    From: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Bezpieczeństwo danych
    Date: Sat, 17 Nov 2018 17:32:02 +0100

    On 17/11/2018 16:42, Bolko wrote:
    > Katalog ten jest synchronizowany z NAS-em dwudyskowym QNAP.

    Czy jeśli ktoś zmieni zawartość plików na dysku to zmiany zostaną
    automatycznie pobrane przez NAS? Jesli tak to nie jesteś bezpieczny.

    > Dyski są w RAID lustrzanym i mają już z 5 lat.
    > SAMRT mówi że są OK.

    5 lat oznacza potrzebę wymiany dysków profilaktycznie. SMART coś powie
    często za późno, ponadto nie wierz systemom NAS że potrafią czytać smart.

    > Czy jak złapie wirusa na laptopie (Windowsy) to NAS jest bezpieczny?
    > Chodzi mi zwłaszcza o pliki szyfrujące dane.

    Zaszyfruj sobie sam plik i sprawdz co zrobi NAS. Jesli po chwili
    nadpisze swoją zawartość twoimi śmieciami to jesteś w d...

    > Czy pod względem "układu sprzętowego" jest OK.
    > Żeby zwiększyć bezpieczeństwo.

    Szyfruj ręcznie i ręcznie wrzucaj zaszyfrowane do chmury raz na tydzień.
    Niech ktos inny dba o bezpieczeństwo.

    > Pytanie nr 3
    > Kiedy wymienić dyski na nowsze?

    Już.

    A jakie tam dane trzymasz? Jeśli obawiasz się szyfrowania dysków to może
    jednak poszukujesz nie *kopiowania* tylko systemu kontroli wersji. Jesli
    trzymasz ich dużo to po co - zmieniasz je w kółko? Moze trzeba zrobić
    NASa read-only dla większości a dla tych które pracują na codzień mieć
    system kontroli wersji?

    Ogólnie szukasz systemu *nie* automatycznej synchroniacji danych.
    Niestety systemy te wymiękają jeśli ktos wpada na to aby trzymać tam
    kolekcje pornoli albo pliki worda. Określ więc co takiego trzymasz to
    może wymyśli się inne rozwiązanie.