    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Date: Fri, 5 Apr 2019 22:48:59 +0200
    <q6rpef$pl8$1@node2.news.atman.pl> <m...@p...waw.pl>
    <q7efvk$gi2$1@node1.news.atman.pl>
    <5c9e0f13$0$500$65785112@news.neostrada.pl>
    <q7m7i9$6oo$1@node2.news.atman.pl>
    <3...@4...net>
    <q7o3p2$prf$1@node1.news.atman.pl>
    <1...@4...net>
    <q7qjoo$6jk$1@node2.news.atman.pl>
    <1...@4...net>
    <q7r3f0$l95$1@node2.news.atman.pl>
    <1kh316fv8d7eg.11jnvlo4awlif$.dlg@40tude.net>
    <q7r9gp$r1r$1@node2.news.atman.pl> <q7rao8$s6b$1@node2.news.atman.pl>
    <5ca22823$0$507$65785112@news.neostrada.pl>
    <q7ttln$a46$1@node2.news.atman.pl>
    <2ma5hl68lqs2.1ky6qx577c5x6$.dlg@40tude.net>
    <q86125$a3h$1@node1.news.atman.pl>
    <5ca77ccd$0$31099$65785112@news.neostrada.pl>

    W dniu 2019-04-05 o 18:03, J.F. pisze:

    > Ale cos chyba nie tak, bo jesli mamy liniową matryce, i liniowy monitor,
    > i monitor pokazuje to, co widzi kamera, plus szumy kamery ... to oko
    > powinno widziec na monitorze to samo, co i kamera :-)

    Tak jak pisałem - bez stosowania gammo-podobnej korekcji była kicha. Nie
    wiem w czym rzecz. Konstrukcja monitora HDR jest złożona więc
    podejrzewam, że nie jest kar różowo jak piszesz i jest element
    nieliniowości w układzie.

    > Mozesz narzekac na widoczne szumy, ale nie powinienes pisac, ze nic nie
    > widac pod parapetem :-)

    No oczywiście, nie było można narzekać na to.

    > No ale jednak cos tymi suwaczkami zmieniles, i nagle sie okazalo,
    > ze nie "ciemnosc widze", tylko calkiem sporo kamera zarejestrowala na
    > parapecie.

    Jak to nagle? Na co dzień takie korekcje wykonuję pierdyliony razy. Nie
    zaskakuje mnie konieczność stosowania kompresji dynamiki i nie zaskakują
    mnie rezultaty tego. Piszę o tym, że rezultaty i tak są dalekie od
    rzeczywistości mimo profesjonalnego przetwornika w aparacie. Do tego
    pierdylion razy podkreślałem, ze mamy do czynienia z łagodnym
    przypadkiem w zakresie dynamiki oświetlenia sceny. A co z lepszymi
    warunkami? Odpowiedź: totalna kicha w porównaniu z tym, co widzimy.

    > Czyli - to monitor winny :-)

    Taaa, a może Tusk? :-D

    > Nie wiem co nazywasz "rozjasnianiem" i czemu sie tak boisz, a jak
    > nazywasz operacje na suwaczkach czy krzywych - ale parapet z czarnego
    > stal sie w miare jasny :-)

    Fraza klucz: w miarę. A niby czego się boję? Nie rozumiem? Boję się tych
    suwaczków, którymi operowałem tysiące razy niby?

    > To juz w ogole temat rzeka, a dodajac kiepskie ekrany - temat jak ocean.

    W tym przypadku temat jest zero-jedynkowy. Kiedyś już się tym bawiłem. W
    tygodniu nie mam czasu na dociekanie jaka opcja w PS tworzy gradienty
    wizualne a nie liniowe.

    > No ale zaraz - obrazek jest 8 bit (tzn 3*8) ?
    > Chwaliles sie, ze widzisz paski, wiec chyba tak.

    Widzę paski doskonale. Nie przyglądałem się natomiast zróżnicowanej ich
    szerokości. Na szybko zweryfikowałem czy widać gradację.

    > Mamy 16 pikseli w jednym kolorze ? Nie, nie 16 tylko ok 16.
    > To powinienes zobaczyc, ze paski sa roznej szerokosci.

    Jak napisałem - nie przyglądałem się temu. Przescrollowałem obraz,
    zmiany widziałem, wystarczyło.

    > No chyba, ze Photoshop pracuje w 16 bitach,

    Pracuje na tylu bitach, ile chcę (tzn 1, 8, 16, 32 - floating point).

    > karte/monitor masz 8 bit,
    > ale one akurat zaokraglaja/obcinaja liniowo, a dopiero przy zapisie do
    > 8-bit obrazka photoshop cuda wyprawia.

    Grafikę generowałem w 8-bit.

    > I gdzies mi nawet mignelo ze skladowe RGB nie sa rowne, ale pomyslalem
    > ze mi sie zdawalo, dopiero jak spisywalem szczegoly dla Ciebie, to
    > trafilem ponownie.
    >
    > Czyli ... Twoj dobry monitor nic nie daje :-)

    Oczywiście dobry monitor nie zaoferuje nic więcej poza równomiernością
    podświetlenia o dynamiką. Cudów nie ma.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek