eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaCNC dla elektronika - lewa strona vs prawa strona (G41/42) › Re: CNC dla elektronika - lewa strona vs prawa strona (G41/42)
  • Data: 2017-06-17 15:12:16
    Temat: Re: CNC dla elektronika - lewa strona vs prawa strona (G41/42)
    Od: Marek S <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2017-06-17 o 01:41, s...@g...com pisze:

    > no nie powinno tak byc. Jak oryginalna scieżka jest ostra, bez
    > zaokraglen to ścieżka z dodanym g42 też ma byc ostra. Ale narzedzie
    > ma sie przesuwac o 1mm obok (dla D2).

    Ale tak właśnie jest! Pokazałem to w wątku otwierającym. Przyglądałeś
    się rysunkowi? Jeszcze raz go przytoczę:

    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7WEM4ZkJ
    kYzc5RGs/view?usp=sharing

    Masz na nim wyraźnie pokazaną ścieżkę narzędzia. Pod każdym z rysunków
    masz G-kod jaki został zastosowany. Różni się tylko instrukcją G41/42 i
    niczym więcej. Rysunek pochodzi z programu sterującego maszyną. Ścieżka
    jest dokładnie taka sama na ekranie i w materiale. O tym cały czas
    właśnie mówię.

    Przy G41.1 uzyskiwałem otwór o kształcie ścieżki a wycięty fragment był
    mniejszy od kształtu ścieżki. Przy G42.1 otrzymywałem wycięty element o
    kształcie ścieżki a otwór był większy od niego. To gigantyczna różnica
    przecież! :-)

    Mało tego, używałem wcześniej innego softu z identycznym skutkiem.

    > Jak ścieżka jest zaokraglona to bedzie tak samo ale geometria ci sie
    > nie zgodzi.

    Zgodzi się doskonale. Pokażę Ci Twój własny rysunek jako dowód:

    http://imgur.com/a/rf5qB

    Masz na nim docelowy czerwony kształt a ścieżka narzędzia jest
    zaokrąglona. Prawda? Mimo to efekt pracy maszyny to ten kształt, prawda?

    > Nie mam jak teraz przetestować a cutviewer mi tego chyba nie łyka.
    > http://www.cutviewer.com/faq/#gc Choc powinien. Daj mi takiego gkoda
    > to puszcze raz i zmienie g42 na g41 i porównam...

    Proszę bardzo:

    %
    ; Engrave : Tool: 1; Dia: 2.0000 mm
    G17
    G90
    G21
    G00 Z5.0
    ; Layer: Engrave
    ; Feed Speed: 150.0000
    ; Plunge Speed: 100.0000
    ; Safe Height: 5.0000
    ; Start Height: 5.0000
    ; Cut Height: -2.6000
    ; Tool Number: 1
    ; Tool Diameter: 2.0000 mm
    T1 M06
    G43 H1
    M03 S12000.0
    G42.1 D2
    G00 X0.0 Y0.0
    G01 Z-2.6 F100.0
    G01 X40 F150.0
    G01 Y24
    G01 X0.0
    G01 Y0.0
    G01 Z5.0
    M05
    G40
    G49
    %

    Zmodyfikowałem go eliminując części ułamkowe wymiarów by łatwiej było
    dyskutować. Dodałem dwie linie: G42.1 oraz wyłączenie kompensacji G40 na
    końcu bo inaczej maszyna zasygnalizuje błąd składni.

    Mimo zaokrągleń ścieżki narzędzia efektem pracy będzie idealny prostokąt
    40x24. Tak jak w Twoim kodzie - masz tam mnóstwo zaokrągleń G3 a mimo to
    kształt ma ostre narożniki. Tylko w Twoim sofcie jest mnóstwo G3-kodów a
    u mnie jeden G42.1, który robi dokładnie to samo.

    Swoją drogą sprawdziłem kilka narzędzi online'owych lecz wykładają się
    na G42.1 i G40

    > Jak oryginalny gkod byl okragly to tak ma byc. Innymi slowy: G0-3 nic
    > nie wie o średnicy freza. Albo CAM wie i odsuwa wszystkie ścieżki o
    > promień freza albo generujesz w CAM-ie kod idący dokładnie po
    > krawedzi produktu i stosujesz g41-42.

    Nie wiesz jak swój kształt wygenerowałeś? W/g mnie to używasz opcji
    drugiej, czyli CAM odsunął Ci ścieżki o promień freza i zaokrąglił
    ścieżkę narzędzia w narożnikach - co daje kąt prosty wycinanego kształtu.

    > Tak teoretycznie powinno to wygladac. Jak pomieszasz gkod generowany
    > z offsetem (odsuniecie ścieżki od krawedzi w CAM-ie z g41-g42 to
    > wyjdzie metlik.

    Pewnie, że tak! No ale kto każe mieszać jedno z drugim? Ja niczego
    takiego nie sugerowałem. Ja stosuję metodę trzecią - kod idzie dokładnie
    po krawędzi kształtu a G41/2 odsuwają go o grubość narzędzia i dodatkowo
    zaokrąglają ścieżki jeśli cięcie jest po zewnętrznej kształtu w celu
    dokładnego wyfrezowania kątów prostych i rozwartych narożników.

    > Nie będzie. Współbieżnośc i przeciwbieżność ma tylko pomóc w
    > uzyskaniu odpowiendiej jakości obróbki. Geometria sie nie ma
    > zmieniać.

