  • 61. Data: 2014-02-18 16:29:39
    Temat: Re: David West: OOP is Dead
    Od: firr <p...@g...com>

    W dniu wtorek, 18 lutego 2014 16:01:08 UTC+1 użytkownik firr napisał:
    > najdziwniejszy wydaje mi sie tu ten kawałek z mouse handlerem - objekt ktory
    dodajesz do objektu okna (by w nim samym ustawic wybrana metode z obiektu game)

    > czy tak sie normalnie robi? (w .netcie czy gdzies ?)
    >

    > pozniej mam pare innych uwag co do tego przykładu

    no dobra, z dalszych uwag co do tego przykładu

    mamy 4 glowne obiekty tj game, blitter, pixelbuffer i window (mamy tez obiekt handler
    ale on jest powiedzialbym usługowy nieco jednak komplikuje
    obraz) - mamy tez 5 element funkcje main

    tworzysz obiekt Game i dodajesz do niego pozostale 3 obiekty tj pixelbuffer, blitter
    i window

    (jest to faktycznie dosyc charakterystyczny dla mnie
    styl obiektowy, o tyle jest to calkiem dobry przyklad, charakterystyczny jest ten
    setup obiektów i to konfigurowanie ich połaczeń

    1) mozesz powiedziec moze (albo ktos inny kto uzywa opu) czemu pixelbuffer
    przekazujesz w konstruktorze a pozostale metodami ?

    2) mozesz powiedziec czemu 'osadzenie' tych obiektów i ich konfigurowanie jest w tych
    miejscach w ktorych ono jest?

    dla przykladu czy nie lepiej osadzic pixelbufora
    blittera i window od razu w Game, lub jeszcze
    inaczej na przyklad window w game a pixelbufor w
    window z kolei blitter w pixelbufor lub jeszcze inaczej? Co o tym decyduje?

  • 62. Data: 2014-02-18 16:59:03
    Od: firr <p...@g...com>

    > dla przykladu czy nie lepiej osadzic pixelbufora
    > blittera i window od razu w Game, lub jeszcze
    > inaczej na przyklad window w game a pixelbufor w
    > window z kolei blitter w pixelbufor lub jeszcze inaczej? Co o tym decyduje?

    w systemie modułowym cały ten 'setup' i 'konfiguracja'
    wzajemnej widzialnosci miedzy tymi obiektami ktora tutaj jest wypączkowywana w
    runtime (dla mnie brzydka i ograniczona, choc jestem chetny uslyszec jak ktos chce
    tego braonic) jest po prostu statycznie dany w bardzo ładnej i czystej formie w
    systemie modułowym , gdzie u mnie wygladołoby to mw tak (nie mialbym modulu game ale
    zamiast niego moduł
    ramka, kod updatujacy i rysujacy dana ramke

    ///// pixelbuffor.c /////////

    // references nothing

    void Resize(int x, int y) { /***/}
    void DrawLine(int, int, int, int, int color) { /***/ }
    void SetPixel(int , int, int color ) { /***/}

    /// blitter.c ///////////

    // references pixelbuffor

    void Blit() { /***/ }

    //// window.c ///////

    // references blitter and frame

    void winmain()
    {
    /* this */ SteupWindow();

    for()
    {
    /* this */ DispatchMessages();
    /* frame */ RunFrame();
    /* blitter */ Blit();
    }
    }

    //// frame.c /////////

    // references pixelbufor

    void RunFrame()
    {

    DrawLine( /***/);
    }

    /////////////////

  • 63. Data: 2014-02-18 20:40:49
    Od: toslaw <s...@n...4u.pl>

    firr <p...@g...com>:
> [...]
    > mialbym modulu game ale zamiast niego moduł ramka, kod updatujacy i rysujacy
    [bzzz]

    Aby zrozumieć, że OOP nie ogranicza w żaden sposób programowania, może
    powinieneś wyobrazić sobie nie sam akt pisania programu, ale jego przyszły
    rozwój.

    To znaczy: napisałeś program, który w 100% wypełnia zachcianki klienta, czyli
    rysuje piksel na ekranie. Potem natomiast przychodzi drugi klient, i zamawia u
    ciebie program, który rysuje nie piksel, ale prostokąt. Teraz, aby nie kopiować
    projektu A do katalogu B, i nie posiadać dwóch wersji dość podobnego kodu
    źródłowego, mógłbyś kombinować tak, żeby tylko dopisać do kodu A funkcję
    rysowania prostokątów, ale tak, aby funkcja rysowania pikseli nie została
    usunięta. Czyli, aby program był w stanie rysować i piksele i prostokąty, ale
    nie obydwa na raz.

    Twój kod modułowy może osiągnąć to np. tak:

    1) W funkcji rysującej piksel możesz dodać warunek:

    if(pierwszyKlient) { rysujPiksel(); } else { rysujProstokąt(); }

    Jednak, gdy przyjdzie trzeci klient, i zechce program, który blituje od tyłu do
    przodu, a nie tak, jak pierwszych dwóch klientów, od przodu do tyłu, sytuacja
    może się skomplikować (szczególnie jak przyjdzie kolejnych 10 klientów z
    kolejnymi zachciankami).

    2) Możesz wyrzucić funkcję rysującą do oddzielnego pliku cpp, dopisać nowy plik
    cpp, który implementuje tą samą funkcję, ale zamiast piksela rysuje prostokąt.

    Jednak, gdy przyjdzie klient, który zechce, by na ekranie został narysowany
    prostokąt, a na nim piksel, nie będziesz mógł wykorzystać obu plików cpp
    jednocześnie. Będziesz zmuszony stworzyć trzeci plik, który rysuje prostokąt i
    piksel, będzie on jednak powielał kod i z pierwszego pliku cpp, i z drugiego.

    3) Masz jakiś inny pomysł? ;)

    Mój kod obiektowy wymaga stworzenia nowego interfejsu logiki rysowania i dwóch
    klas:

    class RysujPiksel: public LogikaRysowania { };

    class RysujProstokąt: public LogikaRysowania { };

    Sama funkcja rysująca wykorzystuje klasę LogikaRysowania, więc automatycznie
    akceptuje wszystkie klasy, które ją dziedziczą. Wybór, która klasa ma zostać
    użyta, może być dokonany podczas działania programu. Może być to jedna klasa,
    albo obie i nie trzeba wybierać, które pliki skompilować, a których nie ;)

  • 64. Data: 2014-02-18 23:21:20
    Od: firr <p...@g...com>

    W dniu wtorek, 18 lutego 2014 20:40:49 UTC+1 użytkownik toslaw napisał:

> [...]
    >
    > albo obie i nie trzeba wybierać, które pliki skompilować, a których nie ;)

    troche glupawe te przyklady (troche to malo
    powiedziane)

    Nie wiem czy mam cos istotnego do dodania pozatym
    co powiedziane - jesli chodzi o wlasnie utrzymywanie programu to własnie (jak ktos w
    tym watku zwrocil uwage) obawiam sie ze ta 'pasożytnicza struktura' setupu roznych
    obiektów i ich konfiguracji raczej pogarsza sprawe niz ja polepszac (*)

    z punktu widzenia obiektu ktory ma jako pola
    referencje do innych obiektow to jeszcze moze nie jest takie złe, ale ten 'setup i
    konfiguracja'
    i utrzymywanie tego to raczej koszmar (pisze 'raczej 'bo naprawde dawno nie grzebalem
    w obiektowym programie i o tyle nie kojarze na ile uciezliwe to by dla mnie obecnie
    było, czy bardzo czy moze tylko pierwiastek z bardzo ) <i to chybabyloby wszystko na
    ten temat>

    (*) tymbardziej ze system modulowy dziala po prostu swietnie, choc w c dobrze bybylo
    go poprawic

    1) o typowanie symboli w binarnych modulach tak zeby nie trzebbylo pisac naglowków
    funkcji

