eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaCNC dla elektronika - lewa strona vs prawa strona (G41/42) › Re: CNC dla elektronika - lewa strona vs prawa strona (G41/42)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Sun, 18 Jun 2017 10:46:28 -0700 (PDT)
    <oi61mc$v6e$1@node2.news.atman.pl>
    Subject: Re: CNC dla elektronika - lewa strona vs prawa strona (G41/42)
    From: s...@g...com

    W dniu niedziela, 18 czerwca 2017 16:11:25 UTC+2 użytkownik Marek S napisał:

    > No dobrze... a teraz z ciekawości spytam się Ciebie: jak załatwiasz
    > temat narożników i czemu tak skomplikowanie? :-D

    Ja inicjalnie maszyne cnc kupilem aby ze sklejki ciąc mniej lub bardziej fikusne
    kształty.
    I jak kompletowałem sobie warsztat to w pewnym momencie zastanawiałem sie jak ogarnąć
    gkod.
    I jak zobaczyłem jak drętwe są narzędzia do generowania gkodu w mach3 czy jakieś
    webowe to miałem pchote sobie napisac coś w perlu aby mi gkod budowało.
    W sumie filozofia nieduża i stwierdziłem że w tydzień lub dwa sobie to sklece.
    Podumałem nawet jak sobie opisywac to co chce budować i jak budować obiekty na
    wyższym poziomie abstrakcji (cos ala pov-ray-owe sceny). Ale szybko stwierdziłem że
    to nie dobra droga i pozytku wielkiego z tego nie będzie.

    Po przepatrzebiu tego co jest na rynku okazało się że mach3 mozna kupic w zestawie z
    cambam-em.

    I dziś mam flow nastepujący: Cokolwiek generujące svg/dxf/jpg/gif -> inkscape ->
    cambam -> mach3 -> maszyna.

    W efekcie nie zajmuje sie problemami jakie przynoszą takie czy inne zawiłości gkodu
    czy projektu.

    U mnie flow z obrazka do wycięcia to jakieś 5-7 minut.
    Dla plytki elektronicznej nieco więcej bo jednak detali jest sporo. Ale pare plytek z
    jpg/gif zrobilem i bylo zjadliwie.

    Ale moj flow nie ma wiele wspolnego z tym co Tobie chodzi po glowie.

    Jak robie jedna sztuke to calosc mi potrwa jakieś 2h (od zapisu w kicad/eagle do
    gotowej do lutownaia plytki). Jak robiłbym to samo w 3 sztukach to zajęło by mi to
    3xtyle czasu na frezowanie bo musial bym wymienic frezy).

    Ale jakbym chciał zrobić to samo 20 razy to bym postarał sie całość zmieścić na
    jednej plytce i zrobilo by sie co prawda długo ale większość czasu bym siedział przed
    TV albo czytał internet...

    W praktyce robie więcej w sklejce niż w pcb i wycinam sporo fikusnych kształtów więc
    ręcznie bym gkodu nigdy nie klepał.
    Nawet robienie skrzynek ze sklejki na box-jointach mimo ze łatwo oskryptowywalne
    parametrycznie mnie jakos nie pociaga bo szybciej zrobie sobie taka skrzynke w
    inkscape...

    A i naszła mnie jeszcze inna mysl.
    Zobacz sobie jak twoj kontroler obsługuje g41 i g42.
    Bo mamy tak:
    Jazda z 0,0 do 10,10. Z kompensacja g41 (nie pamietam czy to prawa czy lewa) i frezem
    2mm.
    czyli tak naprawde zaczynamy w -1,0 i kończymy w -1,10
    Kolejny krok czyli jazda do 10,10 powinna byc zrobiona przez kontroler dwuetapowo:
    -1,10 -> 0,11 (i to raczej omijając naroznik 0,10)
    0,11 -> 10,11

    Moze pikocnc (o ile korzystasz bo nie pamietam co wykorzystujesz) ma to deczko
    skopane albo jego wewnetrzna logika dba o to aby inaczej sie zachowywać przy cięciu w
    jedna i w druga strone. Nie wiem, gdybam...