    No to wygląda na to, że nie zapoznałeś się z rysunkiem jaki
    przedstawiłem na wstępie, czyli tym:

    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7WEM4ZkJ
    kYzc5RGs/view?usp=sharing

    Czy nie dostrzegasz w nim zasadniczych różnic w poszczególnych
    kształtach? Są to co prawda tory ruchu narzędzia ale łatwo sobie
    wyobrazić jaki kształt wytną. Zapewniam Cię, że w każdym z tych
    przypadków zupełnie inny. Poprawny wyjdzie wyłącznie w przypadku trzecim.

    > Trzyma sie, trzyma, ale jak pomieszasz gkod generowany z offsetem z
    > g41-g42 to sie nie potrzyma :)

    Ja tego nigdy nie czynię.

    > Innymi słowy: Masz scieżkę jaką ci
    > dałem. Ona zawiera offset. Offset to około 1mm od krawedzi produktu.
    >
    > Aby miało sens stosować g41-g42 potrzebujesz ścieżkę bez offsetu. Ona
    > będzie ostra bez zaokraglen. Ta ścieżka sie nada do grawerowania.

    Dotąd nie mam żadnych zastrzeżeń. Tak właśnie czynię.

    > Po
    > dodaniu do niej g41 uzyskasz otwór o wymiarach kształtu. Po dodaniu
    > do niej g42 uzyskasz przedmiot o wymiarach kształtu (albo odwrotnie
    > bo nie chce mi sie dumać które jest lewe a które prawe).

    No zaraz... trochę sobie przeczysz teraz i zaczynasz opisywać moje
    obserwacje. Do tej pory twierdziłeś, że G41/42 to tylko zmiana
    frezowania współbieżne / przeciwbieżne - czyli zgodnie z ruchem
    wskazówek zegara lub przeciwnie. Teraz dostrzegasz to, o czym od samego
    początku piszę, że to nie tylko kierunek frezowania ale też rzutuje na
    kształt tego co wycinamy bo raz tniesz po wewnętrznej zamkniętej ścieżki
    (np. prostokąta) a drugi raz po zewnętrznej! To mega różnica. Kierunek
    frezowania nie wpłynie na wycięty przedmiot tak jak to, po której
    stronie ścieżki tniemy.

    Trafiamy w sedno: piszesz, że nie chce Ci się dumać, który jest lewy, a
    który prawy a to właśnie ma kluczowe znaczenie jak będzie wyglądał efekt
    obróbki. Nie chodzi mi o niuanse ale o to, że efekt pracy maszyny będzie
    diametralnie różny przy G41 i przy G42.

    Mogę nawet skomplikować rozważania: gdy wycinany kształt (nie otwór) z
    otworem wewnątrz (już o tym pisałem ale uparcie powtarzam), to kod G41
    zamienia się funkcjonalnością z G42 czyli prawy staje się nagle lewym.
    Ale tak jak pisałem - kierunek frezowania jest dla mnie w ogóle nieistotny.

    Ja próbuję jedynie dociec kiedy kod G42 staje się zewnętrznym a kiedy
    wewnętrznym. A to czy jest maszyna wytnie mi od lewej do prawej czy od
    prawej do lewej nie stanowi dla mnie.

    > Podaj taki dziwny gkod to sobie go obejrze. Bo cos sie nam nie klei
    > narracja :)

    Podałem w formie tekstu powyżej a w formie rysunku - efektu pracy i
    odpowiadającym temu G-kodzie - na wstępie.

    > Frezuje calosc. Kiedys trawilem ale trwalo to długo, jakies pompki
    > chcialem kupować, trawnik grzać, i i tak raz wychodzilo a raz nie
    > albo podtrawialo albo nie dotrawialo...

    Heh, sporo czasu mi zajęło ogarnięcie tematu zanim zapanowałem nad nim.
    A już w połączeniu z metodą fotochemiczną to niezła walka była zanim
    perfekcyjnie zaczęły obwody wychodzić :-)

    > Ale seka. Czemu masz takie nierówne koordynaty skoro frez masz 2mm?

    Nie rozumiem? Co jest nierówne? Z tego powstaje równiuteńki prostokąt.

    > I ci wyjdzie dokładnie 39x24?

    I każdy inny wymiar też.

    > Czy ty masz poprawnie skalibrowana
    > maszyne?

    Bardzo dokładnie i wiele razy sprawdzałem też czy silniki krokowe nie
    gubią kroków. Ustawiłem max prędkości z dużym zapasem.

    > Otwory z środkami odległymi o 100mm o średnicy 1mm mają
    > krawędzie odległe o 99mm? (taki przyklad dla szybkiego
    > zweryfikowania)

    Dokładnie tak. Robię to trochę inaczej. Suwmiarkę kładę na blacie i za
    pomocą mikroskopu ustawiam głowicę na 0cm, wydaję komendę G00 X100 i
    patrzę gdzie głowica pojechała. Idealnie 100mm. Potem kilaka razy w te i
    wewte by zweryfikować czy maszyna nie gubi się. I tak dla wszystkich osi.

    > Bo to tak naprawde jest lepsze. gkody g0-3 sa wspierane przez kazdy
    > szanujący sie sterownik. g41-g42 juz nie do konca choć nie jest tak
    > źle.

    Ja nie twierdzę, że G3 jest gorsze tylko pokazałem, że jako elektronik
    łatwo zamieniam ścieżkę kształtu w ścieżkę narzędzia bez jakiegokolwiek
    softu - jedną linijką kodu.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek