eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaDigitalizacja kaset płyt gramofonowych, kaset magnetofonowych i kaset VHS › Re: Digitalizacja kaset płyt gramofonowych, kaset magnetofonowych i kaset VHS
    From: Michał Lankosz <m...@t...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Digitalizacja kaset płyt gramofonowych, kaset magnetofonowych i kaset
    VHS
    Date: Thu, 29 Sep 2016 01:06:33 +0200

    W dniu 2016-09-27 o 10:11, Atlantis pisze:
> [...]
    > jeszcze przez dziadków), płyt gramofonowych (sporo "pocztówek
    > dźwiękowych") oraz kaset VHS.
    >
    > W związku z tym mam kilka pytań:
    >
    > 1) Jak zapewnić najlepszą możliwą jakość dźwięku przy zgrywaniu ze
    > starej kasety magnetofonowej? Powinienem się rozejrzeć za jakimś
    > konkretnym modelem magnetofonu? Przetwornik zintegrowany z przeciętną,
    > współczesną płytą główną będzie wystarczający, czy lepiej rozejrzeć się
    > za jakąś lepsza kartą dźwiękową? Zgrany materiał kompresować bezstratnie
    > do jakiegoś FLAC, czy mp3 z wysokim bitrate w zupełności wystarczy?

    Do zrzucenia swojej kolekcji kaset użyłem kaseciaka Pioneer CT-W703RS i
    między innymi na tą okazję zakupionej karty MAYA U5 na USB firmy
    Audiotrak. Bez problemu działa na laptopie z i5 i Windows 10 64-bit. Ta
    "karta" jest o wiele lepsza niż jakaś Creative co miałem w komputerze
    stacjonarnym. Na tamtą jednak wchodziły podczas nagrywania jakieś lekkie
    zakłócenia z płyty głównej. Wcześniej kupiłem jakiś chiński wynalazek na
    USB za 50zł i było źle... tak źle że oddałem.
    Co do kompresji to niestety szumy z taśmy kiepsko się kompresują i przy
    kodeku lame mp3 128kbps wyraźnie słychać zniekształcenia, takie jakby
    mlaskanie na wyższych częstotliwościaach. Przy 192kbps już jest nieźle.
    Nagrań nie odszumiałem, bo odszumianie też też wprowadza niezbyt miłe
    artefakty, poza tym profil szumu zmienia się na długości taśmy i jak na
    początku jest ok to potem się rozjeżdża. A też za dużo miałem nagrań,
    żeby się w to bawić.
    Parametry w zupełności wystarczające to typowe 44k1 i 16-bit.

> [...]
    > kiedyś analogową kartę TV. Używałem jej głównie do nagrywania seriali,
    > gdy akurat w porze emisji nie było mnie w domu. O ile dobrze pamiętam,
    > karta miała jednak też wejście S-Video, z którego nigdy nie korzystałem.
    > Pewnie leży gdzieś w pudełku, jednak nie wiem, jak będzie wyglądała
    > kwestia sterowników pod współczesne, 64-bitowe systemy operacyjne.
    > Widzę też, że na Allegro za kilkadziesiąt zł. można dostać "grabery" na
    > USB, pozwalające na podłączenie magnetowidu do komputera. Jest to coś
    > warte? To znaczy pozwala przenieść materiał z kasety na dysk w pełnej

    Ja kupiłem Easycap tv capture usb i jak dla mnie jakość wystarczająca.
    Na procku i5 3230M wyrabia full PAL tylko trzeba nie kompresować, albo
    jakiś lekki i szybki kodek użyć. Ja już nie pamiętam jakim programem i
    jakim kodekiem przechwytywałem, ale wymagało to trochę eksperymentów,
    żeby dostroić wszystkie parametry - rozmiar, tryb kolorów itp. żeby nie
    gubiło ramek.

    --
    Michał