  • Data: 2024-04-26 12:08:16
    Temat: Re: Ekspres do kawy i glony
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Marek napisał:

    > Kiedyś miałem przypadek, że paliwo (czysta etylina a nie mieszanka
    > z olejem) przelała mi się ze zbiornika przy nalewaniu z kanistra
    > do motocykla na rozgrzany silnik i rurę wydechową. Odskoczyłem ale
    > tylko mocno zasyczało i nic. Nie było zapłonu. Jaka jest temperatura
    > zapłonu etyliny?

    Źródła podają, że około -40°C (słownie: minus czterdzieści stopni
    Celsjsza). Wbrew temu, co niektórym się wydaje, temperaturę zapłonu
    definiuje się jako tą, powyżej której *może* dojść do zapłonu pod
    wpływem czynnika zewnętrznego (płomień, iskra).

    Tu istotna by była temperatura samozapłonu (250-300°C). Ale ona
    też nie oznacza, że substancja od razu sama się zapala, tylko że
    w sprzyjających warunkach może powstać ogień.

    Wracając do tych syrenek, ja sobie wyobrażam to tak, że benzyna
    kapie na gorący silnik, szybko paruje, pary wypełniają komorę
    silnika, następnie zapalają się od iskry z instalacji elektrycznej
    (tam była na przykład prądnica z komutatorem). Ale widać, że moja
    wyobraźnia potrafi więcej, niż przynosiło życie.

    Chociaż... teraz mi się przepomniało, jak ktoś mi opisywał sposób
    zamachu na kierowców vw garbusów. Przez kratkę pokrywy silnika
    (to z tyłu) łatwo dało się przeciąć wężyk łączący pompę paliwa
    z gażnikiem oraz przewód zapłonowy. Po przekręceniu kluczyka
    pompa pompuje, a cewka iskrzy.

    --
    Jarek