    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Część analogowa miernika częstotliwości
    Date: Mon, 30 Nov 2015 10:50:34 +0100

    news:n3frmc$4va$1@node1.news.atman.pl...
    > Ogolnie nie jestem zadowolony. Jako że z częscią cyfrową sobie poradzę
    > chodzi wyłacznie o pomysł na częśc analogową do nowego miernika.

    W latach 80-tych zrobiłem sobie częstościomierz z jednym wejściem i
    przełączanymi wzmacniaczami (jeden DC...10M drugi 10M...100M). Odkryłem
    wtedy, że tranzystor w układzie WE (z opornikiem w emiterze, a u mnie jeden
    z pary różnicowej) odwraca sygnał, ale jak go przesterujesz i na szczytach
    sygnału tranzystor się nasyci to wtedy nie odwraca. To powoduje, że nawet
    dla ładnej sinusoidy można dostać podwójnie jej częstotliwość.

    Gdybym teraz planował zrobić sobie częstościomierz to w pierwszym podejściu
    (po zgłębieniu tematu może by mi się odmieniło) przyjąłbym chyba, że dla
    małych f (do 100M) rozsądnie jest zrobić wejście wysokoimpedancyjne - jak w
    oscyloskopie - 1M. Pozwoli to na użycie typowej sondy oscyloskopowej 1:10 co
    pozwala obciążyć badany układ rezystancją 10M i oddalać się jednocześnie od
    problemów nasycania wzmacniacza (jak słaby sygnał to sondę 1:1).
    Nie wiem, czy dla wyższych częstotliwości nie jest rozsądniejsze zrobić
    wejście 50om. Aby uzyskać dużą czułość to moim pierwszym krokiem byłoby
    przejrzenie oferty wzmacniaczy różnicowych o regulowanym (przestawianym)
    wzmocnieniu Analog Device i innych podobnych firm - może dało by się zrobić
    coś w stylu ARW (analogowo lub cyfrowo). Były też chyba jakieś scalaki do
    pomiaru amplitudy sygnału (do GHz-ów) dające wyjście od razu w dB. Kojarzy
    mi się, że dynamika rzędu 70dB jest do uzyskania. Może z tego da się wydobyć
    też sygnał, którego amplituda jest logarytmem amplitudy wejściowego, co
    ułatwiłoby dalszą część.
    Na dokładne zgłębienie tematu potrzeba według mnie sporo czasu.
    P.G.