    From: Marek <f...@f...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Ekran e-ink czy nieużywany traci kontrast?
    Date: Thu, 14 Mar 2024 01:42:48 +0100

    On Wed, 13 Mar 2024 22:25:28 +0100, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > tygodnie wyświetlania. A jak by się popsuły od tego, to byś widział
    > wyraźny ghosting z "wypaleniem" poprzedniej zawartości.

    Ghosting jest. Widać cień zawartości (tam gdzie był bardzo duży font)
    jaka była wyświetlana przez te 4 lata. Zauważyłem też, że po 4 latach
    białe tło stało się one lekko szaro-purpurowe (ekran jest 2 kolorowy
    czarno-czerwony). Tak jakby leżakowanie spowodowało odbarwienie.
    Ten kolor tła zrobił się ponownie biały jak włączyłem urządzenie.

    > Na zdjęciu widzę
    > raczej jakiś problem z obracaniem kulek czy coś z tej okolicy.

    Zrobiłem trochę testów na tym cienkim foncie. Font jest czysto
    bitmapowy, nie ma wygładzania, ten ekran nie ma skal szarości,
    klasyczne 0 lub 1. Każdy znak (wyświetlałem cyfry) jak go powtórzę
    jest identycznie kiepsko narysowany, np. 1111 w każdej 1 te same
    pixele w tym samym fragmencie kształtu są tak samo kiepsko
    wyświetlone. Tak jakby z popsutego stempla. Każda cyfra jest
    identycznie powtarzalna ale w porównaniu z innymi cyframi ma inne
    braki w kontraście. Najsłabsze jest 0, lepsza jest 4.

    Wygląda na to, że jak jest mało zapalonych obok siebie sąsiadujących
    pixeli to one są blade. Jeśli natomiast zapala się pixele tuż ze sobą
    sąsiadujące to one są wyraźniejsze.
    Np. narysowana linia o grubości 1 px pod takim kątem aby pixele
    "schodziły" schodkowo (tak aby żaden bokiem nie dotykał) ma słabe
    pixele. Natomiast ta sama linia narysowana poziomo (pixele się
    dotykają bokami) jest już kontrastowa i pixele są wyraźniej
    czarniejsze.

    Na razie tyle, niech to trochę pochodzi. Odświeża się co 20 min.
    Zobaczymy po tygodniu czy coś się polepszy.

    --
    Marek