  • Data: 2019-07-14 08:51:04
    Temat: Re: GPS
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sun, 14 Jul 2019 01:42:29 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski
    napisał(a):
    > "J.F." v...@4...net

    > Ta niedokładność to czwarta niewiadoma.
    > Na wskazanych stronach są podane równania.

    > Dlaczego kwadratowych -- boję się zapytać, bo wykańczasz mnie fizycznie.

    Przeciez pisalem - Pitagoras sie klania :-)

    > Obejrzyj porno -- może Cię natchnie...
    > https://www.youtube.com/watch?v=IaNsEAQ9LQA

    Za duzo uproszczen.

    > Są, ale nie tak jest liczona pozycja i czas.

    > Obojętne, co weźmiesz -- znajdziesz dwa punkty spełniające kryterium.
    > (jeden właściwy i jeden wysoko nad głową -- nie mam już sił, ale
    > pokazałem Ci masę linków, które to tłumaczą;

    Nieprzekonujace byly.
    Ale
    https://www.wolframalpha.com/input/?i=(x-4)%5E2%2B(y
    -3)%5E2%2B(z)%5E2+%3D(1%2Bd)%5E2,+(x%2B4)%5E2%2B(y-3
    )%5E2%2B(z)%5E2+%3D(1%2Bd)%5E2,+(x)%5E2%2B(y%2B5)%5E
    2%2B(z)%5E2+%3D(1%2Bd)%5E2,+(x-0)%5E2%2B(y-0)%5E2%2B
    (z-5)%5E2+%3D(4%2Bd)%5E2
    istotnie 2 rozwiazania.

    https://www.wolframalpha.com/input/?i=sqrt((x-4)%5E2
    %2B(y-3)%5E2%2B(z)%5E2)-sqrt((x%2B4)%5E2%2B(y-3)%5E2
    %2B(z)%5E2+)%3D0,+sqrt((x%2B4)%5E2%2B(y-3)%5E2%2B(z)
    %5E2)-sqrt((x)%5E2%2B(y%2B5)%5E2%2B(z)%5E2)%3D0,+sqr
    t((x)%5E2%2B(y%2B5)%5E2%2B(z)%5E2)-sqrt((x-0)%5E2%2B
    (y-0)%5E2%2B(z-5)%5E2)+%3D-3
    juz tylko jedno.

    Hiperboloidy górą :-)

    Zauwazasz, skad sie wzielo drugie rozwiazanie?

    > I co z tego? Rysowałem Ci wielokrotnie i dałem linki...

    Linki nieprzekonujace :-)

    Skoro mozna 5mm, to znaczy ze pasek ma 5mm.
    Niestety - dochodzi cala masa innych bledow, ktore powoduja, ze GPS
    myli sie czasem i o kilkaset metrow.

    Majac sygnaly tylko z 4 satelitow nie obliczysz o ile sie myli.
    Wychodzi jakas pozycja - i mozna w nia uwierzyc lub nie.

    Majac wiecej satelitow - juz mozna policzyc o ile sie te sygnaly nie
    zgadzaja. I jakis szacunek bledu mamy - choc dolny.

    > Nad głową ~20 Mm, na horyzoncie dalej o niecały promień Ziemi.
    > Naprawdę dałem Ci wiele linków do rysunków.

    Widac kiepskie rysunki.
    Nad glowa 20Mm, na horyzoncie ~26Mm - to nie sa duze roznice ...

    > Wyjaśniałem Ci WIELOKROTNIE i kiedyś (przed laty), i w tym
    > wątku -- może zacznij czytać to, co piszę i to, co inni piszą.
    > Nie obliczysz ani odległości, ani pseudoodległości bez błędów,
    > więc nie będziesz miał krzywych, lecz rozmyte krzywe -- paski...
    > Przecięciem dwóch takich pasków jest ~romb.

    To nie uzasadnia czemu wyzszy niz szerszy.

    > Nie twierdzę, że Twa metoda nie da rezultatu, lecz twierdzę, że
    > jest prostsza metoda. Liczone są pseudoodległości tak, jakby
    > zegarek odbiornika pokazywał czas dobry, po czym oblicza się
    > przesunięcie zegarka odbiornika względem (zsynchrnizowanych
    > ze sobą i z resztą świata) zegarków satelitów. To przesunięcie
    > jest czwartą niewiadomą.

