  • 1. Data: 2020-03-09 18:12:54
    Temat: Dziwne dyski M.2
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Ostatnio na Allegro jest sporo dysków M.2 o pojemności 256 GB, rzekomo
    wymienianych na większe w jakichś laptopach. Przeszły mi dwa takie przez
    ręce. Miały napisane:
    MZVLB256HBHQ-000L7 i
    MZVLW256HEHP-000L7
    Problem z nimi taki że gsmartcontrol (pod linuksem) widzi je jako
    "unknown model" i podaje jedynie podstawowe dane, żadnego SMART-a ani
    testów. Ktoś wie dlaczego tak?
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 2. Data: 2020-03-09 18:38:46
    Temat: Re: Dziwne dyski M.2
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Mon, 9 Mar 2020 18:12:54 +0100
    doszła do mnie wiadomość <1gow663uy6q4g$.imydm6tu4jug$.dlg@40tude.net>
    od Jacek Maciejewski <j...@g...pl> :
> [...]
    >Problem z nimi taki że gsmartcontrol (pod linuksem) widzi je jako
    >"unknown model" i podaje jedynie podstawowe dane, żadnego SMART-a ani

    Z jakiego powodu nie widzi, to nie powiem(pewnie trzeba jakieś opcje dla smartctl
    ustawić).
    To OEM Samsunga, generalnie, trzeba się trzymać od tych dysków w przyzwoitej
    odległości -
    o jakimkolwiek wsparciu zapomnij.

  • 3. Data: 2020-03-09 18:39:15
    Od: marrgol <m...@a...invalid>

    On 2020-03-09 at 18:12, Jacek Maciejewski wrote:
> [...]
    > Problem z nimi taki że gsmartcontrol (pod linuksem) widzi je jako
    > "unknown model" i podaje jedynie podstawowe dane, żadnego SMART-a ani

    Za nowy dla twojego systemu? Najpierw wykonaj (jako root):

    update-smart-drivedb

    Jeśli nie pomoże, to możesz mieć za stare wersje smartmontools
    i/lub GSmartControl.

    --
    mrg

  • 4. Data: 2020-03-09 19:01:21
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 9 Mar 2020 18:39:15 +0100, marrgol napisał(a):

    > Za nowy dla twojego systemu? Najpierw wykonaj (jako root):
    >
    > update-smart-drivedb

    jacek@jacek-M19:~$ sudo update-smart-drivedb
    [sudo] hasło użytkownika jacek:
    sudo: update-smart-drivedb: nie znaleziono polecenia

    > Jeśli nie pomoże, to możesz mieć za stare wersje smartmontools
    > i/lub GSmartControl.
    smartmontools 6.5+svn4324-1

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 5. Data: 2020-03-09 19:02:15
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 09 Mar 2020 18:38:46 +0100, Olaf Frikiov Skiorvensen
    napisał(a):

    > To OEM Samsunga, generalnie, trzeba się trzymać od tych dysków w przyzwoitej
    odległości -
    > o jakimkolwiek wsparciu zapomnij.

    Hmmm, przy mojej intensywności używania to mi pewnie starczą do końca
    życia :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 6. Data: 2020-03-09 19:18:56
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    Osoba podpisana jako Jacek Maciejewski <j...@g...pl>
    w artykule <news:1gow663uy6q4g$.imydm6tu4jug$.dlg@40tude.net> pisze:

    > Ostatnio na Allegro jest sporo dysków M.2 o pojemności 256 GB, rzekomo
    > wymienianych na większe w jakichś laptopach. Przeszły mi dwa takie przez
    > ręce. Miały napisane:
    > MZVLB256HBHQ-000L7 i

    To Samsung PM981a:
    https://www.morele.net/dysk-ssd-samsung-pm981a-256gb
    -pcie-x4-nvme-mzvlb256hbhq-5941373/

    > MZVLW256HEHP-000L7

    A to wcześniejszy model, Samsung PM961:
    https://www.morele.net/dysk-ssd-samsung-pm961-256gb-
    pcie-m-2-nvme-mzvlw256hehp-00000-1061766/

    > Problem z nimi taki że gsmartcontrol (pod linuksem) widzi je jako
    > "unknown model" i podaje jedynie podstawowe dane, żadnego SMART-a ani
    > testów. Ktoś wie dlaczego tak?

    Być może w bazach programu masz tylko identyfikatory wersji ogólnie
    dostępnych (końcówka 00 lub 07):
    https://www.samsung.com/semiconductor/ssd/client-ssd
    /MZVLB256HBHQ-00000-07/

    Jeśli się nie mylę, te z końcówką L7 to OEM Lenovo, prawdopodobnie
    wymontowane z poleasingowego sprzętu, np. takiego:
    https://valid.x86.fr/bnmvde

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<=>h w adresie)

  • 7. Data: 2020-03-09 19:24:32
    Od: marrgol <m...@a...invalid>

    On 2020-03-09 at 19:01, Jacek Maciejewski wrote:
    > sudo: update-smart-drivedb: nie znaleziono polecenia

    To sprawdź, jakie pliki masz w pakiecie smartmontools -- może
    jest gdzieś nie na ścieżce; jeśli nie ma w ogóle, to pretensje do
    autorów twojej dystrybucji, bo normalnie to część smartmontools.

    --
    mrg

  • 8. Data: 2020-03-09 19:26:20
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    w artykule <news:1648wwt11kqza$.1x2764c5zp47v.dlg@40tude.net> pisze:

    > Hmmm, przy mojej intensywności używania to mi pewnie starczą do końca
    > życia :)

    To zależy od poprzedniego użytkownika. Jeden dysk mógł leżeć w komputerze
    prezesa czy innego kierownika, drugi mógł robić za woła roboczego u
    pracownika poganianego przez tych pierwszych.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<=>h w adresie)

  • 9. Data: 2020-03-09 19:44:32
    Od: marrgol <m...@a...invalid>

    On 2020-03-09 at 19:24, marrgol wrote:

    > To sprawdź, jakie pliki masz w pakiecie smartmontools -- może
    > jest gdzieś nie na ścieżce; jeśli nie ma w ogóle, to pretensje do
    > autorów twojej dystrybucji, bo normalnie to część smartmontools.

    W sumie to nie musisz sprawdzać, bo tych dysków w aktualnej bazie
    i tak nie ma... :-)

    Możesz jeszcze ew. ściągnąć i wypróbować, czy samsungowy Magician
    for Enterprise i/lub DC Toolkit je zobaczy (oba obsługują SMART-a):

    https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/d
    ownload/tools/

    --
    mrg

  • 10. Data: 2020-03-09 20:47:50
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 9 Mar 2020 19:44:32 +0100, marrgol napisał(a):

    > W sumie to nie musisz sprawdzać, bo tych dysków w aktualnej bazie
    > i tak nie ma... :-)
    A już się sprężałem :)

    > Możesz jeszcze ew. ściągnąć i wypróbować, czy samsungowy Magician
    > for Enterprise i/lub DC Toolkit je zobaczy (oba obsługują SMART-a):
    Kicha bo to pod windę a ja nie mam kompa z windą i M.2. I kamyczek do
    ogródka entuzjastów maszyn wirtualnych. Nie da się tak sprawdzić dysku
    :)

    --
    Jacek
    I hate haters.