  • 271. Data: 2012-05-22 15:59:03
    Temat: Re: Dzwonek elektrostatyczny
    Od: "Szczepan Bialek" <s...@w...pl>

    news:jpg40d$k32$1@inews.gazeta.pl...

    > A ty to znowu wyczytales "w tekscie zrodlowym" i myslisz ze to absolutna
    > prawda ?

    Butelka leydejska nie spadla z nieba.
    Najpierw gromadzono ladunek na arkuszach. Zauwazono ze zalezy to od
    odleglosci od ziemi.
    Zamiast klasc arkusz na ziemi wlozono go do butelki a ziemie dano na
    zewnatrz.

    Bez polaczenia z ziemia jest to tylko "samotne cialo" o prawie zerowej
    pojemnosci.
    Preciez Piotr to opisal w sposob lopatologiczny a potem wielce uczony.
    To jest absolutna prawda. Kondensator odciety od masy jest tylko zgrubieniem
    na przewodzie.
    S*

  • 272. Data: 2012-05-22 17:47:36
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Szczepan Bialek" <s...@w...pl> wrote in message

    > Ale to odniesienie musi byc uziemieniem zwyklym lub sztucznym.

    Wcale nie musi być.
    Dam Ci przykład - telefon zasilany z baterii - gdzie masz uziemienie?
    Ta elektroniczna "ground' polaczona z ujemnym biegunem baterii
    nie jest polaczona w zaden sposob z ziemia - jest po prostu zamknieciem
    obwodu elektrycznego.

    > Nie ma mojej teorii. W Wiki pisze tak:
    > "Where a real ground connection has a
    > significant resistance, the approximation of zero potential is no longer
    > valid. Stray voltages or earth potential rise effects will occur, which
    > may
    > create noise in signals or if large enough will produce an electric shock
    > hazard."

    I nie ma tu nic niepoprawnego. Pytanie czy Ty to dobrze rozumiesz...
    Bo mam obawy ze nie sadzac po dziwnych wnioskach jakie wyciagasz.

    > Marconi opisal jak zrobic sztuczne uziemienie:
    > "In 1909 Marconi wrote:
    > http://www.nobelprize.org/nobel_prizes/physics/laure
    ates/1909/marconi-lecture.pdf

> [...]
    > The earth wire may have a condenser in series with it, or it may be
    > connected to what is really equivalent, a capacity area placed close to
    > the
    > surface
    > of the ground (Fig. 4).
    > It is now perfectly well known that a condenser, if large enough, does not
    > prevent the passage of high frequency oscillations, and therefore in these
    > cases
    > the earth is for all practical purposes connected to the antennae."
    >
    > To te uloty i uplywnosci z duzych powierzchni daja polaczenie z ziemia.

    Roznica jest tutaj zasadnicza i nie zauwazasz jej chyba - Kondensator
    dla pradu przemiennego o duzej czestotliwosci (jak w nadajnikach
    radiowych) stanowi bardzo maly opor. Im wieksza czestotliwosc tym
    mniejszy opor taki kondensator stanowi. Jednak dla pradu stalego
    kondensator stanowi przerwe w obwodzie i po za dynamicznymi
    lecz krotkotrwalymi procesami naladowania/rozladowania go prad
    staly przez kondensator nie plynie. A wiec taka plyta metalowa
    zawieszona na izolatorach w powietrzu nie moze byc traktowana jako
    uziemienie dla np. czestotliwosci sieci energetycznej 50Hz czy tym
    bardziej dla napiecia stalego z bateryjki litowo-jonowej 3,7V.

  • 273. Data: 2012-05-22 18:00:16
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Tak zmierzyl Piotr.

    Chyba Ci sie cos pomylilo...

    > Moze byc polaczony z ziemia albo nie. O jakim piszesz?

    O takim i takim - obojetne.
    Wlasciwosci kondensatora nie zmieniaja sie w zaleznosci
    od tego gdzie podlaczysz jedna z jego okladzin.

    > To dotyczy kondensatora polaczonego z ziemia.

    Nie. To dotyczy kondensatora. Kropka.
    Niezaleznie od tego gdzie podlaczony.
    Wez sobie do reki plytke zasilacza w ktorej bedziesz mial w roznych
    miejscach ukladu setke roznych kondensatorow - dla kazdego z nich
    bedzie obowiazywac to rownanie.

    > Jest jeszcze pojecie "self-capacitance".
    > Samotna kula, walec, plyta itp. tez maja pojemnosc.

    Tak, maja pojemnosc. Wiaderko na wode tez ma pojemnosc.
    I co z tego?

    > Nawet w szkole samotna kula ma pojemnosc.
    > Przed wynalezieniem butelki lejdejskiej ladunek gromadzono na duzych
    > arkuszach.

    I co z tego?

    > No to powiedz nam jaka pojemnosc ma Ziemia gdy pod napieciem
    > 207V ma pole 130V/m.

    Ciągle mylisz potencjal i napiecie. Czemu to upracie robisz mimo
    wielokrotnych prob naprostowania Ciebie? Skad ten upor?

    Trace do Ciebie cierpliwosc...

