  • 31. Data: 2017-06-29 19:12:53
    Temat: Re: Pytanie o wywoływacz AGT 087
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Bardzo ciekawa propozycja. Martwi mnie matowe wykończenie. Oby nie było
    > to coś w rodzaju kalki technicznej, przez którą nic nie widać.

    napisane jest "Idealnie transparentny poliester".
    No to powinno być OK, zwłaszcza że właściwie to jest właśnie do tego celu.

    Już dawno miałem zamówić, ale ostatnio rzadko robię płytki sam, i
    zapomniałem...

  • 32. Data: 2017-06-29 19:14:51
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    60 zł za 25 arkuszy A4.
    http://www.inks.pl/1518,folia-ulano-do-druku-klisz-s
    eparacyjnych

  • 33. Data: 2017-06-29 21:12:33
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Jak komuś się chce szukać sklepu chemicznego... :)

    No w sumie tak... choć siarczan miedzi kiedyś jeździłem kupować chyba gdzieś
    na Freta, czy Foksal, kurde, stale mi się mylą... oj, nie pamiętam, blisko
    Nowego Światu (a może na nim, nie pamiętam dokładnie, w każdym razie, za
    PRLu)... I już wychodziłem ze sklepu, nagle słyszę JEB - i widzę, że ktoś
    sprząta z podłogi, kupiony właśnie odczynnik :) Kojarzę tylko, że był biały,
    nie pachniał, nie dymił. Mój siarczan był "niestety" niebieski... :) (tak,
    CuSO4*5H2O, pięknie się woda gotuje, dodana do odwodnionego siarczanu,
    brałem trochę i na gazie odwadniałem, studziłem i na zimne po kropelce...)

    > W tesco i tak jestem przy okazji kupowania śniadanka.

    No, w sumie jeśli masz drożej, o mniej, niż cena biletu na autobus do
    sklepu, to jasne, że opłaca się w Tesku.

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 34. Data: 2017-06-29 23:14:54
    Od: Pcimol <...@...com>

    On 2017-06-27 12:55, Marek S wrote:

    > Skład to cytuję "wolny od NAOH", koniec składu :-D
    >
    > Trochę bałbym się takie substancje jakie polecasz stosować w warunkach
    > domowych. Niektórzy z kretem próbują.

    W odpowiednim stężeniu NaOH działa dobrze.

  • 35. Data: 2017-06-29 23:52:56
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-06-29 o 23:14, Pcimol pisze:

    > W odpowiednim stężeniu NaOH działa dobrze.

    Sam w roztworze wodnym?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 36. Data: 2017-06-30 00:06:34
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-06-29 o 19:12, sundayman pisze:

    > Już dawno miałem zamówić, ale ostatnio rzadko robię płytki sam, i
    > zapomniałem...

    Zamówiłem właśnie na próbę. Mają format A4 więc super! Sprawdzę jak
    zachowuje się ta folia na drukarce fotograficznej pro z tuszem
    pigmentowym oraz na zwykłej drukarce fotograficznej. Chętnie podzielę
    się obserwacjami.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 37. Data: 2017-07-02 01:08:58
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > pigmentowym oraz na zwykłej drukarce fotograficznej. Chętnie podzielę
    > się obserwacjami.

    I bardzo dobrze i ładnie, i trzymam za słowo :)

    Kłopot tylko z tym, że nie mam sprawnej drukarki atramentowej...
    Na laserówkach jadę, a atramentowy Brother jakiś czas zapchał se dysze i
    trzeba by rozbierać. A nie ma kiedy.

    No ale jak by się to fajnie sprawdzało, to właściwie prostszego
    rozwiązania chyba nie będzie.
    Ale napisz koniecznie.

  • 38. Data: 2017-07-03 17:14:16
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-07-02 o 01:08, sundayman pisze:

> [...]
    > trzeba by rozbierać. A nie ma kiedy.
    >
    > No ale jak by się to fajnie sprawdzało, to właściwie prostszego

    Właśnie pierwszy test wykonałem. Rewelka :-)
    Utworzę nowy wątek gdy przygotuję testy porównawcze.
    A tak na marginesie: folia jest mleczna. Tak więc czasy naświetlania
    pójdą w górę. Kontrast muszę pomierzyć bo na oko przy tak dużym
    zaczernieniu nie sposób porównać.
    Na koniec dodam tylko, że z laserówką żegnam się przynajmniej do celów
    robienia klisz. A po drugie: kompletnie nie widzę potrzeby ganiania do
    naświetlarni skoro w domu w 5 minut można uzyskać podobnej jakości wydruk.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 39. Data: 2017-07-05 02:55:27
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > I bardzo dobrze i ładnie, i trzymam za słowo :)

    Hej,

    Nie dam rady czasowo dokonać pełnego testu z pomiarami. Jednakże skoro
    obiecałem Tobie, to napiszę tu.

    A więc tak: przetestowałem drukowanie "klisz" do naświetlania PCB na

    1. Drukarce laserowej OKI MC363 z najlepszą folią jaką udało mi się
    dostać do niej

    2. Drukarce pigmentowej Epson SCP-600 z folią jaką mi poleciłeś (kapilarową)

    3. Zwykłej fotograficznej Epson XP-850 na klasyczny atrament i w/w folia

    Tu porównanie:
    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7RTBrRXU
    yN2c1VEk/view?usp=sharing

    To duży plik. Rozdzielczość 1200dpi. Oglądaj wyniki w powiększeniu 1:1
    bo tam szczególnie widać różnice.

    Test polegał na:

    1. Wydrukowaniu kliszy wszystkimi drukarkami.
    2. Naświetleniu kilku płytek różnymi czasami (o co chodzi - dalej opiszę)
    3. Wytrawieniu płytek w celu porównania wyniku końcowego.

    Opis rysunku:
    Próbka 1 - laserówka.
    Próbka 2 - folia Folex (do prezentacji) + drukarka pigmentowa
    Próbka 3 - folia kapilarowa + drukarka pigmentowa
    Próbka 4 - folia kapilarowa + drukarka atramentowa

    Skany zostały wykonane z tymi samymi ustawieniami skanera. Nie mam
    skanera klisz więc wymyśliłem metodę:
    1. Folia na blacie skanera.
    2. Biała kartka na niej.
    3. Silne źródło światła rozproszonego nad kartką i z dala od niej.
    Światło znacznie silniejsze niż to, które skaner oferuje.

    Uwaga:
    Rozbieżności w zaczernieniu są większe gdy patrzymy pod światło niż po
    zeskanowaniu. Nie chciałem się już bawić w korekty. Przypuszczam, że
    lepiej skan by wyszedł gdybym nie kładł białej kartki na folii lecz
    zastosował duże źródło światła ciągłego z dyfuzorem umieszczone nad
    skanerem. Ponieważ mam tylko błyskowe, to nie miałem jak tego dokonać.
    Muszę więc rozwlekle komentować wyniki.

    Laserówka (oryginalny toner).
    Wypadła dużo gorzej niż wszystkie pozostałe. Nie widać tego na skanach
    aż tak bardzo lecz zaczernienie jest znacznie mniejsze. Wydruk w
    powiększeniu przypomina sito. Pewną poprawę przynosi zastosowanie
    zagęszczacza toneru. Sito staje się zauważalnie mniej kontrastowe
    (bardziej czarne). Drugi problem to rozdzielczość drukarki: 1200dpi. Nie
    wiem jak jest liczona przez marketing, ale zupełnie nie przypomina to
    1200dpi. Obstawiam, że to ok 300dpi, może ciut więcej. Widoczne są
    regularne kształty.
    Bardzo dużym plusem jest to, że folia bardzo przejrzysta. Do
    naświetlania liczy się kontrast więc jeśli drukarka nie zaczernia
    dobrze, to jasna folia poprawia sytuację. Należy zwrócić uwagę, że
    między blisko położonymi ścieżkami nie tworzą się cienie jak w przypadku
    folii kapilarowej czy prezentacyjnej. Obie one mają porowatą strukturę
    rozpraszającą światło i "łapiącą" cienie ścieżek.
    Naświetlanie PCB wymaga dużej precyzji. W moich warunkach muszę
    precyzyjnie naświetlać 30s bo 35s powoduje już prześwietlenie. Ścieżki
    10 mils udają się, ale zdarza się, że czasem jakaś ma przerwę. Większe
    powierzchnie pod światło maja wiele białych punktów.
    Ale... dochodzi jeszcze jeden efekt. Jeśli cokolwiek wychodzi z drukarki
    laserowej, to musi przypominać zużyty papier toaletowy: pogniecione,
    spaczone. Przy większych PCB robionych metodą kopertową nie było można
    zsynchronizować precyzyjnych otworów (pad 1.2mm otwór 0.4mm). Kłopot był
    w tym, że folia wyglądała po wydruku na lekko karbowaną wskutek
    działania temperatury. Dla małych płytek ten problem nie istnieje. Z
    powyższych powodów laserówce mówimy "nie".
    Jest jeszcze jeden problem: przy metodzie kopertowej jest szalenie łatwo
    zarysować wydruk wkładając płytkę do koperty. Zapomnisz przytępić
    krawędzie pytki: zapewne po wytrawieniu wyrzucisz ją. Sytuację poprawia
    zastosowanie fiksatywy.

