    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Cena za pośpiech
    Date: Thu, 31 Jul 2014 22:11:46 +0200

    Użytkownik "Czesław Wiśniak" napisał w wiadomości grup
> [...]

    >Tomyśl na konto rządowego funduszu wpłynęło 92,7 mln zł. Ale kwoty
    >wypłat przekazanych zarządcom tych dróg resort nie chciał ujawnić.

    >Jednak informację tę w zawoalowany sposób podaje państwowy Bank
    >Gospodarstwa Krajowego, który zarządza Krajowym Funduszem Drogowym. W
    >sprawozdaniu BGK można przeczytać, że w zeszłym roku "płatności na
    >rzecz spółek eksploatujących autostrady płatne wyniosły 1 mld 330 mln
    >zł". A obecnie pieniądze z tego rządowego funduszu otrzymują tylko
    >pomorski odcinek A1 i odcinek A2 przy granicy z Niemcami.

    Przy czym to moze byc mylace, bo np jakis harmonogram splat jest inny,
    lub

    >Łatwo policzyć, że w zeszłym roku KFD dopłacił do tych dwóch dróg
    >ponad 1,2 mld zł. Podobnie może być w tym roku, bo według resortu
    >infrastruktury wpływy z eksploatacji tych autostrad mają wynieść 93,1
    >mln zł, a zarazem KFD zaplanował ponadmiliardowe wydatki na
    >koncesyjne drogi.

    Z tym ze mowie - to mnie az tak bardzo nie bulwersuje, bo akcyzy z
    paliw rzad ma ~15 mld, plus dodatkowe ~3mld VAT od samej akcyzy, wiec
    moze doplacac.
    Do innych drog doplaca i nikomu to nie przeszkadza :-)
    Przejazd panstwowa A4 tez nie kosztuje 10gr/km.

    >- To bardzo duża kwota. Ale trudno ją skomentować, bo rząd nigdy nie
    >kwapił się do ujawnienia umów koncesyjnych na eksploatację
    >autostrad - powiedziała

    To niestety fakt - rzady sie zmieniaja, a umow nie chca ujawnic.

    >Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju poinformowało nas, że w zeszłym
    >roku na konto Krajowego Funduszu Drogowego wpłynęło 184,5 mln zł
    >opłat pobranych na państwowych drogach w tzw. systemie manualnym -.
    >Tak właśnie są pobierane opłaty za przejazd motocyklami, samochodami
    >osobowymi i lekkimi dostawczymi po zarządzanych przez państwo
    >autostradach A2 Stryków - Konin oraz A4

    Czyli ta kwota nas nie interesuje, chyba ze w porownaniu do kosztow
    budowy.
    Ale do tego dochodza oplaty od duzych ciezarowek.

    >W zeszłym roku Drogowy Fundusz wypłacił firmom eksploatującym płatne
    >autostrady 1,33 mld zł. To znaczy, że GTC i AWSA mogły dostać z
    >rządowego Funduszu 13 razy więcej, niż do niego wpłaciły. A to
    >znaczy, że firmy te korzystają na wielką skalę z pomocy publicznej.
    >Na pomoc publiczną dla tych prywatnych zarządców autostrad w 2009 r.
    >zgodziła się Komisja Europejska. I są to jedyne znane mi komunikaty
    >KE, w których nie podano, ile może wynieść zatwierdzona pomoc
    >publiczna.

    Z tym ze tej pomocy jest masa w roznej postaci. Panstwo daje teren,
    Panstwo daje gwarancje ... i wszystko moze KE podpasc.

    >Pod koniec 2000 r. rząd premiera Jerzego Buzka zgodził się przyznać
    >gwarancje spłaty 275 mln euro kredytu z Europejskiego Banku
    >Inwestycyjnego, który miał pokryć jedną trzecią kosztów budowy przez
    >Autostradę Wielkopolską płatnej drogi A2 z Konina do Nowego Tomyśla
    >za Poznaniem. Wtedy AWSA zrezygnowała z budowy A2 od Konina do
    >Strykowa i drogę tę zbudowało państwo.

    Z czego by wynikalo ze to wcale nie jest taki dobry interes, jak sie
    pismakom wydaje :-)

> [...]
    >autostrada powstanie w inny sposób: opłaty na drodze zbudowanej przez
    >GTC miały trafić na konto rządowego Funduszu Drogowego, a ten miał
    >płacić GTC pieniądze na spłatę kredytów na inwestycje i utrzymanie
    >drogi.
    >W ten sposób rząd przejmował pełne ryzyko finansowe związane z tą
    >inwestycją, także spłacania z publicznych pieniędzy kredytów na tę
    >inwestycję. Taki plan rząd Millera ogłosił, kiedy nowym
    >akcjonariuszem GTC została sopocka firma budowlana NDI, w której
    >pracował ówczesny pomorski baron SLD Andrzej Różański.

    Rzad, juz nie pamietam ktory, ale chyba SLD, to przypominam ze chcial
    sie z tej umowy wycofac.
    Autostrada nawet sie nie zaczela, to uniewaznil koncesje.
    Ale GTC wygrala w sadzie i koncesja sie przywrocila.
    No chyba ze to z gory ukartowane :-)

    >Umowę na budowę pierwszych 90 km A1 za 520 mln euro podpisał z GTC
    >rząd Marka Belki. Umowę na budowę przez GTC kolejnych 60 km
    >autostrady - za 730 mln euro - podpisał latem 2008 r. rząd PO-PSL.
    >Rok później rząd PO-PSL zawarł - na takich samych zasadach jak z
    >GTC - umowę o budowie przez AWSA 105 km autostrady A2 Świecko - Nowy
    >Tomyśl. Projekt ten wyceniono na 1,6 mld euro, z czego 1,3 mld euro
    >to koszty projektowania i budowy drogi, a reszta to inne koszty
    >(finansowe, ubezpieczenia, doradcy).

    Mi sie juz te odcinki myla, ale 730+520+1600 = 2850 mln euro, jakies
    12 mld zl,
    plus odsetki od kredytu, ubezpieczenia itp, zysk, ryzyko ... miliard
    rocznie wydaje sie calkiem zasadny.

    owszem, Panstwo nasze kochane mogloby uzyskac te kwote na 3% obecnie,
    splacaloby sie powiedzmy po 800mln rocznie ... no ale panstwo tak duzo
    wydawalo, ze juz nie moglo wiecej pozyczyc :-)
    A gdyby tak w 97 odwaznie koncesje skasowac, pieniadze pozyczyc, to
    juz dawno bylyby splacone ... bo i koszty byly znacznie mniejsze.
    Ale to pretensje do Millera, Cimoszewicza, Pawlaka, Buzka ... no i do
    siebie, ze sie na nich glosowalo :-)

    J.