    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Tue, 1 Sep 2015 05:22:09 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Dron
    From: s...@g...com

    W dniu wtorek, 1 września 2015 13:16:18 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    > Drona w akcji widzialem, nowe zastosowanie - filmowanie slubow.
    >
    > Ale ja nie o tym ... perfekcyjnie mu zawisy wychodzily.
    > Model byl drogi, z GPS ... ale czy to mozliwe, zeby tak ladnie w
    > miejscu wisial ? Dokladnosc GPS chyba troche za mala ?
    >
    > Dodatkowa platforme inercyjna mial ? Zyroskopy i tak musi miec, a
    > akcelerometry teraz tanie.
    >
    > No i jak pomysle ... to wcale nie takie proste sterowac automatycznie
    > takim dronem,
    > sam GPS troche malo, przydalby mu sie jeszcze kompas, zeby wiedzial w
    > ktora strone ma sie przechylic, aby odchylke zlikwidowac ...

> [...]

    ===============

    GPS wystarcza do tych zastosowań. Pewną korektę robi się banalnie prosto
    wykorzystując bieżący pomiar + filtr IIR. Ale... Kierowanie dronem, to faktycznie nie
    jest bułka z masłem. Chociaż przy dzisiejszych technologiach przy dobrze wypasionym
    dronie i dobrym sofcie można tym sterować jak w grze komputerowej. Przy mniej
    wypasionym latawcu, trza go obserwować w locie.

    I tu pojawia się problem. Załóżmy że latawiec jest w zasięgu naszego wzroku, pogoda
    fajna, zero turbulencji i takich tam przeszkód. Sterujem tylko na podstawie kontaktu
    wzrokowego. Ładnych parę lat temu (20+) kolega modelarz dał mi się pobawić modelem
    helikoptera. Nieeee, nie tak "od strzału"!! Już w tamtych czasach miał symulator na
    kompie, obsługiwany dokładnie tym samym joystickiem co prawdziwy model. No więc
    najpierw kurs na symulatorze...

    Wirtualnie ładnych parę razy rozdupcyłem ten helikopter. Gdzie największy problem?
    Helikopter leci "od nas", daję joystick w lewo, helikopter leci w lewo.
    Normalne? Normalne!

    A teraz helikopter leci "do nas". I w tym momencie musimy mózg przestawić na
    zwierciadlany. Właśnie dlatego wirtualnie rozdupcyłem ten model sryljon razy.