  • 11. Data: 2023-11-16 15:42:06
    Temat: Re: Przetwornica DC12 na AC9-12
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 16 listopada 2023 o 14:01:35 UTC+1 LordBluzg(R)?? napisał(a):

    > A co to za sprzęt?

    Spectrusio miał chyba taki "zasilacz", który tak naprawdę miał w środku
    tylko transformator, a mimo to się grzał.
    "Mój" egzemplarz miał jeszcze stary typ, potem był taki drugi, w mniejszym pudeł?u,
    z takim jakby "daszkiem" na wierzchu.
    A z tego AC chyba 9V napięcie zasilające DC5V dla spectrusia robił 7805 zamontowany
    na śmisznym radiatorze, który z kolei grzał prawą dłoń leżącą na klawiaturze ;>
    Najbardziej masakryczna była wtyczka zasilania wkładana do komputera, od
    "resetowania"
    szybko się niszczyła, nasza była owinięta takim beżowym "adhesive plaster" ;>

    Być może komodora czy atarynka też miały takie "zasilacze".
    Tylko nie wiem, skąd potrzeba zasilania z D12V.
    Ktoś chce mieć 8-bitowca w samochodzie?
    To jeszcze telewizor na 12V potrzebny ;>

  • 12. Data: 2023-11-16 16:02:36
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 16 Nov 2023 06:42:06 -0800 (PST), Dawid Rutkowski wrote:

    > Spectrusio miał chyba taki "zasilacz", który tak naprawdę miał w środku
    > tylko transformator, a mimo to się grzał.

    transformator sie grzeje.
    Jak chinski, to nawet bardzo się grzeje. No ale wtedy tych najtańszych
    chinskich jeszcze nie były.

    O ile kojarze, to zasilacz był DC.
    Wiec jeszcze mostek prostowniczy, a to też się grzeje ...

    > Być może komodora czy atarynka też miały takie "zasilacze".

    Atarynka miala transformatorowy, z wbudowanym stabilizatorem.
    Tez sie grzał.
    Był kompletnie zalany żywicą, nie przeszkadzało mu to w chłodzeniu.

    J.

  • 13. Data: 2023-11-16 16:23:17
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 16/11/2023 14:00, LordBluzg(R)?? wrote:
    > A co to za sprzęt?

    C64.

    Zasilacz podaje napięcie 5V i 12VAC. Muszą być separowane galwanicznie,
    w środku oryginalnego to są po prostu osobne obwody. Do dzisiaj
    zamienniki są robione tak, że 5V z impulsowego, ale 12VAC z trafa.

    Chciałbym je zasilać z USB-C/Powerbank.

    Bez względu na komplikację ukłądu, to taki projekt z okolic zawzięcia
    się. Nie chodzi o sens ekonomiczny, a wyłącznie hobby.

    PS. Wydaje mi się, że nawet wzmacniacza nie potrzeba. Sam AVR może
    machać tymi 4 tranzysotorami z użyciem PWM i generować prawie sinusa na 12V.

  • 14. Data: 2023-11-17 14:55:16
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 16.11.2023 o 16:23, heby pisze:

> [...]
    > w środku oryginalnego to są po prostu osobne obwody. Do dzisiaj
    > zamienniki są robione tak, że 5V z impulsowego, ale 12VAC z trafa.

    Nie prościej zbudować "UPS" w sumie i użyć oryginalnego zasilacza?

    Straty są przecież niewielkie.

> [...]
    >
    > PS. Wydaje mi się, że nawet wzmacniacza nie potrzeba. Sam AVR może
    > machać tymi 4 tranzysotorami z użyciem PWM i generować prawie sinusa na

    ...ale bez trafa masz tutaj jednak połączenia galwaniczne (wspólna masa np).

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 15. Data: 2023-11-17 16:19:42
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 17/11/2023 14:55, LordBluzg(R)?? wrote:
    > Nie prościej zbudować "UPS" w sumie i użyć oryginalnego zasilacza?

    Rzecz w tym, że oryginalny zasilacz jest niebezpieczny. Doprowadził do
    wielu katastrof (powoli piecze układy zwiększając napiecie). Ogólnie
    nigdy nie używa sie oryginalnego zasilacza bo to gwarancja uszkodzenia.

    Ludzie więc budują zamienniki.

    Dwa takie otwarłem i prawdę mówiąc to jest ryzyko dla życia.

    Dlatego pojawi się pomysł: przemieścić 230V do bezpiecznego urządzenia
    (ładowarka do telefonu) a całość zasilania C64 wygenerować w małym
    pudełku "na kablu". Z uwagi na niezbędne 15W na 12V AC, to już nie jest
    takie małe pudełko, dlatego dalej pytanie jest otwartę o izolowaną
    *przetwornicę* 12VDC->12VAC.

    Całość projektu upublicznić, włącznie z projektem obudowy, zamykajac
    problem bezpieczeństwa.

    > ...ale bez trafa masz tutaj jednak połączenia galwaniczne (wspólna masa
    > np).

    Nie. AVR zasilany jest z przetwornicy izolowanej DC->DC.

    Przy czym, sprawdziłem ceny, taka 15W to kilka stówek czyli o zero za dużo.

    Coś mi się wydaje, że sprawa nie jest prosta.

    Najprościej było by, gdyby zarówno izolacja jak i generacja AC
    realizowana była na wysokiej częstotliwości, od razu, jednym trafo.

    No nic, przejrzę jeszcze co tam internety i chińczycy chowają, może
    pojawi się jakaś inspiracja.

  • 16. Data: 2023-11-17 18:24:09
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 17.11.2023 o 16:19, heby pisze:

    > Rzecz w tym, że oryginalny zasilacz jest niebezpieczny. Doprowadził do
    > wielu katastrof (powoli piecze układy zwiększając napiecie).

    Ale z tego co widzę, nie ma możliwości zwiększania napięcia AC 9V bo
    leci to bezpośrednio z trafo.

    https://obrazki.elektroda.pl/1687456400_1643547933.g
    if bo niby jak?

    > Ogólnie
    > nigdy nie używa sie oryginalnego zasilacza bo to gwarancja uszkodzenia.

    Linia 5V DC widać, że jest stabilizacyjnie prymitywna i gdybym miał
    kombinować, to użył bym trafo 9V AC i osobno przetwornicę AC/DC 5V która
    jest stabilną a nie jak w oryginale, że oba napięcia są z jednego trafo.

    > Ludzie więc budują zamienniki.
    >
    > Dwa takie otwarłem i prawdę mówiąc to jest ryzyko dla życia.

    Prawie każdy zasilacz po zdjęciu obudowy powoduje takie ryzyko, kiedy
    mamy dostęp do pinów z 230V. Tutaj jedynie problem z dobrym
    zaizolowaniem punktów ale możliwe do wykonania.

> [...]
    > pudełku "na kablu". Z uwagi na niezbędne 15W na 12V AC, to już nie jest
    > takie małe pudełko, dlatego dalej pytanie jest otwartę o izolowaną

    Dotąd transformatory 230/12/9 (z lekkim zapasem mocy) działają 50 lat
    bez usterki. Mowa o trafo, bez żadnej stabilizacji a tego właśnie
    potrzebujesz. Wiem natomiast, że masz awersję do trafo :)

    > Nie. AVR zasilany jest z przetwornicy izolowanej DC->DC.
    >
    > Przy czym, sprawdziłem ceny, taka 15W to kilka stówek czyli o zero za dużo.
    >
    > Coś mi się wydaje, że sprawa nie jest prosta.

    Bo chcesz (jak dla mnie) kopać się z koniem, budując skomplikowany
    układ, zamiast użyć bezpiecznie odpowiedniego trafa.

> [...]
    > realizowana była na wysokiej częstotliwości, od razu, jednym trafo.
    >
    > No nic, przejrzę jeszcze co tam internety i chińczycy chowają, może

    Tak w sumie rozumiem to tak, że chcesz zminiaturyzować całość i zrobić
    wszystko na niskim napięciu ale czy to będzie bardziej bezawaryjne od
    dobrze zorganizowanej "myśli"...czyli zamysłu producenta i poprawieniem
    to wątpię.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 17. Data: 2023-11-17 19:21:52
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 17.11.2023 16:19, heby wrote:

> [...]
    > wielu katastrof (powoli piecze układy zwiększając napiecie). Ogólnie
    > nigdy nie używa sie oryginalnego zasilacza bo to gwarancja uszkodzenia.

    No to albo retro i oryginał albo zamiennik.
    Równie dobrze można przerobić układ Komodorka i zasilać go z dwóch
    zasilaczy 5 i 12VDC plus generator 50/60Hz - będzie prościej.
    Jak oryginał to oryginalny zasilacz i autotrafo robiące maks 220V w
    szczycie.
    Aha i na schematach jest wszędzie 9VAC - mam gdzieś nawet papierową
    serwisówkę do C64.

    --
    Mirek.

  • 18. Data: 2023-11-17 20:26:09
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 17/11/2023 19:21, Mirek wrote:
    > No to albo retro i oryginał albo zamiennik.
    > Równie dobrze można przerobić układ Komodorka

    Nie. Kolekcjonerzy, a tych jest najwięcej, potrafią miesiącami szukać
    kondensatorów identycznych z oryginalnymi, a Ty mówisz o przerabainiu
    obwodów. Z resztą to przerabianie jest dość skomplikowane, wymaga
    ingerencji w płytę główną.

    Istnieje niepisana zasada, że zasilacz-zamiennik to nie wstyd, ale
    przerabianie sprzętu własciwego nie jest mile widziane (są też tacy co
    przerabiają wszystko co się rusza, ale kolekcjonerów ciągle jest najwięcej).

    > Aha i na schematach jest wszędzie 9VAC - mam gdzieś nawet papierową
    > serwisówkę do C64.

    To 12V to taki zapas. Mam tu jeszcze retro zegarek z identyczną
    przypadłością (wymaga separacji napięcia, bodaj 6V DC i 12V AC) a po
    rozmowie ze znajomym dowiedziałem się że np. u niemców była popularna
    przeróbka kamperowa w latach 90 (zegarek, oświetlenie, sterowanie). Nie
    zgadniesz jakich wymagała napięć, z separacją ;).

    Tak że rozglądam się tak... bardziej ogólnie.

    Jak by chodziło o mojego C64 to bym po prostu wstawił trafo.

  • 19. Data: 2023-11-18 04:54:44
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Friday, November 17, 2023 at 1:26:48 p.m. UTC-6, heby wrote:
> [...]
    > kondensatorów identycznych z oryginalnymi, a Ty mówisz o przerabainiu
    > obwodów. Z resztą to przerabianie jest dość skomplikowane, wymaga

    To nie dramat. Do ogarniecia. A co do kolekcjonerow to sie nimi nie sugeruj.
    Czesto znaja sie niewiele albo maja OCD ktore nic nie daje.

    > Istnieje niepisana zasada, że zasilacz-zamiennik to nie wstyd, ale

    Zasada warta w praktyce tyle ile z niej masz pozytku. IMHO w tym przypadku pozytku z
    trzymania sie oryginalu jest zero.

    > przerabianie sprzętu własciwego nie jest mile widziane (są też tacy co
    > przerabiają wszystko co się rusza, ale kolekcjonerów ciągle jest najwięcej).

    Nie wiem, wiem ze nikt sie nie certoli i sie sprzety moduje, naprawia, ulepsza.
    Jesli chcesz miec sprzet ktory bedzie mial wartosc kolekcjonerska jak jakies ferrari
    f40 to lepiej grac w lotka.
    Co tydzien ktos wygrywa a o bogatych wlascicielach c64/c128 czy amigi 4000 nie
    slychac.

> [...]
    > zgadniesz jakich wymagała napięć, z separacją ;).
    >
    > Tak że rozglądam się tak... bardziej ogólnie.

    Ja bym po prostu kupil zasilke z internetu. Wrzucilem w gugle i podalo mi dwa tropy,
    oba w kolicy 150pln.
    Bez dlubania i cudowania.

    > Jak by chodziło o mojego C64 to bym po prostu wstawił trafo.

    Ta, jeden z tych co znalazlem ma po prostu 24->9V trafo.
    No chyba ze sie uparles ze calosc ma z powerbanka dzialac.

    Trudno bedzie cos lepszego niz te gotowce znalezc. Bo albo chinczyzna z ali albo
    dlubanie samemu.

  • 20. Data: 2023-11-18 09:35:34
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 18/11/2023 04:54, ptoki (ptoki) wrote:
    > To nie dramat. Do ogarniecia. A co do kolekcjonerow to sie nimi nie sugeruj.

    Kolekcjonerzy decydują o cenach. Kupią za więcej zaplombowany komputer
    niż bez plomby. Oryginalny za więcej niż przerabiany. Itd.

    > IMHO w tym przypadku pozytku z trzymania sie oryginalu jest zero.

    Raczysz waść żartować. Uszkodzone Amigi dobijają do 2kzł, Spectrumy
    1.5kzł, C64 1kzł.

    Zrób w takim dziurę i cena spada o 30%. Nie działa? No i co z tego.
    Ważne, że oryginał.

    Ja swoje sprzęty moduje bo to nie jest inwestycja, tylko sentyment. Ale
    pozostałe 80% ludzi zastanowi się 2x zanim cokolwiek zobi.

    Kolega prowadzi w UK po godzinach serwis retro złomu. Od kilku lat
    podstawowym warunkiem naprawy jest "brak jakiejkolwiek przeróbki" i
    ilość takich zleceń narasta. Ludzie nawet nie chcą composite w ZX
    Spectrum choć to 1 rezystor. Dają absurdalne ceny za ULA z epoki,
    zamiast wsadzić współczesny zamiennik na FPGA. Kanibalizują inne
    sprzęty, tylko po to aby zdobyć oryginalny faceplate zamiast zamiennika.

    > Ja bym po prostu kupil zasilke z internetu. Wrzucilem w gugle i podalo mi dwa
    tropy, oba w kolicy 150pln.
    > Bez dlubania i cudowania.

    No ale przeciez ja w klimacie hobby. Tam nie ma uzasadnienia
    ekonomicznego. To tylko fun. Zaprojektować coś, zrobić, wydać
    bezsensownie kupę kasy i czegoś się dowiedzieć.

    > Ta, jeden z tych co znalazlem ma po prostu 24->9V trafo.
    > No chyba ze sie uparles ze calosc ma z powerbanka dzialac.

    Tak. To by była nowa jakość.

    > Trudno bedzie cos lepszego niz te gotowce znalezc. Bo albo chinczyzna z ali albo
    dlubanie samemu.

    Ale tu nie ma rachunku ekonomicznego albo "trudnościowego". To takie
    małe wyzwanie. Z tych samych powodów, dla których ludzie wciskaja
    sprzętowy emulator do Amigi dajacy ekwiwalent setki MHz. Prościej by
    było nie wciskać, bo to służy tylko do pokazywania paska wydajności w
    SysInfo.

    Tez zasilacz, dla przeciętnego suwerena, nie miał by sensu. Dla
    entuzjasty - pewnie tak.