eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.comp.pecetDla producentow sprzetu: sposob poprawienia zywotnosci baterii... › Re: Dla producentow sprzetu: sposob poprawienia zywotnosci baterii...
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.glorb.com!
    peer03.iad.highwinds-media.com!news.highwinds-media.com!feed-me.highwinds-media
    .com!nx02.iad01.newshosting.com!newshosting.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-0
    2.news.neostrada.pl!unt-spo-a-02.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not
    -for-mail
    From: "\(c\)RaSz" <N...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    References: <53cd7be4$0$2244$65785112@news.neostrada.pl>
    <lql5ts$vvh$1@news.supermedia.pl>
    Subject: Re: Dla producentow sprzetu: sposob poprawienia zywotnosci baterii...
    Date: Tue, 22 Jul 2014 11:42:28 +0200
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Priority: 3
    X-MSMail-Priority: Normal
    X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.5931
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.6157
    Lines: 56
    Message-ID: <53ce3217$0$2161$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 95.49.224.53
    X-Trace: 1406022167 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 2161 95.49.224.53:46059
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    X-Received-Bytes: 4367
    X-Received-Body-CRC: 1439140116
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.comp.pecet:1237132
    [ ukryj nagłówki ]

    Użytkownik " 666" napisał w
    news:lql5ts$vvh$1@news.supermedia.pl...
    : Mam cos podobnego - (...) w HP.
    : BTW taka dodatkowa podróżna bateria to super sprawa,
    : da się popracować parę godzin.
    :

    Jak w moim wcześniejszym tekście widać (chyba) -- miałem na myśli baterie
    WBUDOWANE we wnętrzu laptopa (lub NAS-a). O takich podpinanych,
    zewnętrznych -- nie pomyślałem.

    Czytam:
    "Możesz wybrac kolejność ładowania i kolejność
    rozładowywania, jesli masz 2 baterie na raz podłączone"

    -- możliwość ręcznego kierowania powinna być uwzględniana zawsze, bo
    przecież maszyna nie zna naszych "planów użytkowania". A jeszcze: pisałem o
    2 zestawach baterii, które byłyby gwarancją tego, że wybiegając z nagła z
    domu, mamy (wyjąwszy jakieś b. rzadkie zbiegi okoliczności) średnio licząc
    jakieś 50% pojemności tego podwójnego kombajnu -- naładowane (nazwijmy to
    "współczynnikiem gotowości"). Ale można pójść o krok dalej, i zastosować 3,
    albo 4 zestawy ogniw (bo więcej to już na pewno traci sens), i wtedy
    "współczynnik gotowości" wyniesie odpowiednio 66,7% lub 75% -- co powinno
    być uznane za naprawdę zadowalające. Jednak pewnemu pogorszeniu ulegną
    parametry wskazane przeze mnie tu:
    news:53cd7be4$0$2244$65785112@news.neostrada.pl -- w podpunktach
    7a oraz 7b, zależne od masy / objętości ogniw. Czyli: coś, za coś...

    Jest niestety jedna wada wspomnianego tam skompaktyfikowania ogniw, we
    wspólnej obudowie: bywa, że nawali jedno jedyne ogniwo, a cały zestaw,
    liczący ich (dajmy na to) 12 -- idzie do utylizacji. A mechanizm uszkadzania
    jednego ogniwa jest chyba jasny? Gdy zmniejszy ono swoją pojemność, to
    będzie się najszybciej z całego zestawu ładować, a potem, w trakcie
    używania -- rozładowywać. Zarówno jedno, jak i drugie -- zachodzić będzie
    najczęściej ponad miarę, więc -- niezwykle szybko następować będzie dalsza
    jego degradacja. Jedynym sposobem na uniknięcie takiego zjawiska, byłoby
    ładowanie ogniw pojedynczo, a nie tak, jak to jest w standardzie: w postaci
    "baterii", czyli zestawu kilku ogniwa (3 albo 4 "celki" tworzą razem jedną
    baterię, o napięciu 3,6 albo 4,8 Volta, i jako całość są ładowane
    odpowiednim napięciem). Ładowanie ich osobno pozwoliłoby zoptymalizować
    parametry procesu, i ograniczyłoby tak szybie pogarszanie się parametrów
    "najsłabszego ogniwa".

    Ma to szczególnie duże znaczenie z tego powodu, że standardowo jest
    stosowane "szybko-ładowanie", gdzie do baterii jest kierowane znaczne
    napięcie, więc występują spore prądy (amperaże), które mogą doprowadzić do
    uszkodzenia ogniwa, jeśli nie zostanie w porę wykryte pełne jego nasycenie.
    A przecież do wykrycia stanu pełnego naładowania, stosowany jest algorytm
    "minus delta V", który polega na tym, że jest rozpoznawane nasycenie baterii
    po tym, gdy podawane (nadmiarowe) napięcie (oraz związane z nim natężenie)
    przestaje powodować wzrost napięcia samego ogniwa (co jest wskaźnikiem, że
    się ono ładuje) natomiast owo napięcie zaczyna spadać. Natomiast jeśli
    naładowana na ful jest tylko jedna celka, a pozostałe jeszcze się ładują, to
    owo "- ? V" może... nie zadziałać! Bowiem spadek napięcia na "słabym'
    ogniwie, zostanie przymaskowane wzrostem na pozostałych. I... kicha!

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: