  • 171. Data: 2024-01-02 17:42:28
    Temat: Re: Czy tradycyjna telefonia stacjonarna już nie istnieje?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 2 Jan 2024 13:51:32 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:

    > To też tam wygląda inaczej, niż nam europejska intuicja podpowiada.
    > Dowodów osobistych nie ma. Jest *zwyczaj* legitymowania się prawem
    > jazdy, ale to tylko zwyczaj, nie ma obowiązku wykazywania się przed
    > urzędem umiejętnością jazdy samochodem i poświadczania tego dokumentem.

    "Non-driving driving licence" :-)

    Dorobili sie jakiegos "ID", ale wydaje ... "wydział komunikacji"?

    https://dmv.ny.gov/id-card/get-non-driver-id-card-nd
    id

    I jest najpierw tymczasowe, bez zdjęcia ? :-)

    A bez PJ/ID zycie cięzkie, nawet sie wódki napic nie można :-)

    > Tam każdy jest brany za tego, za kogo się podaje.

    Chyba juz nie tak chętnie, bo chocby imigrantów przybywa :-)

    P.S. "Cyber kidnapping"
    https://www.bbc.com/news/world-us-canada-67861852

    A nawiasem mowiąc - media donoszą, ze nasza SG wyłapuje na lotniskach
    sporo cudzoziemców ze sfałszowanymi DO. Tylko ze oni po polsku nic a
    nic, a i nazwiska w dowodach jakies niezwyczajne ... choc
    Kaczmarek i Dziedzic to w sumie zwyczajne.

    https://www.rp.pl/spoleczenstwo/art39631211-nielegal
    nie-z-grecji-do-polski-na-dowod-malenczuka

    Ale nie wiedzą, ze takimi dokumentami, to lepiej Polskę omijać?
    We Frankfurcie by może przeszło..

    > Jak suma grubsza, to nawet można specjalnie firmę zarejestrować.
    > To przypomina pewne praktyki, których wspomnienie pozwoli wrócić
    > do zasadniczej tematyki grupy.

    ... np potwierdzanie tożsamosci rachunkiem za telefon czy gaz? :-)

    J.

  • 172. Data: 2024-01-06 03:05:35
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Raczej nie.

    No to to nie są moje doświadczenia.
    Modemów miałem kilka, i używałem na różnych liniach.
    Pamiętam też np. echo na LD bez korekcji (po znakach + przerwie
    wskakiwał np. nawias klamrowy czy coś takiego). Ale to nie były dobre
    linie (tam może akurat SNR był ok).

    > Ale z drugiej strony tej petli byl DAC/ADC, odkad centrale sie
    > ucyfrowiły.
    > I w VoIP jest tym bardziej.

    Jeśli pisząc VoIP masz na myśli np. G.711 over IP, to nie ma problemu.
    Jeśli to jednak coś w stylu MP3, to to nie działa i tyle. Chyba że
    bramka wykrywa połączenie data/fax i obsługuje je indywidualnie. To było
    dość typowe gdzieś na przełomie wieków (może nieco wcześniej?), jak IP
    był drogi, a Internet nie składał się głównie z youtuba itp. Tamte
    bramki od np. Cisco (ASxxxx), były też rozwiązania uniksowe (starsze
    i miały mniejszą pojemność, no ale argument cenowy był po ich stronie).

    > 20ppm przy 8kB/s to mozliwa odchyłka o 0.16 B/s.
    > Co 6 sekund mozliwy problem.

    W E1 było 50 ppm, czyli różnica teoretycznie mogła być 100 ppm.

    > A w E1/3 były bity - no ale cos je zbierało w bajty.

    Wszędzie są bity, ale organizacja była bajtowa - nie mogło być czegoś
    takiego, że zgubiłeś na styku E1 - E3 np. 3 bity. Zresztą to chyba
    jasne, co by z tym zrobił DAC np. w centrali?
    W ogóle dało się zgubić bity, ale to było rozsynchronizowanie się
    urządzeń, zupełnie inna bajka. Normalnie takich rzeczy nie było.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 173. Data: 2024-01-15 01:45:00
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2023-12-28 o 17:10, J.F pisze:

    > [...]
    >
    > Tak a propos - pożar w centrali
    > https://en.wikipedia.org/wiki/1975_New_York_Telephon
    e_exchange_fire

    > 175 tys klientów, 105 tys linii (PCM jakies czy co?).
    >
    > i 12 "centrali" lokalnych?
    >
    > To przed pożarem, ciekawe ile po, bo zaczeli własnie elektronizację.
    >
    > I 23 dni na odbudowę/naprawe tego wszystkiego ...
    >
    > https://www.youtube.com/watch?v=s7JXWo3STVc

    To tak a propos tematu i filmów na YT. Jest ciekawy film z kanału dawnej
    firmy AT&T, który pokazuje jak powstawała infrastruktura
    telekomunikacyjna w budynkach World Trade Center w Nowym Jorku. We
    wprowadzeniu do filmu człowiek o polskim nazwisku mówił jakie szkody dla
    sieci telekomunikacyjnej powstały po zawaleniu budynków WTC -
    <https://www.youtube.com/watch?v=_iXW_j1KD2k>

    K.