  • 274. Data: 2012-05-22 18:05:22
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Przemol pisze ze " pojemności obiektów samych w sobie (samotnych)." jest
    > zero.

    Gdzie tak napisalem? Zacytuj!

    > Chce aby Przemol wiedzial ze Ziemia ma nadmiar elektronow i jakie sa
    > wyniki pomiarow.

    Powiedz mi, czy potencjal Ziemii (te Twoje 207V) ma jakis wplyw w tym
    doswiadczeniu na dzialanie dzwonka elektrostatycznego czy nie ma wplywu?

  • 275. Data: 2012-05-22 18:09:52
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Jest podlaczony bo ma large conductor.

    Gdzie telefon komórkowy ma ten "large conductor"?
    Czy on jest niewidoczny jakis ze razem z telefonem sie
    w kieszeni jeansow miesci? :-)
    I co to znaczy large w tym przypadku? 5cm? 50cm? 5m?

  • 276. Data: 2012-05-22 18:13:17
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Cezary Grądys" <c...@w...onet.pl> wrote in message

    > Dzięki, poszukam sobie.
    > Ale czy te druty są w miarę cienkie?

    Ale po co? Przeciez tam nie ma niebezpieczenstwa porazenia...
    Wystarcza Ci druciki gole, bez izolacji lub lakierowane z trafo,
    nawet takie na niskie napiecie - wystarczy izolacja powietrza.
    Po co chcesz to tak strasznie mocno izolowac?

  • 277. Data: 2012-05-22 18:24:01
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Nie. Kondensatorem stanie sie po polaczeniu folii z ziemia.

    Zlituj sie, Szczepan - kondensator jest wtedy, gdy masz wzglednie
    blisko siebie dwie powierzchnie metalu - nie ma znaczenia gdzie
    sa te okladziny kondensatora podlaczone.

    > Ta czesc kineskopu ktora zawiera anode i grafitowana uziemiona
    > powierzchnie zewnetrzna jest kondensatorem.
    > Jak uziemisz folie to bedzie tam drugi kondensator.

    Czyli kondensator znika i pojawia sie w takt uderzen dzwonka? :-)

    > Ten dzwonek dziala dzieki wiazce elektronow padajacej na ekran.

    Ustalilismy juz ze dzwonek dziala dzieki roznicy potencjalow
    (napieciu) ktore ma folia wzgledem "uziemionej" puszki.
    To jak ta roznica potencjalow powstaje nie ma zadnego znaczenia.

  • 278. Data: 2012-05-22 18:47:15
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-05-22 14:40, J.F pisze:

    > Ale czy dobrze odpowiedziales ?

    Lepiej niż z Twoją interpunkcją. Ile osób ma Ci
    powiedzieć, że błąd robisz;-)

    A co do tematu. Możesz samemu policzyć albo zdać się
    na odpowiedzi w necie;)

    > kawal metalu jest umieszczony w polu elektrycznym. ladunek powinien sie
    > rozplynac tak zeby zapewnic staly potencjal.
    > W czasie wnoszenie w gore rozplyw nie uwzglednial ziemii, w momencie
    > polaczenia z ziemia powinien nastapic stosowny przeplyw przez to
    > polaczenie.
    > No to kopnie.

    A policz ten prąd.

    Najprościej: jako szeroki kondensator. Ma on powierzchnie S,
    grubość d i jest wypełniony powietrzem.

    U = 130V/m * d

    C = eps_0 * S / d.

    Q = C * U = 130V/m * eps_0 * S = 1.1 nC/m^2 *S

    (teraz wszyscy przypominają sobie, jaka jest jednostka pola
    D = eps * E i wzdychają z zachwytu;))

    Mało. 100m^2 dachu na 3m to 23 mikrodzule.

    pzdr
    bartekltg

  • 279. Data: 2012-05-22 18:56:07
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 22.05.2012 18:13, Pszemol pisze:

> [...]
    > nawet takie na niskie napiecie - wystarczy izolacja powietrza.
    > Po co chcesz to tak strasznie mocno izolowac?

    Z dwóch powodów.
    Mimo, że nie jest to niebezpieczne, to jednak dość nieprzyjemne. No i
    robienie tego w powietrzu wymaga gimnastyki. Trzeba by jakąś podkładkę
    izolacyjną jednak mieć.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 280. Data: 2012-05-22 19:08:01
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 14.05.2012 00:25, J.F. pisze:

    > Niby gdzies o tym czytalem, ale co innego czytac, a co innego zobaczyc
    > http://www.youtube.com/watch?v=UdV_fEbRqss
    >
    > Zrodlo wysokiego napiecia troche ciekawe, szklo kineskopu przeciez nie
    > przewodzi.

    A może ktoś zna fajne linki tego typu? Tak, żeby dało się w godzinkę
    zrobić w domku?
    Mam zamiar pobawić się jeszcze młynkiem Franklina.

    Fajne jest to, ale chyba tu napięcie jest jakoś modulowane:
    http://www.youtube.com/watch?v=g1_Ms3O7ggM&feature=r
    elated

    --
    Cezary Grądys