  • 11. Data: 2019-04-27 19:31:08
    Temat: Re: Radiotelefon LTE
    Od: yabba <g...@g...com>

    W dniu 27-04-2019 o 03:31, HF5BS pisze:

    > "yabba" <g...@g...com> wrote in message
    >
    > Ale jakby zrobić coś w stylu OpenBTS, gdzie jak potrzebujemytylko
    > komunikacji wewnętrznej... Tylko tu raczej musielibyśby dostać przydział
    > częstotliwości, a w BT (mały zasięg...), czy WiFi (tu już może być
    > znacznie większy, zwłaszcza z zadedykowanym AP stojącym gdzieś wysoko).
    > Za to BT, czy WiFi widzę bez konieczności przydzialu częstotliwości.

    Tylko to już jest coś innego niż radiotelefon LTE.
    ICOM ma też radiotelefony Wi-Fi, działające tak jak opisałeś. Czyli
    wieszasz AP wysoko (albo kilka AP z funkcją roamingu Wi-Fi) i masz
    namiastkę łączności komórkowej - Voice over IP over Wi-Fi.
    Ale musisz inwestować w infrastrukturę i jej utrzymanie - przeglądy i
    zasilanie. Możesz tym objąć najwyżej swój teren fabryki czy magazynów.
    Gdy z radiem trzeba chodzić daleko po pustkowiu lub mieście, to już się
    ta łączność nie sprawdzi.
    W radiotelefonie LTE, kupujesz tylko radia i karty SIM (ewentualnie
    konfigurujesz grupy) i działa Ci to od razu na terenie całej EU.

  • 12. Data: 2019-04-28 14:00:51
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Gorszość:
    > - zasięg lokalny sieci LTE - nie ma zasięgu (środek lasu, wnętrze hali,
    > garaż podziemny), to nie pogadasz nawet z kolegą 50 metrów obok,
    > - wymaga karty SIM, coś się wysypie w bazie danych u operatora i leży cała
    > Twoja sieć łączności,
    > - wymaga dużo infrastruktury pod zarządem zewnętrznych firm - w czasie
    > klęsk żywiołowych awaria zasilania lokalnego BTS lub
    > radiolinii/światłowodu wyłącza Twoją sieć łączności na danym terenie

    Mam nadzieję zatem po tych kilku drobnych wadach, że lokalna
    straż miejska lub pogotowie ratunkowe takich wynalazków nie
    używa...

    > Z tego co czytam, to wygląda to na najlepsze do tej pory połączenie
    > właściwości radiotelefonów i sieci komórkowej. Brakuje tylko możliwości
    > bezpośredniej łączności pomiędzy radiotelefonami w przypadku braku zasięgu
    > sieci LTE.

    To by się bardzo przydało nawet w normalnych sytuacjach: np.
    wycieczka w góry na narty, brak zasięgu komórkowego ale
    koledzy 15 minut marszu przed nami i mamy z nimi łączność.
    Fajnie by było ale raczej nierealne na telefonach komórkowych,
    trzeba mieć porządne walkie-talkie z dobrymi antenami.

> [...]
    > PTT. Plus GSM miał ją wdrożyć w Polsce, ale chyba ostatecznie nic z tego
    > nie wyszło. Miałem Nokię z tą funkcją, ale żadna sieć nie wspierała wtedy
    > tej usługi.
    > Działało to na zasadzie SMS-a głosowego. Po naciśnięciu przycisku PTT
    > nagrywała się wypowiedź, która była wysyłana pakietowo do członków grupy.
    > Coś jak automatyczne wysyłanie MMS z ostatnim nagraniem z dyktafonu.
    > Niestety czas dodarcia do odbiorców był nieustalony i komunikat docierał
    > do odbiorców po sekundzie lub po kilku minutach.

    Fajne. Dużo komunikatorów internetowych jak WhatsApp lub WeChat
    dzisiaj wykorzystuje ten pomysł. Taki głosowy sms działa tak jak tekstowy
    jeśli chodzi o wysyłkę i odbiór: w WhatsApp masz oznaczenie czy wysłany,
    w sieć, czy odebrany i czy odczytany/odsłuchany.

  • 13. Data: 2019-04-28 14:03:58
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    > wieszasz AP wysoko (albo kilka AP z funkcją roamingu Wi-Fi) i masz
    > namiastkę łączności komórkowej - Voice over IP over Wi-Fi.

    Troszkę nie na temat, ale czy mógłbyś zasugerować jakieś
    niedrogie AP z funkcją roamingu WiFi?

    Potrzebuję rozszerzyć zasięg WiFi u ojca na jego włościach na wsi...

  • 14. Data: 2019-04-29 11:50:24
    Od: cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 26/04/2019 13:34, SW3 wrote:
    > A czy do tego nie wystarczy zwykły smartfon z odpowiednią aplikacją
    > (różniącą się od typowego komunikatora tylko tym, że mikrofon i
    > transmisja aktywuje się po naciśnięciu przycisku)? Jedyny problem to
    > brak przycisku PTT ale można by go rozwiązać urządzeniem z przyciskiem
    > na BT, na pewno tańszym niż 5 tysięcy.

    To zależy na jak duże kompromisy jesteś w stanie iść.

    weź pod uwagę takie kwestie:

    - Jesteś zależny od internetu (jego prędkośći, dostępności)
    - większe zużycie baterii w telefonie
    - OS nie pozwoli Ci na nieograniczone działanie aplikacji w tle -
    będziesz musiał używać PUSH do jej "obudzenia" co może nastąpić po
    kilku, kilkunastu sekundach (lub nigdy) pn nie ma gwarancji dostarczenia
    PUSH
    - Jesteś zależny od backendu aplikacji
    - aplikacja musi być stale uaktualniaia bo na nowszych OSach pewnego
    dnia przestanie działać.

    c.