  • 11. Data: 2010-02-20 07:10:58
    Temat: Re: Czym programować AVR 3.3V aby nie przekroczyć napięc w układzie.
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Konop wrote:
    > Mam na biurku taki programator, ale to samoróbka na CPLD XC3032XL ;)...

    :D

    > Pytanie jest takie - na ile ten układ jest delikatny??

    Nie wiem. Ale po podpieciu programatora STK200 scalak z 1mA zaczyna ssać
    100mA. Potem to samo z inną sztuką przy innym programatorze (usbasp).
    Scalak to 23k256.

    > razem z tymi diodami powinny one fajnie ograniczyć napięcie... nawet
    > diody w AVRze (jeśli AVR jest drutem połączony z układem) ograniczą Ci
    > to napięcie, fakt, że do VCC + coś....

    No właśnie nie wiem dlaczego tak się dzieje. Podpinałem pod spi różne
    cuda i nic się nie działo, a tu jakiś taki niefajny efekt. Scalak pada
    trwale.

    > i działa!! Ewentualnie pomyśl nad zrobieniem prostej przejściówki z
    > jakiś dedykowanym translatorem - zrobiłbyś ją w 15 minut na kawałku
    > płytki uniwersalnej...

    No ja pytam bardziej globalnie - który progrmator ma takie ficzery. Bo
    idealnie by mi pasowalo wziąśc jakąść izolację optyczną. Zwykłe bufory
    przeciekają.

    > PS A programowanie przez JTAG albo UART (Bootloader) nie wchodzi w
    > rachubę??!!

    Nie mam w nim JTAG.

    > To by rozwiązało problem... Wiem, że Bootloader trzeba
    > wgrać, ale to jest jednorazowa operacja, więc można stosować półśrodki
    > ;)...

    Chodzi mi o rozwiązanie na przyszłość. W tym przypadku sobie już
    poradziłem inaczej (montując rezystory na liniach programatora) i
    działa, ale nie mogę programować na najwiekszych prędkościach,
    rozwiazanie jest nieakceptowalne.

  • 12. Data: 2010-02-20 08:50:26
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    Sebastian Biały pisze:
> [...]
    > nie moge przekroczyć napięcia 3.3V na żadnym z pinow SPI.
    >
    > Zerkalem w STK200 i ... chyba jednak nie da rady, bo standardowy STK200
    > zasilany z 3.3V wyrzuca na piny >3.3V (koło 4.5 na moim LPT). USBASP tez
    > nie lepszy, musialbym dorabiać translacje napiecia na wyjściu.
    >
    > Więc inaczej: czy jakis formowy programator (np. STK500) ma taką
    > wlaśnośc że nie przekracza napięcia zadanego na wyjściu? Googluje i
    > jakoś nie widze tej informacji. Nie chodzi mi o to że AVR może tolerowac
    > 5V zasilany z 3.3V tylko oto że inny scalak na SPI mi nie toleruje i nie

    Klon USBasp z porządnym buforem:
    http://www.shop.kristech.eu/product_info.php?cPath=2
    2_40&products_id=126

  • 13. Data: 2010-02-20 12:46:05
    Od: JS <b...@p...onet.pl>

    Sebastian Biały pisze:

    > Czy ten bufor nie ma tendencji do "przeciekania" (od strony komputera do
    > układu) napięc wiekszych do dostarczonych?

    Ze zworką na złączu wyjściowym są poziomy 0-5V, bez zwory na wszystkich
    pinach łącznie z VCC jest dokładnie 0.00 (mierzone voltmiarką w stanie
    statycznym).

    JS

  • 14. Data: 2010-02-20 13:15:51
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Sebastian Biały pisze:

    > E tam, tu cena jest kosmiczna jak na programator a reszta ficzerów nie
    > ma znaczenia.

    To do zwykłego programatora dołóż trzy tranzystory w układzie WB + 6
    rezystorów. Za 1zł będziesz miał konwerter napięcia.

  • 15. Data: 2010-02-20 13:41:06
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Zbych wrote:
    > To do zwykłego programatora dołóż trzy tranzystory w układzie WB + 6
    > rezystorów. Za 1zł będziesz miał konwerter napięcia.

    Wiesz, ja wiem. Ale po prostu zastanawiam sie czy jakiś _fabryczny_
    programator ma takie ficzery. Po raz pierwszy spotkalem się z brakiem
    tolerancji w ukladzie na >4V skutkującym trwałym uszkodzeniem. Być może
    prodenci programaotrow na razie problemu nie widzą, bo większość
    scalaków toleruje takie traktowanie.

  • 16. Data: 2010-02-20 13:43:07
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > No ja pytam bardziej globalnie - który progrmator ma takie ficzery. Bo
    > idealnie by mi pasowalo wziąśc jakąść izolację optyczną. Zwykłe bufory
    > przeciekają.

    ADuM1401 ?? Nie pamiętam obecnie jakie napięcia akceptuje (ja go
    używałem na 3V, do 5V też powinien chodzić) właśnie do izolowanie SPI
    (w nieco innym celu niż Ty...). Trochę armata na wróbla (wyciąga 10Mbit
    chyba, izolacja, której do końca nie potrzebujesz ;)), ale może to nie
    będzie zły pomysł??

> [...]
    > poradziłem inaczej (montując rezystory na liniach programatora) i
    > działa, ale nie mogę programować na najwiekszych prędkościach,

    Hmmm, a jakie rezystory?? Ja zawsze jakieś rezystory miałem, fakt, nie
    zawsze wychodzą pełne prędkości... pytanie, gdzie masz te rezystancje -
    w programatorze, czy przy uC?? Jak długi kabel?? Może eksperymentując
    dojdziesz do jakiegoś lepszego rozwiązania ;)...

    Konop

  • 17. Data: 2010-02-21 22:35:36
    Od: raf <a...@g...com>

    > Mam AVRa zasilanego z 3.3V. Mam pod SPI podpiety układ bardzo delikatny,
    > nie moge przekroczyć napięcia 3.3V na żadnym z pinow SPI.

    Witam,
    w takiej sytuacji zdecydowanie polecam optoizolację :
    http://www.sibit.pl/sklep/?20,opto-isp
    Współpracuje z dowolnym programatorkiem ISP i nie ma możliwości
    żeby "przeciekło" 5V.

    Pozdrawiam.

  • 18. Data: 2010-02-22 20:25:00
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2010-02-20 03:45, Q pisze:

    > kiedys zmontowalem programator isp na 74lvc245
    > (octal bus transceiver with direction pin
    > with 5-volt tolerant inputs/outputs)
    > ale nie pamietam juz jak to sie sprawowalo.

    Potwierdzam, potrzebny jest bufor "5V tollerant". W zależności od
    schematu kabla będzie to 74LVC244 albo 74LVC245 (LVC to oznaczenie Texas
    Instruments, inni producenci mają to np. jako LVX).

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/