    To tak nie dziala.
    Pseudoodleglosci przy zlym zegarze dadza kompletnie bledna pozycje.
    Musisz to rozwiazywac razem.

    Byc moze w dalszych obliczeniach sie przyda - jak juz raz
    zsynchronizujemy zegar, to mozna chyba zalozyc, ze po chwili ma tylko
    niewielki blad ...

    > Droga i czas powiązane są liniowo. (oczywiście milcząco tu pomijam
    > dylatację czasu itp. zjawiska) Może rzuć okiem do stron, których
    > linki Ci wskazałem?...

    Jesli tam nie ma kwadratow, to szkoda oka :-)

    > Wiesz, co to układ równań? Podałem Ci stronę ukazującą rozwiązywanie
    > takich układów. (BTW -- kiedyś uczono tego w podstawówkach)

    Kwadratowych ? Raczej nie.

    > Owszem, ale swą pozycję satelita zna z błędem.
    > (grawitacja Słońca, Księżyca, wiatr słoneczny,
    > niejednorodność grawitacyjna Ziemi, błędy
    > zegara atomowego...)

    Skoro mozna ustalic pozycje do 5mm, to widac blad satelity jest
    niewielki :-)

    > WSZĘDZIE są liniowe -- na wszystkich stronach o GPS...

    to zmien strony.

    > Owszem. Trzy niewiadome i układ trzech równań.

    Z ryzykiem uproszczenia do dwoch rownan :-)

    > Ale mam 4 satelity i układ czterech równań.

    I zaden blad ci z tego nie wyjdzie.

    > The equations that are solved to approximate
    > a reciever's location using GPS are:
    > (x-A1)^2+(y-B1)^2+(z-C1)^2-(c(t1-d))^2=0
    > (x-A2)^2+(y-B2)^2+(z-C2)^2-(c(t2-d))^2=0
    > (x-A3)^2+(y-B3)^2+(z-C3)^2-(c(t3-d))^2=0
    > (x-A4)^2+(y-B4)^2+(z-C4)^2-(c(t4-d))^2=0

    > Do tej pory widziałem tylko takie strony o GPS, które
    > <<prezentowały podejscie ,,sferyczne">>.

    Tak tez stoi w oficjalnej dokumentacji.
    Widac tak latwiej obliczac.

    Ale czlon "-(c(t1-d))^2)" znow robi z tego hiperbole ... ale w
    czaso-przestrzeni.

    > Przy większej liczbie satelitów możemy:
    > - mieć różne konstelacje czwórek

    No wlasnie - przeliczmy sobie wszystkie czworki i zobaczmy jaki
    rozrzut pozycji mamy.
    Majac tylko jedna czworke - tego nie zrobisz.

    > - wybrać satelity nowsze/dokładniejsze
    > - wyliczyć lepszą szerokość z jakiejś
    > konstelacji a z innej -- długość itd.,

    IMO - ryzkowne.

    > - możesz też, znając już swe koordynaty,
    > założyć, że jesteś na powierzchni Ziemi,
    > przez co znasz swą wysokość z lepszych
    > źródeł niż GPS...

    A jak to samolot ?

    > Podobnie z satelitami -- dokładnością zegarków atomowych, z efemerydami itd...

    > A jak nie masz suwmiarki i mierzysz sznurkiem lub (jak kiedyś
    > zarzucił komuś Irokez) gumką od majtek -- jeszcze gorzej.
    > Ale co ma tu do rzeczy zdezelowanie?

    Zdezelowanie wprowadza blad przypadkowy, i nieznany bez dalszych
    pomiarow.

    > Wskazałem jedynie stronę ukazującą rozwiązywanie układów
    > równań -- ta strona nie jest powiązana z GPS. To strona
    > mówiąca ogólnie o rozwiązywaniu układów równań z wieloma
    > niewiadomymi...
    >
    > x+y=0 <-- dwie niewiadome i jedno równanie;
    > rozwiązaniem jest prosta
    > x+y=0 <-- dwie niewiadome
    > x-y=0 i układ dwóch równań;
    > rozwiązaniem jest punkt

    Piszesz rzeczy nieistotne.
    Dwa satelity, jedna roznica czasu -> jedna hiperboloida :-)

    J.