    --
    Adresy e-mail w domenie krystek.art.pl oraz sama domena nie są już aktywne

  • 174. Data: 2024-02-25 00:56:43
    Od: Sebastian Dziarmaga-Działyński <u...@w...pl>

    W dniu 26.11.2023 o 15:08, Michał Jankowski pisze:
    > Na stronie orendża widzę tylko światłowód albo komórkę...

    1. ja wciąż (luty 2024) widzę ofertę na stacjonarny dla firm. Oczywiście
    jak to zamierzają realizować, to inna sprawa.

    Za to Gugiel dwa dni temu zamknął Usenet ;)
    Chyba już los jego przypieczętowany ;)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 175. Data: 2024-02-25 14:02:35
    Od: Sebastian Dziarmaga-Działyński <u...@w...pl>

  • 176. Data: 2024-02-27 06:00:34
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 25 Feb 2024 00:56:43 +0100, Sebastian Dziarmaga-Działyński
    wrote:

    > 1. ja wciąż (luty 2024) widzę ofertę na stacjonarny dla firm. Oczywiście
    > jak to zamierzają realizować, to inna sprawa.

    A jak sie teraz realizuje, jak firma chce kilka telefonów?

    ciagna kilka swiatłowodów, stawiaja jakies pudelko z kilkoma portami
    POTS, ciągna/uzywaja kilka par miedzianych od swojej najblizszej
    szafy, czy wciskaja telefony VoIP?

    Ale jak firma po staremu chce centralke i kilka linii miejskich?

    J.

  • 177. Data: 2024-02-27 08:47:09
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 27.02.2024 o 06:00, J.F pisze:
    > Ale jak firma po staremu chce centralke i kilka linii miejskich?

    To może jeszcze telefonistkę na centrali? Ale kto wie... wszyscy mają AI
    to my się wyróżnimy.

    Robert

  • 178. Data: 2024-02-28 16:29:18
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 27 Feb 2024 08:47:09 +0100, Robert Wańkowski wrote:

    > To może jeszcze telefonistkę na centrali?

    To pewnie niekonicznie, ale ktos tam taką rolę też pełni.

    > Ale kto wie... wszyscy mają AI
    > to my się wyróżnimy.

    AI czy nie - jest wiecej pracowników, to i więcej telefonów potrzeba.
    I kilka "linii telefonicznych", zeby można było więcej rozmów naraz.

    W zasadzie do zrealizowania VoIPem, ale nie wiem jak na to Orange, tzn
    finansowo ... choc przeciez nie musi być Orange.

    Poza tym pewnie firma chce rozmowy wewnętrzne, darmowe, odbieranie
    przez innych pracowników, przekazywanie połaczen - czyli wszystko to,
    co typowa centralka robiła.

    J.

  • 179. Data: 2024-03-28 10:11:00
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    "Tradycyjną telefonią stacjonarną" nazwałbym parę drutów wchodzącą do lokalu, bez
    konieczności lokalnego zasilania, do której
    podłącza się tradycyjny aparat telefoniczny (POTS).
    Czy są inne rozwiązania nie wymagające lokalnego zasilania, poza PoE (kto realizuje
    telefonię po ethernecie z PoE?)?

    -----
    > Pierwotne pytanie było o "tradycyjną telefonię stacjonarną", więc odpowiedź brzmi -
    u komercyjnych operatorów nie ma już takiej.

  • 180. Data: 2024-03-28 10:46:45
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    Faks spokojnie działa na telefonii stacjonarnej UPC (od niedawna niestety Play) po
    ichnim VoIP, choć oficjalnie się nie przyznają.
    33,6 kbps
    Ciekawe, że faks działał na CDMA w bezprzewodowej Sferii, chyba do 9600 tylko.
    Gorzej, że jest coraz mniej miejsc dokąd można wysłać faks, bo wiele instytucji
    wyłącza (a inne przestają publikować numer lub
    włączają transmisję ręcznie, co załatwia współczesne faksy automatyczne), a był to
    sposób komunikacji poparty KPA.
    No nie każdy ma super-hiper-duper-autoryzowany podpis elektroniczny, a zwykły mail
    ląduje w koszulinie.

    -----