    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Date: Mon, 13 May 2019 09:18:49 -0700 (PDT)
    <qai6nt$484$1@node2.news.atman.pl>
    <c...@g...com>
    <qak292$pp5$1@node2.news.atman.pl>
    <0...@g...com>
    <qal2es$oio$1@node2.news.atman.pl>
    <a...@g...com>
    <qan3i7$316$1@node2.news.atman.pl>
    <9...@g...com>
    <qasue5$8i5$1@node2.news.atman.pl>
    <8...@g...com>
    <qava7t$l59$1@node1.news.atman.pl>
    <0...@g...com>
    <qb9vhd$q96$1@node2.news.atman.pl>
    Subject: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    From: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu niedziela, 12 maja 2019 22:26:22 UTC+2 użytkownik Marek S napisał:
> [...]
    groszy od sztuki. W drukarni cyfrowej płacisz ponad złotówkę! I to przy wydruku 1:1,
    bez żadnej korekcji barwnej. Jak dla mnie, średnio opłacalny biznes.

    > A te "fabryki" gdzie są? Jak się do nich dostać? Czy są dużo tańsze od
    > minilabów?

    CeWe Foto na ten przykład.

    > Dość często mam jakieś sesje zdjęciowe. Zawsze jest to praca z
    > dopieszczaniem koloru za pomocą odpowiednich przyrządów. Nie jestem w
    > stanie sobie wyobrazić aby człowiek był w stanie choćby jedną odbitkę
    > poprawnie, na oko, skalibrować.

    Po pierwsze, nie skalibrować tylko skorygować. Po drugie, jeżeli chcesz mieć idealnie
    wierne oddanie koloru na printerze, w stosunku do tego co oddajesz do naświetlenia,
    to kalibrujesz sobie swoją stację roboczą pod kątem maszyny na której twoje pliki
    będą naświetlane. jeżeli masz tak "skalibrowane" pliki, to laborant puszcza twoje
    zdjęcia z wyłączoną korektą i tyle - i nie ma problemu.

    > Mało tego - nie jestem w stanie sobie wyobrazić w jaki sposób laborant
    > miałby dokonać korekty w taki sposób, aby nawet mając przed oczami
    > wydrukowane docelowe zdjęcie (po moich zabiegach), wyregulował maszynę
    > tak, aby dała wierną kopię tegoż. Matryca aparatu nie jest liniowa, jak
    > niektórzy twierdzą. Co gorsze - nieliniowości są inne dla każdej
    > składowej koloru. Do korekcji takich uchybień używa się Color Passport
    > Checkera - różnice nierzadko nie są subtelne, bywają czasem spore,
    > widoczne dla każdego, nawet po pijaku.

    To że matryca może przekłamywać, to jest inny wątek tej dyskusji. natomiast uzyskanie
    poprawnej kopii zdjęcia, które mam przed oczyma, powiedzmy wiernej w 99% na sprawnym
    printerze to nie jest żadna sztuka. Robiłem to przez kilka lat codziennie i nie
    miewałem reklamacji.

    Nie wiem co chcesz mierzyć spekrometrem, ale moim zdaniem popełniasz tu jakiś błąd w
    rozumowaniu. "Jasność/ciemność" papieru ma tu znaczenie wtórne. Istotne jest oddanie
    detali w światłach/cieniach sceny. Papier światłoczuły bez stosowania sztuczek typu
    maskowanie, doświetlanie, preflasching daje radę w takim zakresie jak podałem.

    > Tym oto sposobem zrujnowałeś cały przemysł DTP :-D Graficy o tym nic nie
    > wiedzą. A oglądanie wydruków o dynamice 11ev, bez zakładania okularów
    > przeciwsłonecznych, chyba byłoby szkodliwe dla wzroku? ;-)

    Nic z tych rzeczy. Odpowiedź-powyżej.

    > Idąc tym tropem to i wybuch supernowej mógłbym bez problemu wydrukować
    > na papierze nawet śniadaniowym ;-)

    Nie tak to działa, ale... mając matrycę/negatyw, które mogą zarejestrować takie
    zjawisko w akceptowalnym zakresie... To pewnie tak
    Pozdrawiam Marcin