  • Data: 2019-04-09 18:39:15
    Temat: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Od: Marek S <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    > Aparaty z cropem ~1.5 i >20 Mpix były już dawno i ani wady optyki nie
    > były specjalnym problemem, ani SNR.

    No to jeszcze raz powtórzę, to co napisałem i co wydawało mi się, że
    zgodnie ustaliliśmy wersję. Ale widzę, że nie. Skoro w cropie SNR nie
    stanowił problemu, to FF kupiłem bez sensu bo tylko wydawało mi się, że
    crop szumiał jak diabli przy tej samej ilości pikseli?

    A co do rozdzielczości optyki niczego nie powiem, bo specjalistą nie
    jestem. Jednakże tu na grupie była dawno temu dyskusja na ten temat.
    Wnioski były odwrotne niż piszesz.

    Tu masz artykuł o tym jaka jest relacja pomiędzy MTF obiektywu a
    minimalną wielkością piksela matrycy, która jeszcze nie daje blura:

    http://www.couriertronics.com/docs/notes/sensor_appl
    ication_notes/_Modulation_Transfer_Function.pdf

    Do tego dochodzi jeszcze aberracja chromatyczna. Jeśli dobrze
    zapamiętałem konkluzję, to 20MPx w cropie to max dla najlepszych
    obiektywów. Większa rozdzielczość matrycy nie ma sensu bo sąsiednie
    pixele będą różnić się głównie zakłóceniami optyki a nie detalami obrazu.

    Nie ma sensu zatem w nieskończoność miniaturyzować piksele bo samo szkło
    zniweczy celowość zabiegu. A do granic możliwości już dawno (ponoć)
    dotarliśmy. Mimo to nic nie powstrzymuje producentów w zagęszczaniu
    pikseli bo ludzie kochają ogromne ilości czegokolwiek. Im wyższa liczba,
    tym fajniej.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek