  • 1. Data: 2023-11-14 14:48:30
    Temat: Lamki choinkowe
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Nie lamki i nie choinkowe. Ale takie drzewko co ma kilkadziesiąt diod
    LED i mała ładnie wyglądać świecąc.
    Ale za jasne.
    U rated 4,5 V
    U out 6 V. (czym się te napięcia różnią?)
    2,7 W.

    Zabrałem tylko zasilacz wtyczkowy, i do końca nie wiem ile tak na prawdę
    prądu idzie.

    Pierwsza myśl mało elegancka, to potencjometr 5 W, ale nie chcę kupować
    kilku, aby przetestować, żeby regulował w całym zakresie.

    Może coś innego? Regulator prądu od prawie zera do tych teoretycznych
    600 mA?

    No i może było by trochę mniejsze, bo te potencjometry co znalazłem to
    mają fi 40 mm.

    Tu 3 W.
    https://sklep.avt.pl/pl/products/potencjometr-1kom-3
    w-liniowy-166431.html

    Robert

  • 2. Data: 2023-11-14 15:12:10
    Temat: Re: Lamki choinkowe
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 14 Nov 2023 14:48:30 +0100, Robert Wańkowski wrote:
    > Nie lamki i nie choinkowe. Ale takie drzewko co ma kilkadziesiąt diod
    > LED i mała ładnie wyglądać świecąc.

    nie przebijesz
    https://www.youtube.com/watch?v=pWBjl-jPcVM
    https://www.youtube.com/watch?v=7djj6smmbyE
    https://www.youtube.com/watch?v=7_22TLl8C-4

    > Ale za jasne.
    > U rated 4,5 V
    > U out 6 V. (czym się te napięcia różnią?)

    A gdzie te napisy?
    LED, w zaleznosci od koloru i gatunku wymaga napięcia 1.8 (czerwony)
    do 3.5V. Ale jest to napięcie bardzo wrazliwy, więc podaje sie prąd
    roboczy, i zazwyczaj stosuje sie szeregowy rezystor, albo inny
    ogranicznik prądu.
    4.5V dla białej diody z rezystorem moze być, ale co za U out?

    Jak diody połączone równolegle, to napięcie nadal niskie potrzebne.

    > 2,7 W.

    co nam daje ok 0.5-1A, w zaleznosci od napięcia.
    Jesli chcesz zbic napięcie np o 1V, to rezystor musi miec ok 1 ohm,
    a nie 1k ohm.

> [...]
    > 600 mA?
    >
    > No i może było by trochę mniejsze, bo te potencjometry co znalazłem to

    Jak ma miec 3W (a to jest dopuszczalna moc tracona w całym
    potencjometrze), to musi byc duze.
    No i duze wygodniej kręcic, ale ten sie nie nadaje.

    Wszystko zalezy, jak te diody połączone.
    Sensownie byłoby wmontować potencjometr do zasilacza, zeby regulowac
    napięcie lub prąd.
    Ale to robota dla elektronika, a zasilacze klejone.

    Sa gotowe zasilacze/regulatory, ale to raczej do taśm LED, 12V.

    J.

  • 3. Data: 2023-11-14 15:26:07
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-11-14 o 15:12, J.F pisze:
    > Jesli chcesz zbic napięcie np o 1V, to rezystor musi miec ok 1 ohm,
    > a nie 1k ohm.

    Dioda 1A obniży napięcie około 0,7V.
    Dwie w szereg obniżą odpowiednio około 1,4V

    Na przykład takie:
    https://www.tme.eu/pl/details/1n4007-dc/diody-uniwer
    salne-tht/dc-components/1n4007/

    Zaskoczył mnie stan magazynu ponad 2,5 miliona sztuk.
    Kto i do czego tyle tego bierze?
    P.G.

  • 4. Data: 2023-11-14 15:34:50
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 14 Nov 2023 15:26:07 +0100, Piotr Gałka wrote:

> [...]
    > https://www.tme.eu/pl/details/1n4007-dc/diody-uniwer
    salne-tht/dc-components/1n4007/

    > Zaskoczył mnie stan magazynu ponad 2,5 miliona sztuk.

    Przy tej cenie ... moze nie opłaca sie zamawiac mniej :-)

    Zwykła dioda prostownicza ... producenci zasilaczy biorą?
    Ale zasilacze to w Chinach.
    Dekodery TV?

    Z pewnym zdziwieniem zobaczylem natomiast to:
    https://www.youtube.com/watch?v=VrhjjK34H8o

    J.

  • 5. Data: 2023-11-14 16:39:53
    Od: Jacek <j...@g...pl>

    W dniu Tue, 14 Nov 2023 14:48:30 +0100, użytkownik Robert Wańkowski
    napisał:

> [...]
    > kilku, aby przetestować, żeby regulował w całym zakresie.
    >
    > Może coś innego? Regulator prądu od prawie zera do tych teoretycznych

    Dopóki nie wiemy jak połączone są te diody, raczej nic nie da się
    powiedzieć. Gdyby były połączone szeregowo, napięcie zasilania było by
    niebezpiecznie spore (kilkadziesiąt razy ~3V). Zatem najprawdopodobniej są
    połączone równolegle z własnymi opornikami redukcyjnymi. Można włączyć
    opornik regulowany rządu 5 kom i mocy rzędu 1W.

    --
    Jacek

  • 6. Data: 2023-11-14 17:13:07
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 14.11.2023 o 15:12, J.F pisze:

    > nie przebijesz
    > https://www.youtube.com/watch?v=pWBjl-jPcVM
    > https://www.youtube.com/watch?v=7djj6smmbyE
    > https://www.youtube.com/watch?v=7_22TLl8C-4

    > A gdzie te napisy?

    Na zasilaczu wtyczkowym.

> [...]
    > ogranicznik prądu.
    > 4.5V dla białej diody z rezystorem moze być, ale co za U out?

    Białe LED-y. Takie
    https://plantini.pl/img/imagecache/9001-10000/698beb
    379345275464525ad35a35d4daa220e659.jpg

    > Jak diody połączone równolegle, to napięcie nadal niskie potrzebne.

    No raczej równolegle.

> [...]
    > potencjometrze), to musi byc duze.
    > No i duze wygodniej kręcic, ale ten sie nie nadaje.

    Dlaczego się nie nadaje?

    > Wszystko zalezy, jak te diody połączone.

    Jak białe to raczej muszą być równolegle.

    > Sensownie byłoby wmontować potencjometr do zasilacza, zeby regulowac
    > napięcie lub prąd.

    No w sumie, to mogę spróbować go rozłupać.

    > Ale to robota dla elektronika, a zasilacze klejone.

    Czyli dla mnie. :)

    > Sa gotowe zasilacze/regulatory, ale to raczej do taśm LED, 12V.

    No właśnie się nie nadają.

    Robert

  • 7. Data: 2023-11-14 17:53:30
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Na zasilaczu wtyczkowym.

> [...]

    Bo ma 1k.
    Przy mocy LEDów 2,7W przy napięciu 4,5V - jest tam prąd rzędu 0,5A.
    Żeby stracić 1..2V potrzeba 2..4 omy - czyli potencjometr 1k ustawisz na
    4/1000 jego wartości - czyli 1/250.
    Skoro w cały potencjometr jest przewidziany na 3W to jak całą moc
    wydzielisz w jego 1/250 to możesz tam wydzielić około 0,01W bez szkody
    dla potencjometru, a masz do wydzielenia jakieś 1,5V*0,5A= 0,75W.
    P.G.

  • 8. Data: 2023-11-14 18:05:27
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > No w sumie, to mogę spróbować go rozłupać.

    Jest tam przetwornica:
    https://datasheetspdf.com/pdf-file/1310941/DEVELOPER
    MICROELECTRONICS/DP1800/1

    R1 680 om

    R2 4,53 k

    Tym dzielnikiem można coś zrobić w kierunku regulacji?

