  • 1. Data: 2010-02-09 15:24:51
    Temat: Radio UKF z MT 1984 - połowa sukcesu :)
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Żeby nie było, że tylko dużo mówiłem, a projekt w końcu umarł śmiercią
    naturalną. ;) Dzisiaj zakończyłem montaż płytki z torem p.cz. i
    wzmacniaczem m.cz. Ostatnim etapem było zamontowanie ekranów wokół cewek
    - te wyszły jako tako. O ile w przypadku elektroniki jestem tylko
    amatorem, który jeszcze wiele musi się nauczyć, o tyle w przypadku prac
    mechanicznych jest o wiele gorzej. ;) Nie wspomnę o fakcie, że zasoby
    blachy mosiężnej jakie znalazłem w domu były zbyt ograniczone, abym mógł
    sobie pozwolić na beztroskie eksperymenty. Zresztą... Ekrany nie muszą
    ładnie wyglądać. ;)

    W każdym razie układ ruszył tuż po podłączeniu zasilania generując
    głośny szum. Natychmiast ściszyłem głośność (a więc elektroniczny
    potencjometr wewnątrz A223D działa) i zredukowałem szum wykręcając nieco
    rdzeń cewki demodulatora. Dotknąłem śrubokrętem wejścia i usłyszałem
    głośny sygnał stacji średniofalowych pracujących ~10,7MHz. Napięcia
    zgadzają się we wszystkich punktach pomiarowych za wyjątkiem ARCz, ale
    tam chyba było trzeba dobierać kondensator już po uruchomieniu całości.

    Jakieś sugestie co do sposobu zestrojenia? Trzymać się sugestii z MT i
    zastosować fabryczne radio (połączenie ze pomocą skręconych przewodów i
    strojenie na słuch - najpierw demodulatora, potem filtrów) czy jakiś
    bardziej nowoczesny sposób (np. improwizowana sonda w.cz. + multimetr
    cyfrowy, głowica UKF jako źródło sygnału i strojenie na max wartość)?

  • 2. Data: 2010-02-09 16:06:17
    Temat: Re: Radio UKF z MT 1984 - połowa sukcesu :)
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 09 Feb 2010 16:24:51 +0100, Atlantis wrote:
> [...]
    >bardziej nowoczesny sposób (np. improwizowana sonda w.cz. + multimetr
    >cyfrowy, głowica UKF jako źródło sygnału i strojenie na max wartość)?

    Jesli masz generator ~ 10.7MHz a twoj oscyloskop czy miernik wyrabiaja
    przy tej czestotliwosci, to oczywiscie mozesz nowoczesnie.
    Choc akurat demodulator mozna sprobowac zestroic
    woltomierzem/oscyloskopem m.cz.
    Jeszcze bardziej nowoczesnie bedzie sobie zrobic wobulator.

    A jak nie chcesz, to sugestia z MT jest bardzo dobra.

    W trzecim kroku podlacz dobra antene i zacznij od strojenia
    heterodyny. A obwody wejsciowe to na kiepskiej antence.

    J.

  • 3. Data: 2010-02-09 20:02:34
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-02-09 17:06, J.F. pisze:

    > Jesli masz generator ~ 10.7MHz a twoj oscyloskop czy miernik wyrabiaja
    > przy tej czestotliwosci, to oczywiscie mozesz nowoczesnie.

    Myślałem o zastosowaniu gotowej, zestrojonej głowicy jako źródła sygnału
    10,7MHz. Co do miernika to przy strojeniu obwodów RX Libry używałem
    improwizowanej sondy w.cz. (dioda germanowa, kondensator, rezystor).
    Oscyloskopem niestety nie dysponuję... :/

    > Jeszcze bardziej nowoczesnie bedzie sobie zrobic wobulator.

    Myślałem o tym kiedyś. Znasz może jakiś sprawdzony, polecany projekt.
    Z tego co widzę to AVT ma w ofercie kit generatora serwisowego
    sterowanego mikroprocesorowo. Ale składania tego bym się raczej nie
    podejmował - zdecydowania za dużo delikatnej, cyfrowej elektroniki i
    lutowania SMD. ;)

    > A jak nie chcesz, to sugestia z MT jest bardzo dobra.

    Ok, w domu powinien być jakiś odbiornik nadający się do wykorzystania w
    tym celu. Te bardziej współczesne, na jednym scalaku chyba też się
    nadają? Wówczas zwyczajnie sprawdzam w karcie katalogowej na której
    nóżce ma to wyjście wzmacniacza p.cz. i stamtąd wyprowadzam sygnał do
    strojenia demodulatora?

    > W trzecim kroku podlacz dobra antene i zacznij od strojenia
    > heterodyny. A obwody wejsciowe to na kiepskiej antence.

