  • 41. Data: 2017-07-05 21:24:45
    Temat: Re: Pytanie o wywoływacz AGT 087
    Od: szod <b...@a...pl>

    W dniu 2017-07-05 o 20:25, Marek S pisze:

    > P.S.
    > Najlepszy efekt końcowy jaki jestem w stanie uzyskać.
    >
    > https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7QTU5QnB
    EcUFpU0U/view?usp=sharing

    Ja przy eksperymentach folią negatywową robiłem różne próby, ale miałem
    do dyspozycji tylko kalkę techniczną, bo zwykłego papieru nie biorę pod
    uwagę. No i z tej kalki udało mi się zrobić ścieżki 10 mils z odstępami
    10 mils, tak co najmniej 10 sztuk koło siebie. Wyszło dobrze, a mogło
    lepiej bo stosowałem zwykłą drukarkę atramentową HP, nie z wysokiej
    półki. Więc jakość zależała od niej. Płytkę musiałem oglądać pod lupą,
    bo normalnie nie sposób było coś zobaczyć. Warunek to dobra kalka i
    ustawienia drukarki. Nie miałem chyba ustawień ilości tuszu, tylko
    jakość brałem na max. i ustawiałem papier matowy. Wtedy krycie czerni
    było dobre. Przy okazji - drukarka atramentowa Brother była beznadziejna
    w te klocki. Jakoś kiepska, niezależnie od ustawień.

    Do naświetlania miałem świetlówki ultrafioletowe 2 x 40W ACTINIC BL.
    Najlepiej wychodziło z ok. 50cm, przez ~2 minuty (1:40 - 1:50). Co
    najciekawsze z moich obserwacji i eksperymentów to przy dłuższym
    naświetlaniu jakość szlag trafiał, ale nie było to wynikiem
    prześwietlania czerni. Otóż folię naświetla się z jedną warstwą
    przezroczystą, którą zrywa się potem. I się okazało, że długie
    naświetlanie powoduje, że światło naświetla płytkę pomiędzy kliszą a
    folią polimerową rozchodząc się właśnie w tej warstwie przezroczystej
    która była pomiędzy nimi. Jest ona dość cienka, ale niestety ma wpływ,
    zwłaszcza przy gęstych ścieżkach. Ale jakby nie patrzeć płytki
    wychodziły zdecydowanie lepiej i łatwiej jak np. Positivem. Wywoływacz
    to bezwodny węglan sodu, a nie soda kaustyczna. Więc bardziej przyjazny
    i nie niszczy zbyt szybko wzoru przy wywoływaniu. Nieraz leżała mi
    płytka i kilka minut, bo nie wiem czy za małe stężenie nie zrobiłem i
    nie mogłem szybko wypłukać nienaświetlonej folii.

    Tak na marginesie, to ta folia po naświetleniu jest dość twarda i dało
    się tym zrobić napisy od strony elementów na płytce jednostronnej. Dość
    odporne w porównaniu do termotransferu. Tylko po wywołaniu trzeba dobrze
    to doświetlić żeby utwardzić. Jako soldermaska się nie nadaje za bardzo,
    bo jest niezbyt odporna na temperaturę. Ale są specjalne folie i na
    soldermaski.

  • 42. Data: 2017-07-06 02:02:51
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-07-05 o 21:24, szod pisze:

> [...]
    > uwagę. No i z tej kalki udało mi się zrobić ścieżki 10 mils z odstępami
    > 10 mils, tak co najmniej 10 sztuk koło siebie.

    Dodam tu od siebie jeszcze, że od kalki zaczynałem eksperymenty. Z
    laserówką porażka. Z atramentową znacznie lepiej. Jednakże jest "ale" -
    kalka nie nadaje się do metody kopertowej bo nie jest przejrzysta. No
    chyba, że pady są jak domy :-) Płytki dwustronnej nie dało się zrobić.
    Synchronizacja stron na szpilkę nie działa przy SMD.
    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 43. Data: 2017-07-06 11:04:07
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > A więc tak: przetestowałem drukowanie "klisz" do naświetlania PCB na

    Ha ! No bardzo bardzo ci dziękuję !
    Fajnie, że ci się chciało tak dokładnie opisać. Powinieneś to zapodać na
    elektrodę, żeby się uchowało, bo tutaj za jakiś czas popadnie w zapomnienie.

    W każdym razie jeszcze raz dzięki.

  • 44. Data: 2017-07-07 02:29:44
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-07-06 o 11:04, sundayman pisze:

> [...]
    > Fajnie, że ci się chciało tak dokładnie opisać. Powinieneś to zapodać na
    > elektrodę, żeby się uchowało, bo tutaj za jakiś czas popadnie w

    Do elektrody podchodzę nieco jak do jeża. Groch z kapustą. O wszystkim i
    o niczym i wiele bzdur. Do tej pory gdy szukałem czegoś elektrycznego /
    elektronicznego, to sporadycznie tam znajdowałem, choć czasem zdarzały
    się bardzo cenne sugestie.

    Jeszcze w kwestii uzupełnienia mojej wypowiedzi. Po raz kolejny
    wytrawiłem identyczną płytkę lecz mimo niemalże idealnej "kliszy" ,miała
    ścieżki poprzerywane. Wszystkie pod tym samym kątem. Założyłem, że
    emulsja światłoczuła na laminacie jest przypuszczalnie ekstremalnie
    delikatna. No i trafiłem w sedno. Do tej pory metodę kopertową
    stosowałem w taki sposób, że 2 strony folii sklejałem taśmą o "zerowej"
    grubości. I to był błąd. Skleiłem obie strony taśmą piankową o grubości
    1mm i... problemy zniknęły. Laminat prawie bez oporu wsuwa się pomiędzy
    dwie folie. Zero zarysowań po wytrawieniu. Są natomiast drobniutkie
    punkty tu i ówdzie. Zamierzam więc nie tworzyć pełnej koperty. Folia,
    jaką poleciłeś jest bardzo sztywna. Przypuszczam, że sklejona tylko z
    jednego boku nie straci na dopasowaniu obu stron. Laminat zamierzam
    położyć wewnątrz "okładek książeczki" zamiast go wsuwać. To da mi
    odpowiedź czy te punkciki są powiązane z przesuwaniem laminatu, czy też
    z samą emulsją.

    Tak więc jeszcze nie zakończyłem "dochodzenia" :-) Niemniej jednak
    cieszy mnie to, że dzięki kilku poradom tutaj uzyskanym udało mi się
    wypracować metodę pozyskiwania niemalże idealnych płytek (włączając
    również nawiercanie i wycinanie dowolnych kształtów).

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 45. Data: 2017-07-08 22:50:37
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > położyć wewnątrz "okładek książeczki" zamiast go wsuwać. To da mi
    > odpowiedź czy te punkciki są powiązane z przesuwaniem laminatu, czy też

    no ciekawe, ale myślę że to jednak laminat jest winny.
    Miałem te kropki ostatnio prawie za każdym razem, a używałem tylko klisz
    z naświetlarni.

    A jeżeli to laminat, no to pytanie co z tym zrobić ?
    Trzeba by kupić gdzieś indziej ten laminat, bo może TME oszczędza i
    kupuje jakiś przeterminowany czy co ?
    Nie bardzo mi to do nich pasuje, ale cholera wie. Polak potrafi...

  • 46. Data: 2017-07-10 19:07:51
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-07-08 o 22:50, sundayman pisze:

    > no ciekawe, ale myślę że to jednak laminat jest winny.
    > Miałem te kropki ostatnio prawie za każdym razem, a używałem tylko klisz
    > z naświetlarni.

    Jestem już po kolejnych testach. W ostatnim czasie codziennie coś
    robiłem, wytrawiałem etc. Przy metodzie "książeczkowej" zamiast
    "kopertowej" zyskałem trochę. Punkty nadal są lecz wyraźnie spadła ich
    ilość. Powiedzmy, że o 50%. Być może to kwestia innego egzemplarza
    laminatu. Na powierzchni ok 2x4 cm może średnio ze 4 punkty znalazłem.
    Wszystkie one są sporo mniejsze od najmniejszych ścieżek jakie robię (10
    milsów) więc problemu nie ma nawet jeśli punkt trafiłby w ścieżkę.

> [...]
    > kupuje jakiś przeterminowany czy co ?
    > Nie bardzo mi to do nich pasuje, ale cholera wie. Polak potrafi...

    Wydaje mi się, że limit przyczyn "kropkowania" się wyczerpał. Chyba
    tylko jeszcze jedna rzecz pozostaje do sprawdzenia: sposób ściągania
    folii ochronnej. Może delikatnie i bardzo powoli?

    Ostatnie zamówienia robiłem w firmie kolegi. Raczej nie ma różnicy w
    porównaniu z TME. Przypuszczam, że wszyscy zaopatrują się w tym samym
    miejscu.

    Tak czy owak sceptyczny jestem co do możliwości dalszej poprawy jakości.
    Przypuszczam, że aby uzyskać coś lepiej, to trzeba by samemu emulsję
    nanosić i od razu naświetlać i wytrawiać. Innymi słowy: zbudować fabrykę :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek