  • 21. Data: 2003-01-21 07:32:42
    Temat: Re: Długie nazwy domen?
    Od: Piotr Meyer <a...@s...pl>

    autor: Maciej Wierzbicki
    msgid: <3...@k...p.lodz.pl>

    > Jakież to hierarchiczne odzwierciedlenie znajdujesz w nazwie
    > piloty-zdalnego-sterowania-oryginalne-zamienne-i-uni
    wersalne.com.pl?
    > Albo innaczej- jakiego typu "organizacja" potrzebuje
    > "piloty-zdalnego-sterowania-oryginalne-zamienne-i-un
    iwersalne"? Bo ja
    > śmiem twierdzić że żadna. I już napewno nie jest to z ideą
    > hierarchicznego tworzenia nazw w DNS, prezentowanych w DNS.

    Wydaje mi się, że ten zarzut jest raczej mocno nietrafiony.
    Naruszeniem zasady hierarchicznego tworzenia nazw byłoby np.
    utworzenie domeny nowego wydziału chemii UJ [1] w postaci
    nowy-wydział-chemii-uniwersytetu-jagielońskiego.com.
    pl. [2]

    "piloty-" nie są odzwierciedleniem jakiejkolwiek istniejącej
    realnie hierarchii. Co więcej, tej nazwy nie da się zapisać
    w inny sposób, tak by nie otrzymać nieczytelnego skrótowca
    albo nie tworzyć sztucznej i niejasnej struktury (która
    podpadałaby pod zasady opisane na stronie, na którą się
    powoływałeś).

    Tak swoją drogą, skorzystałem z zamieszczonego tam formularza,
    który "allows semi-automatic checks for dnsspam.". Poniżej wynik:

    ----
    The script calculates the dns spam value of a hostname. Check our pages
    about DNSSpam for an explanation.

    Calculating
    'piloty-zdalnego-sterowania-oryginalne-zamienne-i-un
    iwersalne.com.pl'...

    piloty-zdalnego-sterowania-oryginalne-zamienne-i-uni
    wersalne.com.pl
    No points for containing 3 fields.
    Total of 0 for
    piloty-zdalnego-sterowania-oryginalne-zamienne-i-uni
    wersalne.com.pl.

    done.
    ----

    Idźmy więc dalej: pytasz się, kto potrzebuje takiej nazwy i od
    razu odpowiadasz, że nikt. Jak widać, życie zweryfikowało już
    Twoje poglądy i jednak komuś taka domena była potrzebna.
    Zastanawiam sie tylko, czy protestowałbyś, gdybym zarejstrował
    sobie domenę 'uslugi-informatyczne-piotr-kazimierz-meyer.com.pl',
    będącą (przypuśćmy) nazwą istniejącej firmy? Obawiam się, że
    wtedy nie pozostało by Ci nic, prócz Silnego Wewnętrzego Przekonania,
    lub zmiany pierwotnych warunków.

    Otwartą sprawą pozostaje sensowność rejstrowania takiej domeny
    (od strony użytkowej). Jest ona nieco zbyt długa by dać się w
    dobry sposób zapamiętać. Może stanowić dobrą "odskocznię" do
    rejstrowania jej w wyszukiwarkach. I tylko tyle.

    Prostych i jasnych przeciwskazań co do rejstracji takiej domeny nie
    widzę, zaś to, co napisałeś jest raczej naciąganą interpretacją.
    Źródło, na które tak mocni się powołujesz nie wskazuje raczej na
    nazwy w postaci "piloty-zdalnego-sterowania-oryginalne" tylko na
    "piloty.zdalnego.sterowania..." - mniemam, że widzisz różnicę?

    > A na deser polecam RFC1178.

    Dziękuję, smaczne. Ale nie widzę specjalnego związku. Właściwie
    to jednak drobny jest, mianowicie:

    piloty-zdalnego-sterowania-oryginalne-zamienne-i-uni
    wersalne.com.pl has
    address 66.70.89.177

    I to już jest naruszenie w/w RFC. Ale odmowa rejstracji domeny na
    podstawie domniemanego naruszenia RFC1178 w przyszłości, to pomysł
    godny raczej naszych demokratycznie wybranych przedstawicieli, nie
    rozsądnych ludzi. Aha, "This memo provides information for the Internet
    community. It does not specify any standard." - dla formalności.

