eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaCNC dla elektronika - lewa strona vs prawa strona (G41/42) › Re: CNC dla elektronika - lewa strona vs prawa strona (G41/42)
  • Data: 2017-06-19 01:47:08
    Temat: Re: CNC dla elektronika - lewa strona vs prawa strona (G41/42)
    Od: Marek S <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2017-06-18 o 19:50, s...@g...com pisze:

    > Założyłes jedną rzecz której w dokumentacji nie ma. Mianowicie gkod
    > to seria kresek. g41/g42 jest aplikowane do kazdej kreski osobno.

    Nie, nieprawda, że do każdej osobno. Może kiedyś tak było. Tego nie
    wiem. Tu masz lepszą dokumentację na temat kompensacji niż mi zapodałeś
    wcześniej:

    http://linuxcnc.org/docs/html/gcode/tool-compensatio
    n.html#sec:cutter-compensation

    Mało tego, aby wykorzystać pełen potencjał tych kodów, to nie ma sensu
    używać ich do każdej kreski oddzielnie. Kastrujesz wtedy sterownik z
    jego "inteligencji".

    Cytat:
    The end point of each move depends on the next move. If the next move
    creates an outside corner the move will be to the end point of the
    compensated cut line. If the next move creates in an inside corner the
    move will stop short so to not gouge the part. The following figure
    shows how the compensated move will stop at different points depending
    on the next move.

    Czyli jasno wynika, że działanie instrukcji zależne jest od następnego
    kroku, więc kroków objętych instrukcją G41/42 musi być więcej niż jeden
    aby to miało sens.

    Aczkolwiek dodam też, bo muszę, że na dwóch sterownikach i dwóch
    aplikacjach sterujących maszyna zachowuje się dokładnie odwrotnie. G42
    służy do robienia obrysu zewnętrznego (kształt płytki PCB), a G41 -
    wewnętrznego (otwory w tej płytce). Być może tak jest w przypadku
    krzywych zamkniętych wyłącznie.

    Podeprę się ilustracją z naniesionymi opisami:
    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7NzFKdWh
    fUlBIMTA/view?usp=sharing

    Tak maszyna zachowuje się po zastosowaniu G42. Zwróć uwagę na łuki.
    Właśnie G42 je wygenerowało.

    Po drugie ten rysunek jest chyba źle zrobiony. To czarne kółko, jak
    rozumiem, to punkt wejścia. On powinien być odsunięty od kreski o
    promień narzędzia. Albo celowo pokazano jak zachowa się narzędzie z
    kodami G41/42 gdy nie przesuniemy punktu wejścia. W moim sterowniku
    program w ogóle nie ruszyłby z takimi danymi. Zasygnalizowałby błąd
    punktu wejścia i stop.

    > kontroler nie wie bo nigdzie tego nie ma explicite zapisane ze dany
    > kształt jest wewnętrzny lub zewnetrzny.

    No i tu właśnie ugrzązłem. Wydaje mi się, że to nie kontroler ma
    wiedzieć o tym, ale to Ty informujesz kontroler o tym czy to kształt
    wewnętrzny czy zewnętrzny. W tym rozumowaniu i tak jest pułapka: czy
    kontroler jest taki mądry, że wie iż kształt jest zamknięty i zmienia
    (albo raczej zamienia) działanie kodów G41/42? Tego pewnie nigdy się nie
    dowiem.

    Mam kontakt z programistami kontrolera - może z nimi pogadam jeśli będą
    chcieli się wdać w taką dyskusję. Wiszą mi przysługę więc może się uda :-)

    > W efekcie seria kresek wycinana za pomocą g0-3 po ustawieniu g41/g42
    > nie musi wyjść tak jak sobie załozyłeś.

    Jeśli seria kresek rysuje ścieżkę narzędzia a nie kształt docelowy to
    G41/42 rozwalą to dokumentnie. Wyjdzie dziwoląg. Jeśli natomiast za
    pomocą G0-3 rysujesz prawdziwy kształt, to maszyna po zastosowaniu tylko
    raz kodu G41/42 zrobi to tak dobrze jak rozmiar narzędzia na to pozwala.
    Wiem, bo nie wiem ile razy już w ten sposób wycinałem różne kształty w
    PCB. Ani jednej skuchy. Nie próbowałem kwiatka wyciąć w PCB ale pewnie
    też by wyszedł idealnie tą metodą :-D

    --
    Pozdrawiam,
    Marek