    2) o slowo kluczowe jawnie wypisujace u gory modulu z jakimi innymi modulami go
    linkowac (tak zeby linker nie linkowal wszystkiego z wszystkim i zeby byla tez
    kontrola zabezpieczenie przed pomylkami
    no i tez rodzaj komentarza itp)

    3) o mozliwosc podania nazwy modulu przed funkcja tak zeby mozna bylo rozroznic w
    razie konfliktów,
    plut tez czasem mozna to wykorzystac jako rodzaj komentarza

    ( (4) ... mozliwe ze tez o inne daleko idace usprawnienia ale to juz rzecz z troche
    innej paczki)

  • 65. Data: 2014-02-18 23:52:23
    Od: firr <p...@g...com>

    co do dziedziczenia z kolei to dla mnie dziedziczenie jest ortogonalnym zagadnieniem,
    (w stosunku do tego tutaj), [dziedziczenie mozna by wbudowac nawet w basic
    itp], paradygmatem w sumie (podchodzi bardziej pod pojecie programowania
    generycznego, tj na ogólnikach), czy chcialbym cos z tego dzidziczenia wbudowac w c
    to nie wiem /ale to jest inny temat, mala dygresja przy okazji/

  • 66. Data: 2014-02-19 07:57:12
    Od: toslaw <s...@n...4u.pl>

    firr <p...@g...com>:
    > troche glupawe te przyklady (troche to malo
    > powiedziane)

    Jaka rozmowa, takie przykłady. Dla mnie oczywistą oczywistością jest fakt, że z OOP
    nie miałeś większej styczności niż być może w szkole. Niestety przesadą jest
    powiedzieć, że w szkole uczą programowania, nie wspominając już o tym, że praca
    programisty to 10% programowania, 90% utrzymywania ;).

    Zastanawiam się też, czy twoje przekonania wynikają z doświadczenia, czy z dywagacji.

> [...]
    roznych obiektów i ich konfiguracji raczej pogarsza sprawe niz ja polepszac (*)

    Do zarządzania strukturą zależności obiektów i ich "setupu", jak to nazywasz, służą
    inne techniki, np. dependency injection.

> [...]
    obecnie było, czy bardzo czy moze tylko pierwiastek z bardzo ) <i to chybabyloby

    W skrócie: "w sumie to nie wiem, ale nie przeszkadza mi to mieć bardzo jasny pogląd
    na ten temat" :)

    > (*) tymbardziej ze system modulowy dziala po prostu swietnie, choc w c dobrze
    bybylo go poprawic

    Różne problemy wymagają użycia różnych narzędzi. Z kolei dla człowieka, który ma
    tylko młotek, każdy problem wygląda jak gwóźdź ;)

    Ale w jednym masz rację: to chyba wszystko na ten temat ;)

  • 67. Data: 2014-02-19 09:41:57
    Od: firr <p...@g...com>

    W dniu środa, 19 lutego 2014 07:57:12 UTC+1 użytkownik toslaw napisał:

> [...]
    powiedzieć, że w szkole uczą programowania, nie wspominając już o tym, że praca
    programisty to 10% programowania, 90% utrzymywania ;).

    wydaje mi sie ze mozliwosci scislej przedmiotowej i konkretnej rozmowy sie tu mw
    wyczerpaly a w gadanie na poziomie bajek o pikselach i prostokatach i 11 klientach z
    kapadocji jest troche nie dla mnie

    rozumiem tez ze nie jestes nieststy rzecznikiem
    opu tak ze nie umialbys odpowiedziec na moja pytania
    ktore ew komus kto by za takiegop rzecznika mogl robic moglbym jeszcze zadac, a
    brzmialyby one tak:

    jak rozumiem sensem tego sposobu pisania jest
    wytworzenie w programie siatki obiektów które
    wzajemnie widza sie poprzez poustawiane jako swoje pola referencje, TAK CZY NIE?

