eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieria › Re: Droga na bogato
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 18

  • 1. Data: 2017-02-07 14:25:25
    Temat: Re: Droga na bogato
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2017-02-07 o 13:20, J.F. pisze:
    >
    > http://www.msn.com/pl-pl/motoryzacja/wiadomosci/via-
    baltica-na-bogato-og%c5%82oszono-przetargi-na-budow%
    c4%99-drogi-ekspresowej-kt%c3%b3rych-g%c5%82%c3%b3wn
    ym-kryterium-nie-jest-cena/ar-AAmG5tN
    >
    >
    > "Zdaniem Szmita inwestycja wpisuje się w nowe standardy budownictwa
    > drogowego, których celem jest szybsza i tańsza realizacja przy
    > "zachowaniu wszystkich wymaganych warunków związanych z bezpieczeństwem,
    > ekonomią czy wygodą podróżowania".
    >
    > Kluczową zmianą jest to, że 90 proc. kryteriów w przetargu nie będzie
    > już stanowić cena.
    >
    > Dzięki temu podwykonawcą będą mogły zostać również średnie firmy, które
    > do tej pory nie miały szans w konkurowaniu ceną z konsorcjami.
    >
    > GDDKiA podało, że cena będzie stanowić 60 proc. kryteriów, pozostałe 40
    > proc. - to innne kryteria związane m.in. z jakością nawierzchni,
    > terminem realizacji inwestycji czy personelem wykonawcy."
    >
    W końcowym rozliczeniu okaże się że zleceniodawca będzie mógł wybrać
    jeszcze droższe oferty.
    W uczciwych przetargach na starcie nie dopuszcza się firm bez zaplecza
    sprzętowego i ludzkiego, Usuwa się też takie bez zdolności kredytowych.
    Dopiero potem sprawdza się jakość wykonania i terminowość podobnych
    inwestycji wykonanych przez oferenta.


    Pozdrawiam


  • 2. Data: 2017-02-07 15:01:42
    Temat: Re: Droga na bogato
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RadoslawF" napisał w wiadomości grup
    >W uczciwych przetargach na starcie nie dopuszcza się firm bez
    >zaplecza
    >sprzętowego i ludzkiego,

    Taki wymog czesto u nas jest ... ale prawde mowiac - czy powinien byc
    ?
    Jesli jakas firma "od duzych projektow" potrafi sobie podwykonawcow
    zorganizowac, to czemu nie ?

    A przeciez i tak organizuje.
    A nikt nie sprawdza, ile projektow realizuje naraz tym posiadanym
    sprzetem.
    Zreszta ... jakby sprzet i ludzie mial stac i czekac na wygranie
    przetargu, to tez by bylo zle.

    >Usuwa się też takie bez zdolności kredytowych.

    Ale to i u nas bylo. Bezposrednio - wymog gwarancji bankowej, wadum,
    czy posrednio - np przez wymog zrealizowania podobnie wielkich
    zamowien.
    Tylko ze to nam robi kaste - nie mozesz dostac zamowienia, jesli nie
    dostales zamowienia wczesniej :-)

    >Dopiero potem sprawdza się jakość wykonania i terminowość podobnych
    >inwestycji wykonanych przez oferenta.

    Referencje mozna wpisac w system oceny.
    A terminowosc ... moze lepiej w postaci kary umownej zapisac ?

    A potem masz przypadek NFM Wroclaw :-)

    J.


  • 3. Data: 2017-02-07 15:07:28
    Temat: Re: Droga na bogato
    Od: quent <x...@x...com>

    On 07.02.2017 15:01, J.F. wrote:
    > A terminowosc ... moze lepiej w postaci kary umownej zapisac ?

    Ogólnie temat nie do rozwiązania dopóki drogi buduje urzędnik.

    --
    Pozdr.
    Q
    www.elipsa.info


  • 4. Data: 2017-02-07 15:13:58
    Temat: Re: Droga na bogato
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "quent" napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:o7ck7m$e0$...@d...me...
    On 07.02.2017 15:01, J.F. wrote:
    >> A terminowosc ... moze lepiej w postaci kary umownej zapisac ?

    >Ogólnie temat nie do rozwiązania dopóki drogi buduje urzędnik.

    No nie - drogi jakos powstaly.
    A opoznienia w wiekszosci mialy nature finansowa - tzn rzad nie mial
    pieniedzy :-)

    Mozna jedynie dyskutowac czy mechanizm zamowien dobrze dzialal w
    przeszlosci.

    IMO nie zawsze, ale czasem trudno powiedziec z czyjej winy.

    Wiadukt w Mszanie stanal w koncu, i na razie stoi :-)

    J.


