eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaCNC dla elektronika - lewa strona vs prawa strona (G41/42) › Re: CNC dla elektronika - lewa strona vs prawa strona (G41/42)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Sun, 18 Jun 2017 10:55:57 -0700 (PDT)
    <oi61mc$v6e$1@node2.news.atman.pl>
    <7...@g...com>
    Subject: Re: CNC dla elektronika - lewa strona vs prawa strona (G41/42)
    From: s...@g...com

    W dniu niedziela, 18 czerwca 2017 19:46:29 UTC+2 użytkownik s...@g...com
    napisał:
    > W dniu niedziela, 18 czerwca 2017 16:11:25 UTC+2 użytkownik Marek S napisał:

    Ah, przepraszam, wciąłem sie w złą konwersację...

    > Ja inicjalnie maszyne cnc kupilem aby ze sklejki ciąc mniej lub bardziej fikusne
    kształty.
    > I jak kompletowałem sobie warsztat to w pewnym momencie zastanawiałem sie jak
    ogarnąć gkod.
    > I jak zobaczyłem jak drętwe są narzędzia do generowania gkodu w mach3 czy jakieś
    webowe to miałem pchote sobie napisac coś w perlu aby mi gkod budowało.
    > W sumie filozofia nieduża i stwierdziłem że w tydzień lub dwa sobie to sklece.
    > Podumałem nawet jak sobie opisywac to co chce budować i jak budować obiekty na
    wyższym poziomie abstrakcji (cos ala pov-ray-owe sceny). Ale szybko stwierdziłem że
    to nie dobra droga i pozytku wielkiego z tego nie będzie.

    > Po przepatrzebiu tego co jest na rynku okazało się że mach3 mozna kupic w zestawie
    z cambam-em.

    > I dziś mam flow nastepujący: Cokolwiek generujące svg/dxf/jpg/gif -> inkscape ->
    cambam -> mach3 -> maszyna.

    > W efekcie nie zajmuje sie problemami jakie przynoszą takie czy inne zawiłości gkodu
    czy projektu.

    > U mnie flow z obrazka do wycięcia to jakieś 5-7 minut.
    > Dla plytki elektronicznej nieco więcej bo jednak detali jest sporo. Ale pare plytek
    z jpg/gif zrobilem i bylo zjadliwie.

    > Ale moj flow nie ma wiele wspolnego z tym co Tobie chodzi po glowie.
    >
    > Jak robie jedna sztuke to calosc mi potrwa jakieś 2h (od zapisu w kicad/eagle do
    gotowej do lutownaia plytki). Jak robiłbym to samo w 3 sztukach to zajęło by mi to
    3xtyle czasu na frezowanie bo musial bym wymienic frezy).

    > Ale jakbym chciał zrobić to samo 20 razy to bym postarał sie całość zmieścić na
    jednej plytce i zrobilo by sie co prawda długo ale większość czasu bym siedział przed
    TV albo czytał internet...

    > W praktyce robie więcej w sklejce niż w pcb i wycinam sporo fikusnych kształtów
    więc ręcznie bym gkodu nigdy nie klepał.
    > Nawet robienie skrzynek ze sklejki na box-jointach mimo ze łatwo oskryptowywalne
    parametrycznie mnie jakos nie pociaga bo szybciej zrobie sobie taka skrzynke w
    inkscape...

    > A i naszła mnie jeszcze inna mysl.
    > Zobacz sobie jak twoj kontroler obsługuje g41 i g42.
    > Bo mamy tak:
    > Jazda z 0,0 do 10,10. Z kompensacja g41 (nie pamietam czy to prawa czy lewa) i
    frezem 2mm.
    > czyli tak naprawde zaczynamy w -1,0 i kończymy w -1,10
    > Kolejny krok czyli jazda do 10,10 powinna byc zrobiona przez kontroler dwuetapowo:
    > -1,10 -> 0,11 (i to raczej omijając naroznik 0,10)
    > 0,11 -> 10,11
    >
    > Moze pikocnc (o ile korzystasz bo nie pamietam co wykorzystujesz) ma to deczko
    skopane albo jego wewnetrzna logika dba o to aby inaczej sie zachowywać przy cięciu w
    jedna i w druga strone. Nie wiem, gdybam...