    jezeli nie to o co chodzi jesli nie o to a jezeli tak, to jak rzecznik opu
    ustosunkowywuje sie do tego
    ze oprócz takiego wypracowanego w koncu grafu
    objektów (który moglbym zrozumiec) w takim oopie
    funkcjonuje (chyba na zasadzie wysypiska na smieci)
    drugi poziom gdzie dane obiekty nie sa zawieszone w
    czystej prózni ale poosadzane w roznych zakamarkach kodu i jeszcze do tego ich setup
    i konfiguracja
    jest tez nieczysto uwikłany w cały code-flow

    innymi slowy czy ta zewnetrzna warstwa opu stanwi
    dla wyznawcow opu jakas atrakcje sama w sobie
    (gdzie upatruja jakichs mozliwosci robienia czegos
    ciekawego) czy jest tylko odrzutem potrzebnym do ustawienia grafu obiektów?

    moze zapytam o to na innym forum - choc nie interesuje mnie to szczerze mowiac za
    bardzo
    jako ze to nie jest moja działka, moglbym sie
    dowiadywac tylko z ciekawosci jak ci zwolennicy opu
    to widzą

    albo moze uzytkownik gode by umial na to odpowiedziec? (o ile uzywa opu bo juz
    nie pamietam) - jesli rozumie co mam na mysli
    piszac o wewnetrznej i zewnetrznej stronie opu

    FiRR

  • 68. Data: 2014-02-19 10:54:20
    Od: firr <p...@g...com>

    > wydaje mi sie ze mozliwosci scislej przedmiotowej i konkretnej rozmowy sie tu mw
    wyczerpaly

    aczkolwiek przyklad (tj ten kod) był dobry, ciekawe czy (w ramach tego samego jezyka)
    jacys inni ludzie
    napisaliby to jakos inaczej - prawdopodobnie byloby to mw to samo (gdyby cos innego
    to przydaloby sie tez zobaczyc, ale pewnie nie )

  • 69. Data: 2014-02-19 10:58:35
    Od: g...@g...com

    W dniu środa, 19 lutego 2014 09:41:57 UTC+1 użytkownik firr napisał:

> [...]
    > (o ile uzywa opu bo juz
    > nie pamietam) - jesli rozumie co mam na mysli
    > piszac o wewnetrznej i zewnetrznej stronie opu

    Nie jestem pewien, czy rozumiem. Ale wydaje mi sie, ze
    celem OOP jest przede wszystkim podzial oprogramowania
    na komponenty, z ktorych kazdy posiada okreslone
    kompetencje. Ten podzial manifestuje sie zarowno w kodzie
    zrodlowym (w jezykach wspierajacych obiekty poprzez
    uzycie klas albo prototypow), jak i w samej analizie,
    tj. sposobie myslenia o problemie.

    W kontekscie OOP czesto mowi sie o "polimorfizmie",
    "hermetyzacji (=enkapsulacji)" i "dziedziczeniu".

    Zaczne od ostatniego pojecia, gdyz wydaje mi sie
    najbardziej uzyteczne. Idzie o to, ze tak jak klasy
    odpowiadaja pojeciom, a obiekty -- bytom, stwierdzenie
    "X dziedziczy po Y" mozna rozumiec jako taksonomiczne
    "X jest rodzajem Y". (W kontrascie do dziedziczenia
    mowi sie tez o agregacji, gdy w definicji klasy
    wystepuje pole majace przechowywac obiekt innej
    klasy; taka sytuacja partonomicznemu "Y sklada sie
    [m.in.] z X")

    Moim zdaniem dobrze jest moc wyrazac te relacje w jezyku.

    Jezeli idzie o pojecia hermetyzacji i polimorfizmu,
    to sa one ze soba zwiazane. Hermetyzacja to idea, ze
    szczegoly implementacyjne zwiazane z jakims zagadnieniem
    ukrywa sie za publicznym, dobrze okreslonym interfejsem.
    Polimorfizm zas, to taki pomysl, ze jezeli mamy rozne
    klasy, ktore implementuja ten sam interfejs, to mozna
    ich uzywac w takim samym kontekscie (sa ze soba zastepowalne
    -- moze nie w sensie funkcjonalnosci, ale w sensie mozliwego
    uzycia)

    I co do tych kwestii, to mam juz nieco wiecej zastrzezen.
    Po pierwsze, idea hermetyzacji moze byc odebrana jako
    komunikat do programisty: "masz tylko zaimplementowac
    taki-a-taki interfejs. Jezeli masz przy tym smietnik
    w swoim kodzie, nie interesuje nas to". Czyli sama hermetyzacja
    nie jest wytyczna dotyczaca tego, jak nalezy pisac kod.

    Po drugie, czasem bywa tak, ze koniecznosc zastosowania
    wymienionych tu mechanizmow obiektowych wynika stad, ze
    tworca programu nie udostepnia swojego kodu zrodlowego.
    W tej sytuacji, zeby dalo sie w ogole z systemem
    wspolpracowac, rzeczywiscie podstawa sa dobrze zaprojektowane
    interfejsy, ale w wielu wypadkach cena jest taka, ze
    system jest duzo bardziej zlozony, niz moglby byc.
    (A i tak zawsze bedzie mniej elastyczny niz wowczas,
    gdy po prostu udostepni sie dobrze napisany kod zrodlowy
    -- bo jego elastycznosc bedzie tylko tak duza, na ile
    pozwolila wyobraznia jego tworcow)

    Wydaje mi sie, ze jezeli chce sie stworzyc system bazujacy
    na jakiejs persystencji, to stosowanie analizy obiektowej
    jest jak najlepszym pomyslem. Jednak jezeli tylko mozna
    unikac stanow mutowalnych (przypisan, zmiany wartosci
    zmiennych -- you name it), to najlepiej pisac jak najwieksze
    polacie systemu czysto funkcyjnie, bo taki kod jest duzo
    prostszy w analizie, bo analizujac jego przebieg, nie trzeba
    zapamietywac wartosci zmiennych.

    (Mozna tez sie spotkac w srodowiskach funkcyjnych z bardziej
    radykalnymi pomyslami. Programisci Haskella, a zdaje sie, ze
    rowniez autorzy ksiazki o programowaniu gier w Rackecie
    "How to design worlds" prezentuja takie podejscie, ze sercem
    projektu gry powinna byc "czysta" funkcja, ktora pobiera biezacy
    stan swiata + sterowanie, i zwraca nowy stan swiata. Ciekawy
    wydaje sie tez pomysl "functional reactive programming", ale
    przyznam, ze jeszcze w calosci go nie zglebilem)

    Tak by wygladal mniej wiecej moj poglad na te kwestie.
    Inna rzecz, ze programisci czy projektanci OOP stosuja
    rozne wynalazki, ktorych nigdy nie rozumialem, albo ktore
    wydawaly mi sie zawsze niepotrzebnym komplikowaniem prostych
    rzeczy (jak np. schematy UML czy tzw. "wzorce projektowe").

  • 70. Data: 2014-02-19 11:30:33
    Od: firr <p...@g...com>

    W dniu środa, 19 lutego 2014 10:58:35 UTC+1 użytkownik g...@g...com napisał:

> [...]
    >
    > wydawaly mi sie zawsze niepotrzebnym komplikowaniem prostych
    >
    > rzeczy (jak np. schematy UML czy tzw. "wzorce projektowe").

    no dobra widze ze nie jestem rozumiany,
    mi chodzilo o to by jakis jaki taki znawca opu
    zrozumial to co nazywam wewnetrzna strona opu
    (na ktora skladaja sie ciała obiektów polaczonych
    wzajemnymi referencjami 'przez wskaznik')
    (ta wewnetrzna strona opu przypomina troche system
    modułowy) - i to co nazywam zewnetrzna strona opu
    (czyli ten smutny fakt ze objektowa siatka
    jest jeszcze jakos tam instancjonowana i konfigurowana - ale niewazne, zebym mogl tu
    cos
    pogadac to chyba musialbym miec wiecej konkretnych
    przykladów programow napisanych w oop i popatrzec na
    te architektury , moze kiedys popatrze, na razie nie
    mam chyba specjalnej checi