  • 5. Data: 2017-02-07 15:23:45
    Temat: Re: Droga na bogato
    Od: quent <x...@x...com>

    On 07.02.2017 15:13, J.F. wrote:
    > No nie - drogi jakos powstaly.

    A ile nie powstało?!
    albo powstało za drogo
    albo o jakości wołającej o pomstę... o tych jest całkiem sporo

    Zmiany powinny zacząć się od reformy systemu podatkowego.
    Podatki powinny być celowe a nie jak dziś - wrzucamy wszystko do jednego
    wora z którego potem rozdzielamy.
    No decentralizacja większa a co za tym idzie konkurencja między gminami
    - powiaty do śmieci.

    --
    Pozdr.
    Q
    www.elipsa.info


  • 6. Data: 2017-02-07 15:43:36
    Temat: Re: Droga na bogato
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "quent" napisał w wiadomości
    On 07.02.2017 15:13, J.F. wrote:
    >> No nie - drogi jakos powstaly.
    >A ile nie powstało?!

    To rzad winien, bo on skreslil z planu :-)

    >albo powstało za drogo

    Nie mowie nie - ale to bedzie trudno ocenic.

    U mnie byl taki przypadek - otwarli oferty na most, wygrala najtansza,
    konkurencja sprawdzila ... zawierala w kosztorysie 8 kloszy do lamp
    mniej niz bylo zamowione.
    Klosze po pare zl. Ale z powodu bledu cala oferta niewazna, wiec
    wygrywa nastepna w kolejce, 100 mln drozsza.

    >albo o jakości wołającej o pomstę... o tych jest całkiem sporo

    Hm, na razie nie narzekam.

    >Zmiany powinny zacząć się od reformy systemu podatkowego.
    >Podatki powinny być celowe a nie jak dziś - wrzucamy wszystko do
    >jednego wora z którego potem rozdzielamy.

    Jakos watpie, aby to cos dalo, poza zamieszaniem.
    I co - mam placic na obwodnice Suwalk ? Ja tam nie jezdze, nie bede
    placil :-)

    >No decentralizacja większa a co za tym idzie konkurencja między
    >gminami - powiaty do śmieci.

    I gminy maja autostrady budowac ?

    J.


  • 7. Data: 2017-02-07 22:57:17
    Temat: Re: Droga na bogato
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Tue, 7 Feb 2017 14:25:25 +0100, RadoslawF napisał(a):

    > W uczciwych przetargach na starcie nie dopuszcza się firm bez zaplecza
    > sprzętowego i ludzkiego, Usuwa się też takie bez zdolności kredytowych.
    > Dopiero potem sprawdza się jakość wykonania i terminowość podobnych
    > inwestycji wykonanych przez oferenta.

    Teoretycznie niezłym pomysłem byłoby zapłacenie całej ceny dopiero po
    oddaniu inwestycji i tym samym zmuszeniu oferentów o zapewnienie sobie
    finansowania w banku.
    Tyle że to znowu "opodatkuje" każdą inwestycję na rzecz banków.


  • 8. Data: 2017-02-08 02:46:11
    Temat: Re: Droga na bogato
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 8 lutego 2017 07:00:25 UTC+9 użytkownik Tomasz Pyra napisał:
    > Dnia Tue, 7 Feb 2017 14:25:25 +0100, RadoslawF napisał(a):
    >
    > > W uczciwych przetargach na starcie nie dopuszcza się firm bez zaplecza
    > > sprzętowego i ludzkiego, Usuwa się też takie bez zdolności kredytowych.
    > > Dopiero potem sprawdza się jakość wykonania i terminowość podobnych
    > > inwestycji wykonanych przez oferenta.
    >
    > Teoretycznie niezłym pomysłem byłoby zapłacenie całej ceny dopiero po
    > oddaniu inwestycji i tym samym zmuszeniu oferentów o zapewnienie sobie
    > finansowania w banku.
    > Tyle że to znowu "opodatkuje" każdą inwestycję na rzecz banków.