    Robert

  • 9. Data: 2023-11-14 18:09:11
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:

    > Nie lamki i nie choinkowe. Ale takie drzewko co ma kilkadziesiąt diod
    > LED i mała ładnie wyglądać świecąc.

    Tak? :)

    http://arnold.ziffel.one.pl/20231114180506.jpg

    (fotka z kamery z teraz, w dzień to ładniej wygląda)

    To takie lampki:

    https://allegro.pl/oferta/lampki-ogrodowe-choinkowe-
    solarne-200-led-girlanda-13305943230

    One mają różne dziwne tryby, sprowadzające się do sterowania AC (w jednej
    polaryzacji świeci co druga lampka). Wywaliłem sterownik, dorzuciłem
    rezystor 100 om (1 W dla zapasu), zasilam z transformatora 5 V (AC), bo
    nie chcę żadnych trybów (mają świecić wszystkie światłem stałym).

    Do tego są różne inne, jeden zestaw migający (ze 20 lampek, NE555 +
    74HC74, dałem tam 470 om, ale to trochę za dużo, trzeba było dać 330 albo
    nawet 220 om), będą jeszcze takie na bluszczu:

    https://allegro.pl/oferta/siatka-swietlna-led-lampki
    -choinkowe-zewnetrzne-kurtyna-girlanda-usb-2-6x2-145
    68877279

    Wszystko zasilane z trafo 5 V, ok. 500 mA (teraz drzewa ciągną 350 mA,
    jeśli dobrze pamiętam jest 6 zestawów lampek, ale może już straciłem
    rachubę), instalacja pod ziemią zrobiona specjalnie pod to (+ puszki na
    drzewach). Pociągnąłem dodatkowo 4-przewodowy przewód do sterowania, ale
    nie jest wykorzystany (to na przyszłość, jakby mi się wizja zmieniła,
    żebym nie musiał tego rozkopywać).

    > Zabrałem tylko zasilacz wtyczkowy, i do końca nie wiem ile tak na prawdę
    > prądu idzie.

    Mierz :)

    > Pierwsza myśl mało elegancka, to potencjometr 5 W, ale nie chcę kupować
    > kilku, aby przetestować, żeby regulował w całym zakresie.

    Mam drutowy, który kupiłem do takiego testu, ale nie był potrzebny.

    --
    Gdy dziewczyna powiedziała mi, że będę ojcem, od razu zacząłem myśleć o
    imieniu. Wybrałem Carlos i osiedliłem się w Meksyku.

  • 10. Data: 2023-11-14 18:22:40
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Arnold Ziffel <a...@h...invalid> wrote:

    > Tak? :)
    >
    > http://arnold.ziffel.one.pl/20231114180506.jpg
    >
    > (fotka z kamery z teraz, w dzień to ładniej wygląda)

    Tzn. w dzień to w ogóle nie wygląda, bo nie widać. Ale wieczorem ładnie
    wygląda, i na żywo lepiej niż z kamery.

    Znalazłem jeszcze dwa zdjęcia:

    http://arnold.ziffel.one.pl/20231001_204539.jpg
    http://arnold.ziffel.one.pl/20231001_204544.jpg

    Plus z kamery nad ranem (robi zdjęcia co 15 minut i tak od roku, na wiosnę
    zrobię timelapse).

    http://arnold.ziffel.one.pl/20231114065959.jpg

    I jak słońce wyszło (tu już nic nie widać):

    http://arnold.ziffel.one.pl/20231114085959.jpg

    Długo się zastanawiałem, jak to wysterować (do tego mam tu radiostację,
    więc kręcę nosem na wszelkie PWM i inne nagłe skoki prądu), i
    stwierdziłem, że najprostsze rozwiązanie (trafo + rezystory) będzie
    najlepsze. Jakby te lampki były normalnie zasilane DC to zasiliłbym DC.

    Są jeszcze cztery lampki wbijane w ziemię, będą sterowane z 555 + 4017.

    --
    Kocha się mąż z żoną. Kochają się 10 minut, 15 minut, 20 minut. Nagle żona
    do męża: