  • Data: 2016-08-30 12:30:02
    Temat: Re: C64 i karta SD
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:nq1ste$kr6$1@node1.news.atman.pl...
    > Atari bez żadnych problemów obsługuje stacje dysków przez specjalny
    > interfejs który jest dostepny w tym samym gnieździe co wkładasz
    > magnetofon. DOS jest czytany ze stacji w momencie bootowania. Efekt jest

    Kwestia ROM w kompie. C128 też ma tę właściwość, acz mało kto wie, że lepiej
    pozwolić komputerowi uruchomić się normalnie, a potem wydać komendę BOOT,
    wtedy odpalenie programu startowego nastąpi pare razy szybciej. C64 nie ma
    właściwości autostartu z dyskietki. Preparowany jest odpowiednio sektor
    zerowy na ścieżce pierwszej, on robi za boot-sektor.

    > taki że całość chodzi w sposób przezroczysty i czujesz się podobnie jak na
    > kazdym innym systemie z tamtych lat, w szczegolności CP/M. DOSy Atari

    Gdzieś powinienem mieć jeszcze dyskietki z CP/M dla C128. A jak nie, to z
    pewnością w necie trafię na obraz takowej.

    > są bardzo rozbudowane i mają wiele profesjonalnych fuknkcji spotykanych
    > wtedy we wczesnych latach PC. Niestety procesor nie ten co w ZX Spectrum
    > więc oprogramowania z CP/M nie ma.

    Ale za to C128 już tak, to komputer dwuprocesorowy, jest sobie linia
    bramkująca, odpina procka 8500 bodajże (odpowiednik 6502/6510) i przypina, a
    jakże, Z80.

    > To czy stacja potrafi czytac jakieś niestandardowe formaty zalezy tylko od
    > firmware stacji i we wszystkich mi znanych było ono wymienne przez DOS,
    > przez co przyspieszano komunikację i zmieniano parametry fizyczne
    > dyskietek jesli to było konieczne.

    Do stacji Commodore wiem, że wgrywano jakieś udoskonalone programy obsługi,
    które umożliwiały nawet 25 razy przyspieszyć transfer (dość powiedzieć, że
    skopiować dyskietkę C64 w 15 sekund, to nie problem, wymagało to tylko
    sprawnego nośnika, z oczywistych względów.

    > Miała własny CPU.

    Atarka miała, Komoda miała, co miało ogromne zalety, pozwalało odciążyć
    komputer główny od operacji dyskowych.
    Komodziana 1541 ma własny proc, ROM, 2 porty we/wy 6522 (uboższy brat 6526
    obecnego w C64), ZTCW, nie ma przerwań, nie zastosowano ich.

    > bardziej skomplikowany hardware od C64 z powodu próby wykorzystania pełnej
    > mocy 6502. W C64 poszli na łatwiznę ale mieli ładniejsze sprites ;)

    Chodzi ci o procesor graficzny? Komoda tez robi duszki sprzętowo. Poza tym,
    C64 (pierwsze miały 6502 jednak) mając procka 6510, zyskał dodatkowy port
    we/wy, bezpośrednio z samego proca, umożliwiający sprzętowe bankowanie do
    512 kB pamięci, zdaje mi się, że port ten także, obsługuje transmisję z
    magnetofonem, co w takiej postaci najszczęśliwsze nie jest, choć nie udało
    mi się go upalić, a najwyżej powiesić, niezgodnie ze sztuką
    podłączając/odłączając magneta. :)

    --
    Życie jest przepiękną telenowelą, przenoszoną drogą płciową.
    (C) Ferdek Kiepski

    ---
    Avast.