    Drukarka pigmentowa.
    Test był dokonany na 2 rodzajach atramentu: czarnym fotograficznym (PK)
    i czarnym kryjącym (matowym MK) i dwóch rodzajów folii: kapilarowej i
    prezentacyjnej.

    1. Folia prezentacyjna Folex
    Jest lekko matowa (bo jakoś musi chłonąć atrament) a więc powoduje
    rozpraszanie światła... i cieni. Skutek jest taki, że przy naświetlaniu
    musimy brać pod uwagę kontrast jaki występuje w najgorszym miejscu,
    czyli w wąskich szczelinach. Może właśnie dlatego metoda pozytywowa jest
    lepsza od negatywowej (dużo mniej cieni występuje). W powiększeniu
    wydruk wygląda tragicznie. Przypomina to spękane na słońcu wyschnięte
    jezioro. Ale ... suma sumarum efekt jest i tak znacząco lepszy niż przy
    laserówce.Te spękania nie przenoszą się aż tak bardzo na wynik końcowy
    gdyż kontrast wydruku jest mimo wszystko większy. Tego nie widać na
    skanie, ale patrząc pod światło zasadnicza jest to różnica.
    Naświetlanie dało niezłą niespodziankę: czas wydłużył się ponad
    2-krotnie dając 70 sekund!
    Efekt wytrawiania jest lepszy niż w przypadku laserówki: nadal występują
    liczne dziury na dużych powierzchniach ale przerwane ścieżki 10 mils nie
    przytrafiły mi się.

    2. Folia kapilarowa.
    Tu wystąpił skok jakościowy. Zaczernienie jest ciągłe a mimo tego, że
    folia jest mleczna to czas naświetlania jest taki jak przy przejrzystej
    folii... 30s!!! Najwidoczniej dla UV folia nie jest mleczna. Pomiar
    został dokonany na przysłoniętym pasku PCB naświetlanym 10s, kawałek
    odsłonięty, znów 10s itd. Mimo matowości tej folii powyżej 30s całość
    ulegała wytrawieniu. Ale to tylko pozory, bo jak powiedziałem: liczy się
    kontrast. Jest on dużo mniejszy przy gęstych ścieżkach i to do niego
    należy dostosować naświetlanie. Na skanach wyraźnie widać zacienienie
    między ścieżkami. Efekt końcowy jest taki, że trzeba naświetlać 60-80s.
    Duży kontrast powoduje, że dłuższe naświetlanie nie prześwietla PCB.
    Dużą różnicę robi zastosowany tusz. Okazuje się, że wydruk z tuszem MK
    jest sporo ciemniejszy, gdy zwiększymy jego ilość o +50%. Ale powoduje
    to pewien kłopot. Listwa dociskowa drukarki ma liczne kółka ze
    szpileczkami na obwodzie. Wydruk zawiera punkciki w regularnych
    odstępach. Zwykle są one tak małe, że nic nie zepsują, ale są... i będą
    widoczne po wytrawieniu. Pomaga ustawienie przerwy na schnięcie między
    przebiegami głowicy do 4s. Wydruk trwa duuuużo czasu.

    Zastosowanie tuszu PK z normalnym dawkowaniem nie zmieniło zaczernienia
    a w dodatku nie ma punktowego szlaczka z kółek dociskowych.
    Najwidoczniej tusz PK wsiąka w kapilary dużo lepiej niż MK. Zwiększenie
    dozowania tuszu o 50% nie zmienia efektu końcowego.

    Naświetlanie można ustalać prawie dowolnie. Wydruk jest czarny jak noc.
    Oczywiście nie idealnie. Występuje też efekt podświetlania krawędzi
    cienkich ścieżek. Im dłużej się naświetla, tym są one cieńsze. Jednakże
    trzeba duuużo sekund by je przerwać.

    3. Tradycyjna drukarka fotograficzna.
    Ku mojemu zaskoczeniu efekt jest najlepszy. Czerń jest większa niż w
    przypadku drukarki pigmentowej! Widocznie tusz lepiej wsiąka w kapilary.
    Różnicę można dostrzec patrząc przez nadrukowaną czerń na jasną żarówkę.
    W przypadku drukarki pigmentowej, lekko widoczna jest krawędź żarówki. W
    przypadku zwykłej drukarki fotograficznej: żarówki w ogóle nie widać.
    Wydruk jest doskonały. Wytrawione płytki bez skaz.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 40. Data: 2017-07-05 20:25:14
    Od: Marek S <p...@s...com>

    P.S.
    Najlepszy efekt końcowy jaki jestem w stanie uzyskać.

    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7QTU5QnB
    EcUFpU0U/view?usp=sharing