Tak
    więc sprawność zamiany złotówek na światło radykalnie spada.

    > Czy prosto sie nie da, trzeba zrobic przetwornice ?

    Prosto się da -- wyłączając kolejno diody. Rzadko przecież jest
    tak, że do oświetlenia pomieszczenia wystarcza jeden led. Ale ja
    bym z radością powitał lampy, które mają zamontowne diody białe
    i żólte lub czerwone, z możliwością regulacji temperatury światła.

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2018-09-04 12:34:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Andrzej W." napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]

    >https://www.osram-lamps.com/ecatalog/lamps/led-lamp
    s/consumer-special-led-lamps/led-superstar-pin-g9-di

    No, jest to jakis pomysl.

    >Kupić ściemniacz przystosowany do współpracy z LEDami (tz. taki co
    >moc minimalną ma bliska kilku W a nie 40)

    Myslisz, ze o moc chodzi ?

    IMO - od polowy zakresu, tzn przy przewodzeniu przez ponad 90 stopni w
    kazdym polokresie, taki typowy sciemniacz nie bedzie dzialal, bo
    zmiennosc napiecia nadal pelna.
    W drugiej polowie to juz moglby.
    W obu bedzie szkodliwy, bo szybkie zmiany napiecia daja duzy prad
    udarowy.
    Trzeba by jakis dlawik do ograniczania predkosci narostu.

    >a wolny czas przeznaczyć na rozwiązywanie ciekawszych problemów. ;)

    A jesli ten jest ciekawy ? :-)
    I zarobic by mozna :-)

    >A jak już musisz kombinować to wyłącznik podwójny i w szereg do
    >jednej sekcji równolegle kondensator.

    Chyba faktycznie najprosciej.
    Ale trzeba poczekac az wszystkie halogeny padna :-)

    J.

  • 7. Data: 2018-09-04 12:52:45
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Chyba faktycznie najprosciej.
    > Ale trzeba poczekac az wszystkie halogeny padna :-)

    Ale to nie zadziała. Porządne współczesne ledy projktowane
    są do pracy w zakresie napięć 90-250V (lub podobnie), przy
    każdym świecą tak samo. Nie robi się wersji amerykańskiej
    i europejskiej.

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2018-09-04 13:23:11
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2018-09-04 o 12:34, J.F. pisze:
    > Myslisz, ze o moc chodzi ?

    Jeśli żarówka LED 230V jest "dimmable" to znaczy, że dostosowano jej
    sterownik do sterowania fazowego.
    Problemem jest właśnie moc minimalna, mój stary ściemniacz co się
    świetnie sprawdzał z żarówkami 5x100W nie sprawdza się z LED 5x11W bo
    zjeżdża z mocą do jakiś 30W i nie powiem, by w pokoju było wtedy ciemno,
    mam regulację w zakresie 60-100% mocy co jest zupełnie niezadowalające.

    --
    AWa.

  • 9. Data: 2018-09-04 13:41:11
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > bym z radością powitał lampy, które mają zamontowne diody białe
    > i żólte lub czerwone, z możliwością regulacji temperatury światła.

    Jako zamiennik - żarówki LED RGB ze sterowaniem pilotem.

    Żarówki nie mam, ale mam kilka taśm 5-cio metrowych, z czego tylko jedną
    jak na razie rozpakowałem i używam. Puściłem ją po krawędzi sufitu, ale
    przyklejoną na ścianie, dzięki czemu diody nie dają po oczach (świecą
    poziomo), a przy okazji mam światło częściowo odbite od sufitu. Bardzo
    rozproszone - do niektórych prac rewelacja. Sterowanie od blisko zera
    jasności do full, kolory też obejmują bardzo szeroką paletę.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 10. Data: 2018-09-04 13:58:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

> [...]
    > rozproszone - do niektórych prac rewelacja. Sterowanie od blisko zera
    > jasności do full, kolory też obejmują bardzo szeroką paletę.

    Jako zamiennik, tak. Ale ja bym chciał porządną żarówę zdobrym CRI,
    oraz dodatkową regulacją temperatury barwowej w sensownym (a więc
    niewielkim) zakresie. Coś jak oświetlenie w okręcie podwodnym -- tam
    barwą światła wyznacza się rytm dobowy, żeby załoga nie zwariowała.
    LED RGB to raczej taka wiejska zabawa.

    --
    Jarek