    From: a...@m...uni.wroc.pl
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Arduino Due - brak automatycznego kasowania
    Date: Sat, 15 Dec 2018 21:27:44 +0000 (UTC)

    Atlantis <m...@w...pl> wrote:
    > Kwestia o kt?r? chc? zapyta? nie jest ?adnym powa?nym problemem, pytam
    > bardziej z ciekawo?ci. Mianowicie wpad?o w moje r?ce Arduino Due, b?d?ce
    > cz??ci? pewnego projektu. Podczas eksperyment?w podj??em pr?b? wgrania
    > zaktualizowanego kodu, podpinaj?c go przez "programming port" (konwerter
    > USB-UART zrobiony na atmega16u2, tak jak w innych p?ytkach Arduino).
    >
    > Okaza?o si? jednak, ?e przy pr?bie wgrania kodu wywala si? b??d o
    > niemo?liwo?ci znalezienia p?ytki na tym interfejsie. Z ciekawo?ci
    > spr?bowa?em wgra? przez natywny port USB - tutaj zadzia?a?o bez problemu.

> [...]

    Kwestia bootloadera. a16u2 po prostu wystawia port, bootlader
    musi rozpoznac czy to programowanie czy komunikacja przez port.
    Wieksze MCU maja wlasny bootlader ktory dziala tylko w specjalnych
    okolicznosciach (tak by wykluczyc konflikt z protokolem uzywanym
    przez program). Typowe rozwiazania to specjalny pin uaktywniajacy
    programowanie. Popularne tez jest uruchomianie bootloadera gdy
    procek jest pusty (po ERASE). Arduino ma wlasny bootloader
    ktory z punktu widzenia procka jest czescia programu, ale
    srodowisko Arduino tak organizuje zapis zeby raz zapisany
    bootloader pozostal na stale we flashu. Jak rozumiem w Due
    mozna sie obyc bez bootloadera z Arduino i pewnie dostales
    takie Arduino bez bootloadera Arduino (albo z bootloaderm
    okrojonym do USB). Programujac przez UART programowales
    bootloaderm procka (a nie bootloaderm Arduino ktory czeka
    na program po kazdym resecie). Jak wykasujesz caly flash
    (czyli bootloader Arduino) w swoim Due to tez bedzie sie
    tak zachowywac.

    --
    Waldek Hebisch