  • Data: 2019-04-22 20:51:20
    Temat: Re: Ada Tutorial - w Instytucie Lotnictwa
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    > 2. Właściwe czasy - to szerszy temat:
    > - Model obiektowy Ady:
    > Ze strony:
    > https://learn.adacore.com/courses/intro-to-ada/chapt
    ers/object_oriented_programming.html

    > Rzuciłem na to okiem i tak jak prawie 20 lat temu było i teraz jest to
    > straszne...

    Niezupełnie, bo akurat w ciągu tych 20 lat wprowadzono składnię, której 20 lat temu
    nie było.
    Niemniej, faktem jest, że obiektowość w Adzie wygląda trochę inaczej, niż np. w
    Javie. Czy to gorzej czy lepiej, zdania są podzielone.

    > - Czy mamy dla Ady:
    > - środowiska programowania z dynamicznym sprawdzaniem poprawności kodu

    Z dynamicznym? A po co z dynamicznym?
    Do statycznego jest np. to:

    https://www.adacore.com/codepeer

    albo to:

    http://www.adalog.fr/en/adacontrol.html

    albo choćby kompilator w trybie sprawdzania poprawności (w odróżnieniu od trybu
    translacji).

    > - środowiska programowania z możliwością uruchamiania programu ze
    > śledzeniem (debuger)

    Kilka. Współcześnie rozwijany to GNAT Programming Studio:

    https://www.adacore.com/gnatpro/toolsuite/gps

    > - profiler (liczba wywołań funkcji i wykrywanie wycieków pamięci)

    Ogólnie, GNAT oparty jest o GCC, więc wykorzystuje ten sam debugger, profiler i całą
    resztę dostępną w GCC.

    > - bibliotekę Gui

    Wszystkie poważne:

    https://en.wikibooks.org/wiki/Ada_Programming/Librar
    ies/GUI

    http://flyx.github.io/OpenGLAda/

    > - wsparcie dla internacjonalizacji Gui

    Przypuszczam, że razem z tymi bibliotekami powyżej.

    > - czy można w Ada pisać jednocześnie na wiele systemów operacyjnych
    > (przenośnie)

    Tak. Patrz wyżej, GNAT oparty jest o GCC.

    > - czy Ada oferuje wyjątki (do zgłaszania błędów)

    Tak, chociaż wyglądają one inaczej, niż w C++ (nie są obiektami ani wartościami).

    > - czy można dokumentować kod w komentarzach (Doxygen lub podobne)

    Czyli czy można generować dokumentację HTML z kodu na podstawie komentarzy? Pewnie
    można, sam kiedyś napisałem skrypt, który to robi.

    > Moim zdaniem to wszystko musi być jeśli chcemy zająć się programowaniem
    > na poważnie

    Nie. Na poważnie powinno być dużo więcej, zależnie od tworzonych systemów.

    > Ja przy tym wszystkim zupełnie nie wiem gdzie można by pracować w
    > Trójmieście (w którym mieszkam) profesjonalnie programując w Ada.

    Ja też nie wiem. Ale to nie zmienia faktu, że i tak zapraszam na tutorial. :-)

    https://www.adacore.com/industries

    > Jednak ja zupełnie nie widzę jej przewagi nad C++

    Znajomość Ady będzie Twoją przewagą gdy będziesz pisał, nawet w C++.

    --
    Maciej Sobczak