  • Data: 2018-08-16 22:30:09
    Temat: Re: Co lepszego od Asus EeePC
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 8/12/2018 1:17 PM, Sebastian Biały wrote:
    > Windowsa miec nie musze i okazalo się że na tej zabawce można postawić
    > linuxa. Za 99zł jestem gotow zaryzykować. Przyjdzie to się pochwalę.

    No to się chwalę.

    Chrome OS jest faktycznie zdumiewająco wygodny. Nic sie nie da co prawda
    w samym systemie zrobić poza oglądaniem netu, ale jest kilka dodatków do
    chrome. Youtube działa w FullHD i nie zacina. Troche dziwacznie działa
    klawiatura i myszka, pewnie kwestia przyzwyczajenia.

    Najgorsza wiadomość: kilka miesięcy temu Google zmienił intefejsy i
    linux przestał działać, w sensie grafika bo konsola działa. Czekamy aż
    ktoś to naprawi. To juz nie pierwszy raz. Da się go uruchomic w trybie
    okienkowym, ale wtedy grafika nie wyciąga pełnej prędkości jak w natywnym.

    Mala uwaga: linux na chrome os dziala w ten sposob że kernel jest ten
    sam a linux dziala "jak gdyby w przeglądarce chrome" choć nie do końca.
    Cięzko to wyjaśnić, ale jednoczesnie pracuje chrome os i desktop linuxa,
    przełączalne przyciskiem.

    Można zdjąc zabezpieczenie "biosu" i zrobić własny bootloader co pozwala
    pozbyć się chromeos na dobre. Ale akurat ten model ma mały glitch:
    istnieje wersja coreboot na niego ale nie ma "payload" czyli czegoś co
    odpali dalej system operacyjny. Na razie robie research czy linuxboot da
    się skompilować z takim targetem, z góry mówie że to już dłubanie na
    poziomie elektroniki, ale pozwoliło by na odpalenie linuxa natywnie.
    Ponieważ znam się i chce mi się być może własnie tak zrobie.

    Gdyby te komputery były od ręki uruchamialne na linuxie świat byłby
    piękniejszy bo to naprawde calkiem fajny hardware, no może powinien mieć
    32GB ale i 16 jest ok.