  • Data: 2020-03-10 02:05:34
    Temat: Re: Dziwne dyski M.2
    Od: marrgol <m...@a...invalid> szukaj wiadomości tego autora

    On 2020-03-09 at 23:24, Jacek Maciejewski wrote:

    > Ta opcja zadziałała. Dzięki za wskazówki. Ale jeszcze powiedz mi jak
    > należy zdeszyfrować np. to:
    > Power Cycle 0x00000000000000000000000000000033
    > Power On Hours 0x00000000000000000000000000000003
    >
    > To są 3 godziny i 33 włączenia?

    Raczej 3 godziny i 51 włączeń...

    > I co znaczy 0x000(0)? Że liczba jest szesnastkowa?

    ...bo to liczby szesnastkowe. :-)

    > I po cholerę tyle nieznaczących zer?

    Nie mam pojęcia -- może Samsung uważa, że dysk może popracować te
    ~4×10?? lat i dlatego na ,,Power on Hours" przeznaczył aż 16 bajtów? :-D

    Niestety mało przydatnie dla zwykłego użytkownika ten log wygląda
    w porównaniu z tym, co dctoolkit (i smartctl) pokazuje dla dysków
    SATA. :-(

    Ja nie mam dysku nvme, więc się dotychczas specjalnie nie interesowałem
    i przyjąłem, że ze SMART-em jest tak samo jak dla [S]ATA. A nie
    jest. :-/ Napisałeś, że masz smartmontools 6.5, więc zgodnie z:
    https://www.smartmontools.org/wiki/NVMe_Support smartctl powinien
    chyba to i owo pokazać dla twojego nvme, nawet jeśli go nie ma w bazie.
    W smartmontools FAQ piszą: ,,NVMe drives do not provide ATA/SATA-like
    SMART Attributes. Therefore the drive database does not contain any
    entries for these drives. This may change in the future as some drives
    provide similar info via vendor specific commands." Więc może to tylko
    GSmartControl sobie z tym nie radzi, a 'smartctl -x' pokaże coś
    sensownego, jak w przykładzie na ww. stronie?...

    --
    mrg