  • 131. Data: 2009-12-09 10:21:20
    Temat: Re: Google udostepnia serwer DNS
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl> wrote:
    > Czyli szacujesz, że serwery googla (przypominam: 10000 na minutę) mają
    > (w dużym uproszczeniu) 500x więcej zapytań niż twój, ew. trochę więcej?
    > Czyli twój serwer obsługuje 20 zapytań na minutę, czyli 1200 na godzinę.
    > Na twoich 300 klientów wypada zatem 4 zapytania na godzinę na klienta.

    Oj. Moja pomyłka. Górna granica miała być 1000 zapytań na minutę.
    Te odważne szacunki ciągle mi się nie chcą pomieścić w głowie i niechcący
    zawyżam.

    W takim razie wychodzi na tych 300 klientów jedno zapytanie DNS na 2,5 godziny.

    p.

  • 132. Data: 2009-12-09 10:22:24
    Od: Bartosz Feński aka fEnIo <f...@d...org>

    W artykule Wojciech Puchar napisał(a):

    > mówimy o tym serwerze 8.8.8.8 ? tak szacuje i to raczej górna granica.

    > To źle napisałem że 10000 na minute. Obsłużyć może więcej.
    >
    > Ile w/g Ciebie ludzi będzie korzystać w danej chwili z tego dns google?

    A ile jesteś w stanie założyć, że jednak zacznie? Promil internautów na
    świecie? 1/10 promila?

    Załóżmy Że 1/100 promila czyli jedna osoba na sto tysięcy. Jest to dla
    Ciebie prawdopodobne?

    To daje na dzień dzisiejszy 15 tysięcy *użytkowników*, a teraz sobie to
    przemnóż razy liczbę zapytań jaką mogą wygenerować.

    A to wszystko przy założeniu, że będzie to 1/100 promila.

    Jeśli ustawiło sobie taki DNS powiedzmy 1 na 5000 osób to masz 300 tysięcy
    użytkowników.

    Znowu chyba sobie sprawy nie zdajesz ze skali, ale już nas do tego
    przyzwyczaiłeś.

    pozdr,
    fEnIo
    --
    ,''`. Bartosz Fenski | mailto:f...@d...org | pgp:0x13fefc40 | irc:fEnIo
    : :' : 32-050 Skawina - Glowackiego 3/15 - malopolskie v. - Poland

  • 133. Data: 2009-12-09 10:27:45
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    Wojciech Puchar <w...@w...tensor.gdynia.pl> wrote:
    > mówimy o tym serwerze 8.8.8.8 ? tak szacuje i to raczej górna granica.

    Moja pomyłka :( -- napisałeś 1000 na minutę. Podtrzymujesz szacunek?

    > To źle napisałem że 10000 na minute. Obsłużyć może więcej.

    Moja pomyłka -- napisałeś 1000 na minutę. Tzn. być może też się pomyliłeś,
    ale to na pewno niejednokrotnie sprostujesz.
    W każdym razie nie szacujesz tego, ile może, tylko ile obsługuje.

    Wyszedłbym od tego twojego jednego zapytania na 2,5h przy 300 użytkownikach,
    ale tu z kolei wydaje mi się zbyt mało. Sprostujesz?

    > Ile w/g Ciebie ludzi będzie korzystać w danej chwili z tego dns google?

    Ale nie przeskakuj tak z zapytań na obciążenie cpu i za chwilę na ludzi.
    Nie mam pojęcia, ile ludzi. Jak to szacować? Trzymajmy się liczby zapytań
    na jednostkę czasu.

    p.

  • 134. Data: 2009-12-09 10:44:37
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    Łukasz Jagiełło <L...@p...in.heaven> wrote:
    > Czy Ty zdajesz sobie sprawę z faktu, że takie rzeczy nie skalują się
    > *liniowo* ?

    Nie ma to większego znaczenia, google na pewno stać, żeby postawić więcej
    serwerów, jeśli trzeba. Trzymajmy się szacowania ilości zapytań na sekundę;
    szacowanie ilości serwerów, które to obsłużą, to wtórna zabawa.

    p.

  • 135. Data: 2009-12-09 10:49:18
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    > Tak wiem lepiej od Ciebie.

    Aha. A skąd wiesz?

    p.

  • 136. Data: 2009-12-09 10:52:35
    Od: Wojciech Puchar <w...@w...tensor.gdynia.pl>

    > Ale nie przeskakuj tak z zapytań na obciążenie cpu i za chwilę na ludzi.
    > Nie mam pojęcia, ile ludzi. Jak to szacować? Trzymajmy się liczby zapytań
    > na jednostkę czasu.

    Nie wiem ile zapytań generuje mój jeden użytkownik średnio bo nie
    sprawdzałem. Wiem ile generuje całość obciążenia serwera DNS bo to jest dla
    mnie istotne.

    Więc spytam jeszcze raz - ilu ludzi będzie chciało używać tego serwera
    google ?

    Tzn.

    a) wie w ogóle co to DNS
    b) wie i nie chce używać tego co oferuje mu ISP domyślnie

    przyjmuje a=1% , b=0.1% (bo to nonsens), mamy 1/100000 użytkowników

    Weźmy jakieś pół miliarda użytkowników sieci internet i to jest i tak
    zawyżone, mamy 5000.

  • 137. Data: 2009-12-09 11:01:07
    Od: Łukasz Jagiełło <L...@p...in.heaven>

    Dnia 09.12.2009 Wojciech Puchar <w...@w...tensor.gdynia.pl> napisał/a:

> [...]
    >
    > przyjmuje a=1% , b=0.1% (bo to nonsens), mamy 1/100000 użytkowników
    >
    > Weźmy jakieś pół miliarda użytkowników sieci internet i to jest i tak

    Tylko, że przeciętna strona żeby się załadować odpytuje te kilka razy o
    różne domeny. Głupie rozbicie na statyczny i dynamiczny content w celu
    optymalizacji szybkości ładowania strony oznacza, że zamiast jednego
    request-a mamy 2-4 a może więcej, do tego adserwery/statystyki itd.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz Jagiełło

  • 138. Data: 2009-12-09 11:28:14
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    > Nie wiem ile zapytań generuje mój jeden użytkownik średnio bo nie
    > sprawdzałem.

    Nie ma znaczenia.

    > Wiem ile generuje całość obciążenia serwera DNS bo to jest dla
    > mnie istotne.

    Obciążenie serwera nie ma (tu) najmniejszego znaczenia.

    Podpowiem (dla bind): 'rndc stats' pokaże statystyki od czasu uruchomienia.

    Dla przykładu zerknę na serwer dość niewielki, jak na internet, o adresie
    fns1.sgh.waw.pl, który żadną miarą nie jest rekursywny, więc korzystać
    z niego jako podstawowego dns "człowiek z internetu" nie może. Czyli ten
    serwer obsługuje tylko zapytania do domen, które są przezeń obsługiwane.

    Otóż miał on przez ostatni dzień 432 zapytania.

    Na sekundę.

    26 razy więcej niż twoje szacunki dot. dns google.

    Może spróbujesz jeszcze raz?

    > Więc spytam jeszcze raz - ilu ludzi będzie chciało używać tego serwera
    > google ? [...] mamy 5000.

    Upraszam o operowanie w zapytaniach na sekundę. Przy czym wydaje mi się,
    że będzie znacznie więcej, niż te zgadywane?? 5000.

    Ale nawet gdyby, to 5000 użytkowników oraz 1000 zapytań na minutę daje
    12 zapytań od użytkownika na godzinę. Wydaje mi się to znacząco zaniżone,
    nawet nie patrząc na p2p.

    p.

    ?? Musicie mi wybaczyć tę frywolną terminologię, ale przy szacunkach
    te 5000 nawet nie leżało.

  • 139. Data: 2009-12-09 15:26:18
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Łukasz Jagiełło <L...@p...in.heaven> writes:

    > Czy Ty zdajesz sobie sprawę z faktu, że takie rzeczy nie skalują się
    > *liniowo* ?

    Problem w tym, ze one skaluja sie wlasnie tylko liniowo, a my bysmy
    chcieli - np. logarytmicznie.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 140. Data: 2009-12-09 20:36:50
    Od: xbartx <b...@h...net>

    Dnia Fri, 04 Dec 2009 11:57:22 +0100, Artur 'futrzak' Maśląg napisał(a):

    > xbartx pisze:
    > (...)
    >
    > A to ciekawe - nigdy się z tym nie spotkałem. Jakieś szczegóły?

    No u mnie są i tyle, po prostu strasznie wolno rozwiązuje nazwy i czasami
    trzeba było czekać nawet po kilka sekund. Problem rozwiązany przez cache-
    dns i właśnie public-dns od googla, bo opendns często dziwnie działał np.
    meteo.pl nie przekierowuje na new.meteo.pl i takie tam ;)

    --
    xbartx