  • Data: 2018-11-21 05:57:42
    Temat: Re: Czy czyste plyty CD / DVD sie starzeja ?
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2018-11-21, marrgol <m...@a...invalid> wrote:

    > No, być może gęściej upchane ,,magnetyczne bity" są bardziej podatne
    > na ,,odwrócenie", a i wyłącznie statystycznie więcej bitów musi oznaczać
    > więcej błędów. Ale należy też pamiętać, że dyski mają zaimplementowane
    > różne formy ECC, które błędy odczytu, nawet wielobitowe, korygują.

    Tak z ciekawości, jak przy takiej ilości danych? Jak wygląda wykrycie i
    poprawinie takiego losowego bitu, który się odwrócił?

    > Więc to, że (niby, bo nie doszukałem się nigdzie, by ktoś poza
    > tajemniczym Fizykiem na reddicie tak twierdził) _przyjmuje się_,
    > iż każdy bit, średnio po 10 latach, zmieni wartość na przeciwną,
    > nie musi wcale oznaczać, że _w praktyce_ danych z dzisiejszego dysku
    > nie da się bezbłędnie odczytać za 20 lat. Zresztą gdyby nie ECC,
    > to to ,,_średnio_ po 10 latach" musiałoby też oznaczać, że nie można
    > by być pewnym tych danych nawet już jutro.

    A można? :) Tamto zjawisko tajemniczego fizyka to superparamagnetyzm.
    Zresztą jeśli wątpisz w korelacje z praktyka, to moge zproponowac
    dokładnie to samo co proponowałem the_foe - zacytuj prosze jakąkolwiek
    rzetelną publikacje, że przechowywanie danych na standardowych twardych
    dyskach przez taki okres jest bezpieczne.

    --
    Marcin