    Trzecim krokiem będzie złożenie głowicy UKF. ;) Skłaniam się ku
    projektowi wykorzystującemu NE602 (NE612/SA602/SA612), UL1202 w roli
    przedwzmacniacza p.cz., filtr 7x7 oraz warikapy. ;)
    http://tinyurl.com/yaejmym

    Wcześniej pewnie sprawdzę z jakąś zestrojoną, fabryczną głowicą UKF.

  • 4. Data: 2010-02-10 08:12:18
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    > Myślałem o zastosowaniu gotowej, zestrojonej głowicy jako źródła sygnału
    > 10,7MHz.
    (ciap)

    Taka uwaga mi się nasuwa: warto, zrobić najpierw kilka "przyrządów
    pomiarowych", lub na początek jeden (jakiś dip-meter)!

    Włodek

  • 5. Data: 2010-02-10 08:42:16
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 09 Feb 2010 21:02:34 +0100, Atlantis wrote:

    >Myślałem o zastosowaniu gotowej, zestrojonej głowicy jako źródła sygnału
    >10,7MHz.

    pierwszy klopot jest taki ze masz trzy niewiadome - czy glowica
    cokolwiek lapie, na co p.cz. zestrojony, i na co demodulator
    ustawiony.
    W radiu slychac ze wszystko dziala :-)

    >Co do miernika to przy strojeniu obwodów RX Libry używałem
    >improwizowanej sondy w.cz. (dioda germanowa, kondensator, rezystor).

    Mozna probowac i tak.

    J.

  • 6. Data: 2010-02-10 09:55:41
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 10 Feb 2010 10:57:00 +0100, Atlantis wrote:

    >Po pierwsze zakładam znajomość parametrów głowicy, po drugie mam cyfrowy
    >licznik częstotliwości. :)
    >Chociaż masz rację - za dużo niewiadomych i za dużo kombinowania. Metoda
    >z radiem jest chyba lepsza.

    no wiesz, podlaczysz swoja sonde na wyjscie glowicy, to moze zmierzysz
    ze odbiera silny sygnal :-)

    J.

  • 7. Data: 2010-02-10 09:57:00
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

  • 8. Data: 2010-02-10 10:04:56
    Od: Sławomir Szczyrba <c...@o...the.night>

    Od dzisiaj macie tytułowaćś mnie - Atlantis, władca płomieni!

> [...]
    > projektowi wykorzystującemu NE602 (NE612/SA602/SA612), UL1202 w roli
    > przedwzmacniacza p.cz., filtr 7x7 oraz warikapy. ;)

    Nienienie, skoro stare polskie scalaki, to koniecznie głowica na ul1042 ;)
    < http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1388152.html >

    Sławek
    --
    ________
    _/ __/ __/ Houston, we got a plonk.

  • 9. Data: 2010-02-10 13:08:58
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-02-10 11:04, Sławomir Szczyrba pisze:

    > Nienienie, skoro stare polskie scalaki, to koniecznie głowica na ul1042 ;)
    > < http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1388152.html >

    No dobrze, teraz tylko pytanie jak z dostępnością tego układu. Na
    Allegro nie widać, nie ma go także w ofercie AVT.
    A zresztą projekt głowicy na NE612 także zawiera jeden stary, polski
    układ scalony - UL1202, włączony za cewką 7x7 w roli przedwzmacniacza p.cz.

    Swoją drogą jestem ciekaw jakich parametrów można się spodziewać po
    takim odbiorniku po zastosowaniu którejś z wymienionych głowic. Prawdę
    mówiąc nie spodziewałem się, że już same zakłócenia od stacji
    średniofalowych odbierane za pomocą toru p.cz. "na śrubokręt" będą
    brzmiały tak dobrze.

  • 10. Data: 2010-02-10 13:25:10
    Od: Sławomir Szczyrba <c...@o...the.night>

    BOFH excuse 13:
    we're waiting for Atlantis to fix that problem :

    > No dobrze, teraz tylko pytanie jak z dostępnością tego układu. Na
    > Allegro nie widać, nie ma go także w ofercie AVT.

    Jest dostępny SO42P (luzem lub w kitach)
    Np. tu: < http://42.pl/u/27Gs >

    > A zresztą projekt głowicy na NE612 także zawiera jeden stary, polski
    > układ scalony - UL1202, włączony za cewką 7x7 w roli przedwzmacniacza p.cz.

    Ten jest zdaje się jeszcze trudniejszy do zdobycia :)

    Sławek
    --
    ________ - Dlaczego w Wachocku wisza oczy na drzewach?
    _/ __/ __/ - Bo soltys powiedzial "oczywiscie".