    Ja widziałem przykład trochę innego podejścia. Władze miasta zaplanowały przeprawę
    przez dolinę w środku miasta, gdzie infrastruktura od lat była zaniedbana i trzeba
    było objeżdżać dzikie pola żeby przeprawić się na drugą stronę. I zrobiono od razu
    dwa projekty tej przeprawy: na bogato i na biednie. Dwa przetargi, dwie trasy: jedna
    droga, druga tania. Jeden wykonawca kasuje za przejazd odpowiednik 20 groszy, drugi-
    coś koło 1.40 PLN. Oczywiście na tej taniej trasie jest większy ruch, ale kolejki
    większe, więc jak ktoś się spieszy, to jedzie droższą, ale bardziej przejezdną trasą.
    Do jednego przetargu stanęli wykonawcy z inną strategią niż do drugiego. Ale jedna i
    druga trasa zdołała utrzymać cenę za przejazd taką jaka była wymagana i nie
    splajtować. Znaczy jest więcej niż jedno rozwiązanie równania. Swoją drogą,
    otworzyłymi się szeroko oczy, że da się zbudować kilkukilometrową estakadę z czterema
    pasami ruchu tak tanio że inwestycja się spłaciła i jest na bieżące utrzymanie przy
    takich stawkach myta. Za przejazd przez Tamar Bridge w Plymouth kasują 1.50 GBP. Za
    most Oresund 54 Eur. To nie ta skala inwestycji, ale jakbym miał zainwestować kasę w
    przeprawę drogową i żyć potem z myta, to w Europie z kierowców da się wydoić
    stanowczo więcej :-)


  • 9. Data: 2017-02-08 06:54:38
    Temat: Re: Droga na bogato
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-02-07 o 22:57, Tomasz Pyra pisze:
    > Dnia Tue, 7 Feb 2017 14:25:25 +0100, RadoslawF napisał(a):
    >
    >> W uczciwych przetargach na starcie nie dopuszcza się firm bez zaplecza
    >> sprzętowego i ludzkiego, Usuwa się też takie bez zdolności kredytowych.
    >> Dopiero potem sprawdza się jakość wykonania i terminowość podobnych
    >> inwestycji wykonanych przez oferenta.
    >
    > Teoretycznie niezłym pomysłem byłoby zapłacenie całej ceny dopiero po
    > oddaniu inwestycji i tym samym zmuszeniu oferentów o zapewnienie sobie
    > finansowania w banku.

    I tym samym przerzucenie tego kosztu na zamawiającego, a nie każdy chce.

    > Tyle że to znowu "opodatkuje" każdą inwestycję na rzecz banków.

    Od zabezpieczania tego typu rzeczy (aby gołodupiec nie startował) jest
    wadium oraz kaucja należytego wykonania umowy.

    --
    Liwiusz


  • 10. Data: 2017-02-08 12:59:17
    Temat: Re: Droga na bogato
    Od: quent <x...@x...com>

    On 07.02.2017 15:43, J.F. wrote:
    > Użytkownik "quent" napisał w wiadomości
    > On 07.02.2017 15:13, J.F. wrote:
    >>> No nie - drogi jakos powstaly.
    >> A ile nie powstało?!
    >
    > To rzad winien, bo on skreslil z planu :-)

    Nie powstało bo się nie opłacało z powodu istniejącego prawa.


    >> albo powstało za drogo
    >
    > Nie mowie nie - ale to bedzie trudno ocenic.

    Za drogo powstaje wszystko co zamawia rząd.


    > U mnie byl taki przypadek - otwarli oferty na most, wygrala najtansza,
    > konkurencja sprawdzila ... zawierala w kosztorysie 8 kloszy do lamp
    > mniej niz bylo zamowione.
    > Klosze po pare zl. Ale z powodu bledu cala oferta niewazna, wiec wygrywa
    > nastepna w kolejce, 100 mln drozsza.

    Jakieś zasady muszą być.
    Ślepy w karty nie gra.
    Przy milionowych zamówieniach popełnić taki błąd to kompromitacja.


    >> albo o jakości wołającej o pomstę... o tych jest całkiem sporo
    >
    > Hm, na razie nie narzekam.

    Mam wrażenie, że dyskusja jest w zasadzie wyłącznie o autostradach.
    Ja mam na myśli bardziej drogi gminne/powiatowe bo tych jest jednak
    najwięcej.
    W moim powiecie zawierającym 9 gmin autostrada biegnie przez bodaj
    zalednie 20km.


    >> Zmiany powinny zacząć się od reformy systemu podatkowego.
    >> Podatki powinny być celowe a nie jak dziś - wrzucamy wszystko do
    >> jednego wora z którego potem rozdzielamy.
    >
    > Jakos watpie, aby to cos dalo, poza zamieszaniem.
    > I co - mam placic na obwodnice Suwalk ? Ja tam nie jezdze, nie bede
    > placil :-)

    Przy decentralizacji nie płaciłbyś właśnie.

    >> No decentralizacja większa a co za tym idzie konkurencja między
    >> gminami - powiaty do śmieci.
    >
    > I gminy maja autostrady budowac ?

    Gminy/powiaty drogi gminne/powiatowe.
    I dalej wg. właściwości.



    --
    Pozdr.
    Q
    www.elipsa.info

strony : [ 1 ] . 2


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: