    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Sun, 14 Dec 2014 15:06:11 -0800 (PST)
    Subject: Re: Dźwig
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    Mimo wszystko jest to jednak dość prosta maszyna, w sensie że operator intuicyjnie
    przewiduje reakcję na to co robi. Przewrócenie dźwigu musi być podparte wyjątkowym
    matołectwem dźwigowego, więc mimo że zdarza się raz na jakiś czas, to owszem masz
    rację że rozkłada się na dużą ilość dźwigów w eksploatacji, co jakoś kompletnie nie
    hańbi tego zawodu :-)
    Tak czy siak, ja kiedykolwiek jestem w zasięgu dźwigu, odruchowo wybieram sobie
    miejsce najbezpieczniejsze na ewentualną okoliczność podobnego zdarzenia. W jednej
    stoczni jakieś głąby podnosiły duży zwój grubej blachy, tak na oko z 10 ton, na
    najwyższy pokład prawie wykończonej nadbudówki ogromnej platformy wydobywczej.
    Przełożyli przez środek elastyczny pas, podnieśli na jakieś 80 metrów i pas się
    przeciął. Blacha spadła na jednego typa, odbiła się od ziemi, poskoczyła na 10 metrów
    do góry i spadła z powrotem na tego samego zawodnika! Byłem niedaleko, ale w "strefie
    zrzutu" odruchowo starałem się nie stać.