    1 - to taki zupełnie przypadkowy przykład
    2 - tak wiem, spiętrzyłem tu dwa błędy (zła domena funkcjonalna oraz
    naruszenie "idei hierarchicznego tworzenia nazw w DNS")

    Pozdrawiam,

    --
    Piotr 'aniou' Meyer

    Artificial Networked Infiltration and Observation Unit

  • 22. Data: 2003-01-21 12:58:43
    Od: Maciej Wierzbicki <v...@k...p.lodz.pl>

    Piotr Meyer wrote:

> [...]
    pl. [2]

    > "piloty-" nie są odzwierciedleniem jakiejkolwiek istniejącej

    Już wyjaśniałem, o co mi chodzi:
    3...@k...p.lodz.pl
    3...@k...p.lodz.pl

> [...]
    > albo nie tworzyć sztucznej i niejasnej struktury (która
    > podpadałaby pod zasady opisane na stronie, na którą się

    Nie powoływałem się na żadną stronę, tylko na RFC1034.

    > Tak swoją drogą, skorzystałem z zamieszczonego tam formularza,

    Tam czyli gdzie?

    > który "allows semi-automatic checks for dnsspam.". Poniżej wynik:

    A, spamcalc.net?

> [...]
    > No points for containing 3 fields.
    > Total of 0 for
    > piloty-zdalnego-sterowania-oryginalne-zamienne-i-uni

    No i? Co to ma wspólnego z tym, o czym ja piszę? Przeczytałeś
    http://spamcalc.net/algorithm.php ? Przecież tam jest wyraźnie napisane,
    że podstawą dla tego skryptu jest hostname zawierający dużo kropek. To
    tak jakby troszeczke inna sytuacja :-)

    > Idźmy więc dalej: pytasz się, kto potrzebuje takiej nazwy i od
    > razu odpowiadasz, że nikt. Jak widać, życie zweryfikowało już
    > Twoje poglądy i jednak komuś taka domena była potrzebna.

    Ale życie nie ma prawa weryfikować RFC, chyba że poprzez nowe RFC ;-)

    > Zastanawiam sie tylko, czy protestowałbyś, gdybym zarejstrował
    > sobie domenę 'uslugi-informatyczne-piotr-kazimierz-meyer.com.pl',

    Tak, dlatego że:
    3...@k...p.lodz.pl
    3...@k...p.lodz.pl

> [...]
    > dobry sposób zapamiętać. Może stanowić dobrą "odskocznię" do
    > rejstrowania jej w wyszukiwarkach. I tylko tyle.

    Stanowi naruszenie RFC1034 przede wszystkim.

> [...]
    > nazwy w postaci "piloty-zdalnego-sterowania-oryginalne" tylko na
    > "piloty.zdalnego.sterowania..." - mniemam, że widzisz różnicę?

    Dlaczego upierasz się ciągle o tym, co widnieje na spamcalc.net? Nie
    widzę w tym wątku, żebym się na to powoływał podczas dyskusji.

    > Dziękuję, smaczne. Ale nie widzę specjalnego związku.

    A ja widzę. Nie można wprawdzie mówić o "naruszeniu", gdyż to RFC jest
    tylko FYI, ale omawiana nazwa w kontekście tegoż RFC byłaby piętnowana
    poprzez:
    - "Don't overload other terms already in common use."
    - "Don't use long names."
    - "Use words/names that are rarely used."

    I owszem, to RFC dotyczy hostnames, a nie domeny, ale domena jest
    przecież częścią każdego FQDN.

    > piloty-zdalnego-sterowania-oryginalne-zamienne-i-uni
    wersalne.com.pl has
    > address 66.70.89.177

    To już jest osobny problem, i owszem, naruszenie zasad.

    * Maciej 'Voovoos' Wierzbicki * VOO1-RIPE * VOO1-6BONE

  • 23. Data: 2003-01-21 18:35:28
    Od: Ziemek Borowski <z...@Z...Waw.PL>

    Maciej Wierzbicki na pl.internet.polip:
    > Ale życie nie ma prawa weryfikować RFC, chyba że poprzez nowe RFC ;-)

    Przepraszam, a RFC to co? Tablice dane Mojżesowi?

  • 24. Data: 2003-01-21 18:35:36
    Od: Szymon Sokół <s...@b...operator.from.hell.pl>

    In pl.internet.polip, Piotr Meyer <a...@s...pl> wrote:

    >Naruszeniem zasady hierarchicznego tworzenia nazw byłoby np.
    >utworzenie domeny nowego wydziału chemii UJ [1] w postaci
    >nowy-wydział-chemii-uniwersytetu-jagielońskiego.com
    .pl. [2]
    Zmień UJ na UW i będziesz miał stan faktyczny (fuw.edu.pl, mimuw.edu.pl, ...)
    :->>>

    A poza tym, oczywiście, masz zupełną rację.
    --
    Szymon Sokół (SS4004,SS316-RIPE) -- Network Manager B
    Computer Center, University of Mining and Metallurgy, Cracow, Poland. O

  • 25. Data: 2003-01-21 18:35:44
    Od: Szymon Sokół <s...@b...operator.from.hell.pl>

    In pl.internet.polip, Maciej Wierzbicki <v...@k...p.lodz.pl> wrote:

    >I owszem, to RFC dotyczy hostnames, a nie domeny, ale domena jest
    >przecież częścią każdego FQDN.

    Zaś skrót FQDN w którym miejscu zawiera literkę "H" jak "hostname"...?

  • 26. Data: 2003-01-22 10:02:09
    Od: Piotr Meyer <a...@s...pl>

    autor: Maciej Wierzbicki
    msgid: <3...@k...p.lodz.pl>

    > Nie powoływałem się na żadną stronę, tylko na RFC1034.

    Bardzo Cię przepraszam. Pomyliłem piszących, zaś moje przekonanie
    o tym, że Ty byłeś autorem było tak silne, że zaniedbałem dokładnego
    sprawdzenia.

    Jednak nadal uważam, że dyskutowana domena nie narusza zasad opisanych
    w RFC1034 i 1035. Jeśli masz ochotę, to chętnie przeczytam dokładne
    i wyczerpujące wyjaśnienie, gdzie popełniłem błąd - jeśli nie, to moją
    propozycją jest EOT, wyjaśniliśmy sobie swoje interpretacje i każdy
    z nas uważa, że ma rację :-)

    Pozdrawiam,

  • 27. Data: 2003-01-23 09:56:13
    Od: artur@_il.pw.edu.pl

    >Zaś skrót FQDN w którym miejscu zawiera literkę "H" jak "hostname"...?

    W zadnym, podobnie jak skrot SPWKM od Szynowy Pojazd Warszawskiej
    Komunikacji Miejskiej nie zawiera literki T od Tramwaj.
    Moim zdaniem hostname w dns jest fqdn, a i kazda istniejaca fqdn nie
    bedace hostname moze sie tym hostname stac - wszystkie slowa w dns maja ta
    sama strukture, a ich znaczenie wynika z kontekstu.

  • 28. Data: 2003-01-23 12:13:09
    Od: Maciej Wierzbicki <v...@k...p.lodz.pl>

    Piotr Meyer wrote:

    > Jednak nadal uważam, że dyskutowana domena nie narusza zasad opisanych
    > w RFC1034 i 1035.

    Dobrze, no to nieważne, co które RFC mówi. Natomiast sam się zastanów,
    co to jest DNS, do czego powinien służyć, i jak to się ma to domen,
    które układają się w zdania mające na celu reklamowanie czegoś, tudzież,
    jak sam przyznałeś, pozycjonowania w wyszukiwarkach.

    * Maciej 'Voovoos' Wierzbicki * VOO1-RIPE * VOO1-6BONE

  • 29. Data: 2003-01-23 13:42:52
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    Dariusz Jaworski <d...@s...edu.pl> wrote:
    > Mam pytanie: rejestrowanie takich domen jak ta poniżej to już
    > standard?
    > piloty-zdalnego-sterowania-oryginalne-zamienne-uniwe
    rsalne.com.pl

    Nie widzę podstaw (dających się ująć w jasne i proste zasady, które można
    egzekwować, a których nie da się obejść) do niezarejestrowania takiej
    domeny. Powiem więcej, zdecydowanie od zasady "rejestrujemy, co nam się
    podoba" wolę zasadę "rejestrujemy wszystko" (no, zgodne z RFC), najlepiej
    z automatu. Ewentualne kwestie sporne rozstrzyga sąd (lub ciało o zbliżonej
    funkcjonalności).

    O ile możemy stwierdzić, że ta nazwa nie łamie litery RFC, a także
    możemy przypuszczać, że łamie ducha RFC, to niestety nie da się tego
    przypuszczenia ująć w obiektywne i niepodważalne kryteria.

    Tak więc zgadzając się, że nazwa mija się z duchem DNS (hierarchiczne
    uporządkowanie, łatwiej zapamiętać nazwę niż IP), nie zgadzam się, że
    nie należało rejestrować takiej nazwy.

    Używanie jej (bądź nie) to już problem tego, który będzie tej domeny
    próbował używać, a nie problem rejestrującego domeny. I lepiej, żeby
    tak pozostało.

    > Przecież wiadomo po co rejestruje się takie domeny
    > (pozycjonowanie strony w wyszukiwarce).

    No cóż, cel zapewne będzie osiągnięty, dopóki takie praktyki nie staną
    się nagminne, a wyszukiwarki zmienią kryteria. :)

    p.

    PS problem podobny, choć na mniejszą skalę, miałem z aliasami @irc.pl;
    po kilku latach ręcznego zarządzania tego i przyznawania aliasu
    bądź nie zrobiłem automat, który zezwala (przy zachowaniu warunków
    technicznych (max 9 znaków, [a-z0-9_.-]) na dowolne aliasy.
    I przestałem się przejmować, że ktoś zakłada alias '-...@i...pl'.
    W czerwcu 2000 były 1253 aliasy (wtedy przestałem bawić się ręcznie),
    teraz jest ich 12427, wśród nich na pewno takie, których bym ręcznie
    nie założył.

    http://nerdquiz.sgh.waw.pl/ -- polska wersja quizu dla nerdów ;)

  • 30. Data: 2003-01-23 21:26:24
    Od: Szymon Sokół <s...@b...operator.from.hell.pl>

    In pl.internet.polip, artur@_il.pw.edu.pl wrote:

> [...]
    >bedace hostname moze sie tym hostname stac - wszystkie slowa w dns maja ta
    >sama strukture, a ich znaczenie wynika z kontekstu.

    Masz jakiś fascynujący sposób rozumowania, z gatunku "kura ma dwie nogi, ja
    mam dwie nogi, więc jestem kurą". RFC 1178, na które powoływał się Maciej, nic
    nie mówi o FQDN. Nawet o DNS w zasadzie nie mówi. Mówi o hostnames. Gdybyś je
    czytał, wiedziałbyś, że autorzy nie mieli na myśli FQDN, bo inaczej nie
    podawaliby np. takich sugestii:

    Don't use long names.
    This is hard to quantify, but experience has shown that names
    longer than eight characters simply annoy people.

    Jasne, FQDN zazwyczaj są krótsze niż 8 znaków.

    Avoid domain names.

    For technical reasons, domain names should be avoided. In
    particular, name resolution of non-absolute hostnames is
    problematic. Resolvers will check names against domains before
    checking them against hostnames. But we have seen instances of
    mailers that refuse to treat single token names as domains.
    For example, assume that you mail to "libes@rutgers" from
    yale.edu. Depending upon the implementation, the mail may go
    to rutgers.edu or rutgers.yale.edu (assuming both exist).

    To chyba nie wymaga komentarza.

    Owszem, istnieje pewna dwuznaczność wynikająca z tego, że w DNS domeną jest
    każda etykieta - w tym także będąca nazwą hosta - ale akurat tu wątpliwości
    nie ma żadnych; "hostname" = "unqualified hostname".

    Natomiast zasadna jest inna uwaga Macieja:
    piloty-zdalnego-sterowania-oryginalne-zamienne-i-uni
    wersalne.com.pl posiada
    rekord A w DNS, czyli
    piloty-zdalnego-sterowania-oryginalne-zamienne-i-uni
    wersalne *jest* nazwą
    hosta[1] (o IP 66.70.89.177), a taka nazwa hosta z RFC 1178 jest istotnie
    sprzeczna - choćby z pierwszym z zacytowanych przeze mnie powyżej fragmentów.

    [1] w zasadzie, aby być całkiem pedantycznym, jest jedną z nazw jednego z
    interfejsów tego hosta... mogą przecież być inne rekordy A wskazujące na to
    IP, lub na inne IP tej samej maszyny. I ktoś bardzo upierdliwy mógłby teraz
    czepiać się rozróżnienia pomiędzy "canonical hostname" a aliasami...