  • 11. Data: 2012-06-03 17:50:15
    Temat: Re: Detekcja zniszczonego narzędzia
    Od: JK <j...@i...pl>

    W dniu 2012-06-03 13:48, Irek N. pisze:
> [...]
    > Ktoś kiedyś już pytał w podobnym tonie, ale
    > nie pamiętam aby padło jakieś sensowne
    > rozwiązanie.
    >
    > Narzędzia (widiowe też) znakomicie przewodzą
    > prąd. Frezowane materiały (głównie Alu raz
    > stal) też, a te które nie przewodzą - wielkiej
    > szkody nie zrobią jak się narzędzie urwie.
    > Pomyślałem więc o wykorzystaniu tej cechy.
    >
    > Stół, konstrukcja, uchwyt i narzędzie wraz z
    > detalem tworzą coś w rodzaju jednego zwoju.
    > Jest duży, niekształtny, więc kiepsko z
    > sprzężeniem innego zwoju i detekcją w ten
    > sposób przerwy w pierwszym - zwyczajnie nie

    Zainstaluj w okolicy uchwytu kamerę i analizuj
    obraz.

    JK

  • 12. Data: 2012-06-03 18:18:08
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-06-03 13:48, Irek N. pisze:

    > Może ktoś ma jakiś pomysł, inny sposób?
    >
    > __
    > Pzd,
    > Irek.N.

    Pirometr. Zimno = brak narzędzia.

    Pozdrawiam,
    P.P.

  • 13. Data: 2012-06-03 19:01:13
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    Irek N. <j...@t...tajny.jest> napisał(a):

> [...]
    > ciwym
    > ci narz=EAdzia
    >
    > Ale=BF oczywi=B6cie, i jestem tak cholernie nie omylny, =BFe mog=EA dup=B1=
    > do g=F3ry=20
    > le=BFe=E6 24/7/53. M=F3j frezer jeszcze bardziej. :)
    > Gorzej, bo producenci ju=BF dawno okre=B6lili wszystkie parametry dla=20
    > ka=BFdego rodzaju obr=F3bki i materia=B3u tak dok=B3adnie, =BFe frezy wyt=
    > rzymuj=B1=20
    > tylko 43 obroty w materiale wi=EAcej - trza mie=E6 dobr=B1 reakcj=EA przy=
    > 12krpm.
    >
    > Co Ci si=EA sta=B3o, ostatnio tylko marudzisz.

    Z obróbkami mam do czynienia ponad ćwierć wieku. Nie widzę potrzeby
    udziwniania i badania czy frez albo wiertło się nie urwało. Co innego kontrola
    czy się narzędzie nie stępiło. Jak obrabiarka ma luzy na założonym przez
    producenta poziomie, jak narzędzie jest dostosowane do obrabiarki i obróbki
    konkretnego materiału i jest sprawne technicznie. To nie ma wafla żeby samo z
    siebie się urwało. Jak łamią Ci się frezy to sprawdź maszynę albo opierdol
    frezera.

  • 14. Data: 2012-06-03 19:27:04
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

> [...]
    > siebie się urwało. Jak łamią Ci się frezy to sprawdź maszynę albo opierdol

    A jak popełnię błąd i przy łączeniu ścieżek ubiję freza, albo źle wejdę
    w materiał i ułamię, to dalej ma frezować powietrze mówisz. Zasłużyłem
    wtedy, tak?

    Miłego.
    Irek.N.

  • 15. Data: 2012-06-03 19:31:18
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Nie znam się na takich maszynach, ale czy istnieje możliwość
    > technicznego przejazdu końca frezu przez transoptor co jakiś czas? Albo
    > może lepiej czujnik indukcyjny?
    >
    > Czy to frezowanie jest na wylot (wycinanie), czy nie?

    Więcej, mogę zaprogramować co jakiś czas cykl pomiarowy i jak różnica
    długości narzędzia wyjdzie większa niż dopuszczę, to przerwać.
    Kłopot w tym, że to wymaga zabawy, a ja szukam rozwiązania prostego, nie
    wymagającego za każdym razem dłubania w kodzie.
    Nie mam też gwarancji, że na sondzie pomiarowej będzie czysto.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 16. Data: 2012-06-03 19:34:09
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > dla noża tokarskiego to bym kombinował z jakims tensometrem + prosty
    > moduł który uruchomi alarm gdy tensometr nie wykazał zmian obciążenia
    > przez zadany czas

    To oznaczało by wprowadzenie pewnej elastyczności w układ, bardzo zły
    pomysł jeżeli chodzi o obróbkę. Dokonały jeżeli chodzi o detekcję.

    > Jeśli chodzi o frezarkę - to może pomiar obciążenia silnika? brak zmian
    > - alarm, albo pomiar temperatury płynu chłodniczego po schłodzeniu
    > miejsca obróbki. Chyba, że frezujesz bez chłodziwa.

    Przeczytaj wcześniejsze. Obciążenie bez szans, a chłodziwo... jakie ma
    szanse 200 litrów w zetknięciu z frezem 2mm?

    Miłego.
    Irek.N.

  • 17. Data: 2012-06-03 19:36:41
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Zainstaluj w okolicy uchwytu kamerę i analizuj obraz.

    Tak mam zrobione, ale nic nie widać - taka mgła się tworzy przy
    większych obrotach.
    Poza tym kamera mnie nie poinformuje, nadal będę musiał jak ten szpak :)
    Obecnie kamera służy za przedłużenie oczu, patrzę na jakim jestem etapie
    siedząc w domu, przynajmniej tyle.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 18. Data: 2012-06-03 19:39:35
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Pirometr. Zimno = brak narzędzia.

    Hmm... to jest jakiś pomysł. Mierzyć maksymalną temperaturę, zawsze
    będzie trochę cieplej. Pytanie czy w strudze emulsji dam radę to wykryć.
    Ciekawe, mam od kogo pożyczyć kamerę, sprawdzę.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 19. Data: 2012-06-03 19:57:04
    Od: nazgul <x...@w...pl>

    W dniu 2012-06-03 19:34, Irek N. pisze:

> [...]
    >
    > Przeczytaj wcześniejsze. Obciążenie bez szans, a chłodziwo... jakie ma
    > szanse 200 litrów w zetknięciu z frezem 2mm?

    no to nie chłodziwo tylko jakiś czujnik podczerwieni skierowany na
    miejsce skrawania.
    albo czujnik wibracji umieszczony na materiale

    ale filtrowanie tego to chyba już nie takie proste :-)

  • 20. Data: 2012-06-03 20:19:13
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 03-06-2012 o 13:48:08 Irek N. <j...@t...tajny.jest> napisał(a):

    > Może ktoś ma jakiś pomysł, inny sposób?
    > Mikrofon i analiza dźwięku, jak się urwie lub stępi
    to zmienia się dźwięk, to powinno wystarczyć aby wykryć ten stan,
    plusem tego jest że na jakimś mocniejszym arm-ie można to
    oprogramować, nie trzeba dsp.

    --
    Pozdr
    JanuszK